Vario Schakelt Niet Door
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-07-2004 17:01 #624750
door V300 register
Vario Schakelt Niet Door is gemaakt door V300 register
Sinds een lange tijd rijdt de 340gl special 1400 gelukkig(!) weer maar ik heb het idee dat de vario niet schakelt. Je voelt hem ook niet door/terug schakelen en maakt behoorlijk geluid bij iets hogere snelheden.
Wat zou dit kunnen zijn, versleten membranen??
Wat zou dit kunnen zijn, versleten membranen??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-07-2004 21:22 #644394
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Schakelt Niet Door
Membramen, vierwegklep, tachorelais, remdrukschakelaar, dan heb je het wel gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-07-2004 00:26 #644395
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Schakelt Niet Door
Het viel mij bij het proefrijden ook al op. Ik heb het volgende gecheckt:
-Tachorelais schakelt goed
-opschakelkant van EMVK schakelt goed en zorgt voor vacuum bij zo'n 1800+ toeren. De neerschakelkant leek defekt te zijn. Dit kan m.i. het euvel niet verklaren, tenzij de twee slangen verkeerd om zijn aangesloten. Ik heb ze aangesloten zoals ze zaten (onthou nooit aan welke kant de dunne slang moet, dus ik zorg ervoor dat ik ze niet omwissel). Bij nader inzien: als de slangen verkeerd zijn aangesloten, trekt de auto voor geen meter. Dat doet-ie echter prima. Ik denk dat ze goed zijn aangesloten.
-remdrukschakelaar was het dacht ik niet (weet ik niet meer zeker).
-het viel me wel op dat de motor niet reageerde op het aanzetten van de bergrem. Dit zou kloppen met de waarneming dat de neerschakelkant van de EMVK defekt is.
-ik had niet het idee dat er lucht door de membramen heen liep. Bij voldoende toeren, terwijl er vacuum op de opschakelkant stond, heb ik de neerschakelkant van de EMVK losgehaald. Hier liep geen lucht door, maar er ontstond wel (wat) vacuum. Volgens mij betekent dat dat de membramen en de slangen heel zijn.
Zelf had ik het idee dat de CVT door het lange stilstaan wel opschakelde, maar slechts gedeeltelijk. Heb je er al buiten Den Haag mee gereden? 80, 100, 120? Misschien moeten ze 'loskomen'?
Heeft iemand nog nadere ideeen?
Bouke
-Tachorelais schakelt goed
-opschakelkant van EMVK schakelt goed en zorgt voor vacuum bij zo'n 1800+ toeren. De neerschakelkant leek defekt te zijn. Dit kan m.i. het euvel niet verklaren, tenzij de twee slangen verkeerd om zijn aangesloten. Ik heb ze aangesloten zoals ze zaten (onthou nooit aan welke kant de dunne slang moet, dus ik zorg ervoor dat ik ze niet omwissel). Bij nader inzien: als de slangen verkeerd zijn aangesloten, trekt de auto voor geen meter. Dat doet-ie echter prima. Ik denk dat ze goed zijn aangesloten.
-remdrukschakelaar was het dacht ik niet (weet ik niet meer zeker).
-het viel me wel op dat de motor niet reageerde op het aanzetten van de bergrem. Dit zou kloppen met de waarneming dat de neerschakelkant van de EMVK defekt is.
-ik had niet het idee dat er lucht door de membramen heen liep. Bij voldoende toeren, terwijl er vacuum op de opschakelkant stond, heb ik de neerschakelkant van de EMVK losgehaald. Hier liep geen lucht door, maar er ontstond wel (wat) vacuum. Volgens mij betekent dat dat de membramen en de slangen heel zijn.
Zelf had ik het idee dat de CVT door het lange stilstaan wel opschakelde, maar slechts gedeeltelijk. Heb je er al buiten Den Haag mee gereden? 80, 100, 120? Misschien moeten ze 'loskomen'?
Heeft iemand nog nadere ideeen?
Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2004 10:18 #644396
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Schakelt Niet Door
Ik heb er gisteren een stukje op de snelweg mee gereden 100-130 km/h... ging erg goed, geen vreemde geluiden of trillingen. Vond wel dat ie erg veel geluid maakt (in vergelijking met 360).
Het viel me wel op dat de volvo in stand D en R niet rijdt zonder gas te geven.
Het viel me wel op dat de volvo in stand D en R niet rijdt zonder gas te geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2004 20:50 #644397
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Schakelt Niet Door
als je in de D of R staat en hij draaid stationar, is dit het zelfde als een schakelauto in de 1 of achteruit met de koppeling in getrapt
De koppelings drukring wordt door gewichten naar voren geduwd tegen de plaat aan die op zijn beurt weer tegen het vlieg wiel aan gaat drukken en zo een verbindg tot stand brengt ( bij een cvt) een normale koppeling moet juist verbreken.
vandaar zonder toeren van de drukgroep gebeurt er niks bij een cvt.
suc6 paul
De koppelings drukring wordt door gewichten naar voren geduwd tegen de plaat aan die op zijn beurt weer tegen het vlieg wiel aan gaat drukken en zo een verbindg tot stand brengt ( bij een cvt) een normale koppeling moet juist verbreken.
vandaar zonder toeren van de drukgroep gebeurt er niks bij een cvt.
suc6 paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-07-2004 22:38 #644398
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Schakelt Niet Door
oke! Bedankt weer wat geleerd, tot nu toe alleen 360's gereden en nog weinig tot geen ervaring met vario's....
Dan lijkt het erop dat alles in orde is met de vario, inderdaad een flink stuk mee gereden en ook op de snelweg. Trekkracht is behoorlijk, maakt alleen wel een stuk harder geluid dan een 360 maar dat hoort ook bij een vario.
Klopt het dan ook dat het motorgeluid bij bijna alle snelheden vrijwel gelijk is???
Dan lijkt het erop dat alles in orde is met de vario, inderdaad een flink stuk mee gereden en ook op de snelweg. Trekkracht is behoorlijk, maakt alleen wel een stuk harder geluid dan een 360 maar dat hoort ook bij een vario.
Klopt het dan ook dat het motorgeluid bij bijna alle snelheden vrijwel gelijk is???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-07-2004 14:49 #644399
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Schakelt Niet Door
Ik reed tot een volvoontmoetingsdag zonder dat het vacuumpompje werkte zodat hij niet doorschakelde. Vanuit de contacten via het forum kwam ik daar niet achter. (vario maakt altijd meer toeren)
Kan er geen variohoekje komen met de zaken die aan de vario kunnen schelen en daarbij een checklist. Of had Wouter dit al op zijn site?
Kan er geen variohoekje komen met de zaken die aan de vario kunnen schelen en daarbij een checklist. Of had Wouter dit al op zijn site?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-07-2004 20:18 #644400
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Schakelt Niet Door
@Richard:
Tja, alleen de meest luxe auto's hebben een automatische transmissie die niet 'kruipt'...
Over het motorgeluid: hoewel het motorgeluid een constanter patroon volgt dan bij een schakelauto, hoort het geluid niet bij alle snelheden hetzelfde te zijn. Zonder toerenteller is het wat lastig te controleren, maar je zou duidelijk verschil moeten merken tussen, zeg, 60 km/u, 80 km/u, 100 km/u en 120.
Wat je zou kunnen proberen is om
1. eens snel op te trekken tot bijv 60 km/u en dan het gaspedaal te laten opkomen (bij constante snelheid). Je zou dan duidelijk moeten horen dat het toerental in enkele seconden duidelijk afneemt.
2. Als het toerental weer constant is (op een lager niveau dus), zet je de bergrem in de middenconsole aan. Hierdoor zou het toerental weer in enkele seconden moeten oplopen tot ongeveer het niveau van tijdens het snel optrekken.
Als 1. werkt, schakelt de CVT goed op. Als 2. werkt, goed neer.
Ik verwacht dat 2. niet werkt, gezien de ervaringen met de EMVK.
Tja, alleen de meest luxe auto's hebben een automatische transmissie die niet 'kruipt'...
Over het motorgeluid: hoewel het motorgeluid een constanter patroon volgt dan bij een schakelauto, hoort het geluid niet bij alle snelheden hetzelfde te zijn. Zonder toerenteller is het wat lastig te controleren, maar je zou duidelijk verschil moeten merken tussen, zeg, 60 km/u, 80 km/u, 100 km/u en 120.
Wat je zou kunnen proberen is om
1. eens snel op te trekken tot bijv 60 km/u en dan het gaspedaal te laten opkomen (bij constante snelheid). Je zou dan duidelijk moeten horen dat het toerental in enkele seconden duidelijk afneemt.
2. Als het toerental weer constant is (op een lager niveau dus), zet je de bergrem in de middenconsole aan. Hierdoor zou het toerental weer in enkele seconden moeten oplopen tot ongeveer het niveau van tijdens het snel optrekken.
Als 1. werkt, schakelt de CVT goed op. Als 2. werkt, goed neer.
Ik verwacht dat 2. niet werkt, gezien de ervaringen met de EMVK.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets