Schrapend geluid bij P N en indrukken pook knop
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-02-2004 12:59 #624764
door V300 register
Schrapend geluid bij P N en indrukken pook knop is gemaakt door V300 register
Wie o wie heeft het antwoord op dit probleem.
Bij het indrukken van de pooknop of het zetten van de pook in P of N ontstaat er een schrapend geluid. Bij mijn Vario van 91. De auto schakeld keurig op en af en loop mooi vrij. De klep die de centrifugaal koppeling bedient krijgt stroom bij indrukken pook en bij P en N. De klep zelf (wit tegen schutboard Links met twee slangen en twee draadjes) is vervangen en is goed. Op de koppeling zit een gaatje en je kunt zien dat de balg inwerking gaat op dat moment. Als je zuigt aan het slangetje naar de koppeling houd deze de boel keurig vacuum, met de tong op de slang getest. Ook de ecometer laat geen afwijking zien. Is het dan de afstelling van de centrifugaal koppeling of toch iets anders????
Bij het indrukken van de pooknop of het zetten van de pook in P of N ontstaat er een schrapend geluid. Bij mijn Vario van 91. De auto schakeld keurig op en af en loop mooi vrij. De klep die de centrifugaal koppeling bedient krijgt stroom bij indrukken pook en bij P en N. De klep zelf (wit tegen schutboard Links met twee slangen en twee draadjes) is vervangen en is goed. Op de koppeling zit een gaatje en je kunt zien dat de balg inwerking gaat op dat moment. Als je zuigt aan het slangetje naar de koppeling houd deze de boel keurig vacuum, met de tong op de slang getest. Ook de ecometer laat geen afwijking zien. Is het dan de afstelling van de centrifugaal koppeling of toch iets anders????
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-02-2004 14:29 #644209
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schrapend geluid bij P N en indrukken pook knop
hoi Fred,
de balg drukt via de hefboom die je ziet een lager tegen de 3 'vingers' van de drukgroep, dit lager zit ook in conventionele koppelingen en wordt druklager genoemd.
op moment dat dit op druk gezet wordt door de balg komt er kracht op, en als ie versleten/zanderig is geworden gaat het dan lawaai maken. is een voorkomend probleem.
Groetjes Wouter
de balg drukt via de hefboom die je ziet een lager tegen de 3 'vingers' van de drukgroep, dit lager zit ook in conventionele koppelingen en wordt druklager genoemd.
op moment dat dit op druk gezet wordt door de balg komt er kracht op, en als ie versleten/zanderig is geworden gaat het dan lawaai maken. is een voorkomend probleem.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-02-2004 14:47 #644210
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schrapend geluid bij P N en indrukken pook knop
Dank je wel Wouter,
Hoe los ik dat op of moet ik het gewoon laten zitten? MAW hoe schadelijk is dat? Hij hefft nog maar 64000 km gelopen....is datdan niet wat snel?
Hoe los ik dat op of moet ik het gewoon laten zitten? MAW hoe schadelijk is dat? Hij hefft nog maar 64000 km gelopen....is datdan niet wat snel?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-02-2004 16:21 #644211
door V300 register
zolang alle onderdelen op hun plek blijven zitten kan het geen kwaad, ik kan me wel voorstellen dat je van het irritante geluid afwilt.
je kunt het druklager vervangen, maar dan moet wel het koppelingshuis verwijderd worden, gelukkig kan dit bij de volvo 300 serie ook als de motor in de auto zit.
je kunt het druklager vervangen, maar dan moet wel het koppelingshuis verwijderd worden, gelukkig kan dit bij de volvo 300 serie ook als de motor in de auto zit.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-02-2004 09:37 #644212
door V300 register
Hallo Wouter,
Ik zal eens gaan denken over die grote reparatie. Alle onderdelen blijven op hun plaats en het geluid is aanwezig maar wellicht wen ik er aan.
Zou het kunnen met een paar Baby bruggen of moet er een proffesionel hoge brug tot de oplossing leiden?
Het afstellen is wel een eenvoudiger karwij maar daar zit het 'm niet in?
Gr Fred
Ik zal eens gaan denken over die grote reparatie. Alle onderdelen blijven op hun plaats en het geluid is aanwezig maar wellicht wen ik er aan.
Zou het kunnen met een paar Baby bruggen of moet er een proffesionel hoge brug tot de oplossing leiden?
Het afstellen is wel een eenvoudiger karwij maar daar zit het 'm niet in?
Gr Fred
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-02-2004 13:55 #644213
door V300 register
eerst de drukvinger op de juiste afstand stellen zal zeker geen kwaad kunnen, en is een kleine moeite. baat het niet dan schaad het niet :-)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-02-2004 14:13 #644214
door V300 register
Ok daar gaan we daar aan beginnen....eerst ff een paar baby bruggen scoren.....
THX Fred
THX Fred
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-02-2004 17:47 #644215
door V300 register
Fred, maak je ff foto's? Kan nooit kwaad mocht er hier eens een soort van hoe kan ik dingen doen- uitleg/fotoverslag komen.
En natuurlijk voor de mensen die dit ook willen doen maar nog net niet helemaal durven ;-)
En natuurlijk voor de mensen die dit ook willen doen maar nog net niet helemaal durven ;-)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-02-2004 20:36 #644216
door V300 register
Zal ik doen, dank je voor de tip!
Weet alleen nog niet wanneer, moet die bruggen nog kopen. Heeft iemand een tip?
Weet alleen nog niet wanneer, moet die bruggen nog kopen. Heeft iemand een tip?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-02-2004 17:44 #644217
door V300 register
Ik ga zaterdag twee oprijbruggen (per stuk EUR. 16.95) ophalen bij autoshop Wassenaar in Leeuwarden:
www.autoshop.nl
(Bericht gewijzigd door fred_spies op 23 februari 2004)
www.autoshop.nl
(Bericht gewijzigd door fred_spies op 23 februari 2004)
Moderators: Mark Smeets