Koppeling variomatic
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-05-2004 09:19 #624758
door V300 register
Koppeling variomatic is gemaakt door V300 register
Het bedienen van de koppelingsknop van de variomatic gaat bij koude motor moeilijk. Ik krijg de variomatic dan niet zonder gekraak in zijn Drive-stand. Bij warme motor heb ik geen problemen meer.
Ik ben benieuwd hoe dit op te lossen is en of het een dure grap is.
Ik ben benieuwd hoe dit op te lossen is en of het een dure grap is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-05-2004 10:07 #644304
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling variomatic
dat is waarschijnlijk het ontkoppelingsmechanisme van je variomatic.
dit bestaat onder andere uit een schakelaartje in de pook, een vacuumklep op je linker binnenspatbord, en een balg op je koppelingshuis.
en natuurlijk de nodige draadjes en slangen tussen deze onderdelen.
alle3 kunnen ze kapot zijn, maar het vaakst gaat de draadverbinding op de schakelaar kapot. Deze beweegt namelijk bij het verzetten van de pook.
je kunt controleren of het vaccuum+mechanische gedeelte van de ontkoppeling nog werkt door een draad van de plus van de accu aan het voorste klemmetje van de klep te verbinden.
De klep staat hier op het forum bij aangeboden onderdelen, onder de noemer 'wit ding'
Groetjes Wouter
dit bestaat onder andere uit een schakelaartje in de pook, een vacuumklep op je linker binnenspatbord, en een balg op je koppelingshuis.
en natuurlijk de nodige draadjes en slangen tussen deze onderdelen.
alle3 kunnen ze kapot zijn, maar het vaakst gaat de draadverbinding op de schakelaar kapot. Deze beweegt namelijk bij het verzetten van de pook.
je kunt controleren of het vaccuum+mechanische gedeelte van de ontkoppeling nog werkt door een draad van de plus van de accu aan het voorste klemmetje van de klep te verbinden.
De klep staat hier op het forum bij aangeboden onderdelen, onder de noemer 'wit ding'
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-05-2004 13:30 #644305
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling variomatic
Wouter, ik ga morgen meteen aan de slag.
Bedankt.
Bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 01:58 #644306
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling variomatic
Ik heb vandaag gekeken, maar ik kom er niet uit.
Weet iemand een goed adres in de buurt van Ede, waar ik met mijn auto terecht kan?
Volgens mij werkt de koppeling wel, maar heeft het een en ander te maken met de vrij hoge toerentallen als de choke is uitgetrokken. De koude motor slaat af als je de choke niet geheel uitrekt. Ik heb er in ieder geval een flesje carbarateurreiniger ingegooid, daar de auto bijna een jaar heeft stilgestaan en mogelijk de carbarateur is vervuild. Motor loopt stationair ook onregelmatig.
Even wat info over mijn trots.
Het is een 86-er 340 Variomatic, kleur verschoten blauw, met her en der wat deukjes/roestplekjes. Km.stand 79.000. Altijd bij de Voldodealer in onderhoud geweest en de 1e en vorige eigenaar was op het moment dat ik de auto kocht 96 jaar oud. In 1998 is er nog een nieuwe motor ingezet. Auto rijdt verder heerlijk.
Ik heb na de aankoop en voor de APK 2 voorbanden vervangen en er een nieuwe accu ingezet.
Dit was alles en dat voor een slee uit 1986!!!
Ik hoop in ieder geval dat ik een tijd met deze auto kan blijven rijden. Het geeft gewoon goed gevoel.
Weet iemand een goed adres in de buurt van Ede, waar ik met mijn auto terecht kan?
Volgens mij werkt de koppeling wel, maar heeft het een en ander te maken met de vrij hoge toerentallen als de choke is uitgetrokken. De koude motor slaat af als je de choke niet geheel uitrekt. Ik heb er in ieder geval een flesje carbarateurreiniger ingegooid, daar de auto bijna een jaar heeft stilgestaan en mogelijk de carbarateur is vervuild. Motor loopt stationair ook onregelmatig.
Even wat info over mijn trots.
Het is een 86-er 340 Variomatic, kleur verschoten blauw, met her en der wat deukjes/roestplekjes. Km.stand 79.000. Altijd bij de Voldodealer in onderhoud geweest en de 1e en vorige eigenaar was op het moment dat ik de auto kocht 96 jaar oud. In 1998 is er nog een nieuwe motor ingezet. Auto rijdt verder heerlijk.
Ik heb na de aankoop en voor de APK 2 voorbanden vervangen en er een nieuwe accu ingezet.
Dit was alles en dat voor een slee uit 1986!!!
Ik hoop in ieder geval dat ik een tijd met deze auto kan blijven rijden. Het geeft gewoon goed gevoel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-05-2004 14:19 #644307
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling variomatic
Waar kom je dan niet uit????
Mail mij maar ff wat je allemaal gedaan hebt, en waar jou probleem zit van het niet uit kunnen komen.
gr paul (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. )
Mail mij maar ff wat je allemaal gedaan hebt, en waar jou probleem zit van het niet uit kunnen komen.
gr paul (
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2004 13:18 #644308
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling variomatic
Paul,
Ik heb gecontroleerd of de motor ontkoppeld. Dit doet hij. Ik ga er dus van uit dat de balg en de vacuumklep gewoon hun werk doen. Tevens heb ik onder pook gekeken en daar zijn op het zicht ook geen bijzonderheden. Verder gaat mijn technische kennis ook niet.
Groeten, Jan
Ik heb gecontroleerd of de motor ontkoppeld. Dit doet hij. Ik ga er dus van uit dat de balg en de vacuumklep gewoon hun werk doen. Tevens heb ik onder pook gekeken en daar zijn op het zicht ook geen bijzonderheden. Verder gaat mijn technische kennis ook niet.
Groeten, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2004 13:41 #644309
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling variomatic
dan ligt het dus gewoon aan de gare conditie van je carburateur/ontsteking.
het toerental moet namelijk onder de 2000 liggen, daarboven kan de ontkoppel balg het ook niet meer bijhouden.
kortom; tijd voor onderhoud zodat je er ook normaal mee kunt rijden :-)
het toerental moet namelijk onder de 2000 liggen, daarboven kan de ontkoppel balg het ook niet meer bijhouden.
kortom; tijd voor onderhoud zodat je er ook normaal mee kunt rijden :-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-05-2004 15:51 #644310
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling variomatic
Wouter,
Ik was eigenlijk ook tot die conclusie gekomen.
Maar ik zoek nog een goed adres (garage cq beun) in de buurt van Ede, waar ik met mijn oudje welkom ben. Voel mij bij de Volvo-dealer niet echt welkom.
Gr. Jan
Ik ben trouwens lid geworden van de CLUB.
Ik was eigenlijk ook tot die conclusie gekomen.
Maar ik zoek nog een goed adres (garage cq beun) in de buurt van Ede, waar ik met mijn oudje welkom ben. Voel mij bij de Volvo-dealer niet echt welkom.
Gr. Jan
Ik ben trouwens lid geworden van de CLUB.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets