Variomatic

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2004 18:39 #624754 door Ted Bogers
Variomatic is gemaakt door Ted Bogers
Mijn Volvo 340 uit 1991 maakt mijns inziens te veel toeren.
Ik heb in een artikel over de variomatic gelezen dat men het membraam in de voorste schijven kan controleren door op een van de twee slangen te blazen die voor uit het schutbord komen en op de E.M.V.K. zijn aangesloten. Bij mij zijn dit twee doorzichtige slangen. Wanneer ik op een van de slangen blaas komt er uit de andere slang lucht.
Ik neem aan dat dan een van de membramen kapot is.
Volgens hetzelfde artikel zou dit er ook op kunnen wijzen dat de slangen ergens verkeerd zijn aangesloten (Wat ik mij slecht kan voorstellen)of dat er een doorvoerpotje niet goed is?
Kan iemand mij nog tips geven om het een en ander te controleren en mij tevens vertellen wat een doorvoerpotje is en waar ik die kan vinden.
Mijn E.M.V.K. werkt volgens mij goed (1,5 jaar oud)Mijn hogedrukschakelaar op de rem werkt volgens mij ook goed.

Groeten,

Ted Bogers, Dordrecht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2004 20:12 #644344 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic
Duidelijk lekke membramen.
Het doorvoer potje zit voor je membraam (de bevestiginsmoer van het membraam zit daar ook in)
Als je de membramen gaat vervangen denk dan wel aan de veerspanning bij het lossen van de moer anders is het auw (is met twee dagen weer over)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2004 20:27 #644345 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic
ow ik ben al net te laat zie ik :-)

inderdaad, als de lucht zonder veel weerstand weer uit de andere slang komt is het 100% zeker een membraam. doorvoerpotjes gaan ook wel eens lek maar de verbinding wordt nooit helemaal open.

paul, je was nog vergeten te melden dat je voor demontage ALTIJD DUIDELIJK DE ONDERDELEN MOET MERKEN!! bijvoorbeeld met een krijtje.

om de primaire open te maken moeten de riemen eraf, als die eraf zijn valt het wel mee met die veerdruk. De moer er terug op krijgen is wel even worstelen trouwens...

de moer waar we het over hebben zit trouwens IN het doorvoerpotje. Hij vervult dezelfde functie als de moeren die je bij de achterste helft van de variomatic op de as ziet zitten, alleen zit er bij de primaire een vacuumkast omheen.

nog 1 ding; als er maar 1 membraam lek is, ben alsjeblieft toch zo handig om ook de andere te vervangen!! doe je dat niet kun je in NO time de andere alsnog doen.

hmm.. nog een om het af te leren dan;
vervang bij het vernieuwen van de membramen ook meteen de ATF olie die achter het membraam hoort te zitten. deze is vaak zwart en dik vloeibaar geworden (reactie met het rubber vd membramen)

nieuw rubber, nieuwe olie, en het spel over 15 jaar weer herhalen :-)

Groetjes Wouter


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2004 23:07 #644346 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Variomatic
bedankt voor jullie reacties,

groeten

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2004 11:21 #644347 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic
"om de primaire open te maken moeten de riemen eraf, als die eraf zijn valt het wel mee met die veerdruk. De moer er terug op krijgen is wel even worstelen trouwens... "

Ik doe altijd een oude moer in de dop en dan de bevstigings moer.
Dan ligt die namelijk gelijk met de rand van de dop en kun je hem al duwend aandraaien.
gr paul


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2004 11:34 #644348 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic
hoi Paul,

ja ik dacht dat je bedoelde dat je die moer eraf kon draaien terwijl de riemen er nog op zitten. Dan wordt je hand inderdaad geplet tussen je dopsleutel en de kokerbalk, wat niet lekker voelt.

de dubbele moer in de dop is inderdaad een handige methode, zeker als je een wat diepe dop hebt.

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2004 21:38 #644349 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Variomatic
Weet iemand een adres om niet al te duur de membramen van de primaire schijven van mijn auto te verwisselen. Mijn auto verliest ook olie.Hier rij ik al een jaar mee maar ik wil er nu toch iets aan laten doen. Volgens de Garage een kering ergens bij de koppeling. Het plaatwerk van mijn volvo is puntgaaf en ik wil hem graag nog jaren aan het rijden houden.

Groeten,

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2004 21:56 #644350 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic
Hoi Ted,

een adres wat ik je zeer kan aanbevelen is Antoon van Mullekom, hij woont in Son.

het is een eind weg maar hij is een van DE experts van de wereld op het gebied van variomatics, en hij repareert ze graag.

wel zelf meehelpen, maar als je geen technische kennis hebt hoeft dat niet meer te zijn dan gereedschap en onderdelen aangeven.

zijn gegevens kun je vinden in de gebruikerslijst, lange emails moet je niet van m verwachten (bellen gaat makkelijker)

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2004 23:11 #644351 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Variomatic
Ted,

Die olielek is waarschijnlijk de krukaskering. Dat moet je volgens een monteur bij mijn garage niet zo ernstig nemen. Als je dat wilt vervangen was je volgens hem een halve dag bezig. Af en toe wat olie bijvullen en een met olie besmeurde stoeptegel verwisselen op je parkeerplaats lijkt mij dan minder erg :-)

Gr Thomas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2004 08:42 #644352 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic
een monteur in een professioneel uitgeruste garage is inderdaad een half dagje zoet.

de hobbymatig sleutelende enthousiasteling dus nog 'iets' langer bezig.

je moet namelijk het koppelingshuis verwijderen, en de hele koppeling (drukgroep, vliegwiel). om die weg te kunnen halen moet je het blok ondersteunen zodat ie niet achterover kantelt.

het vervangen van de keerring zelf is een 'piece of cake'

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD