Garages met verstand van zaken

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2005 16:08 #624729 door V300 register
Garages met verstand van zaken is gemaakt door V300 register
Ik las in een ander topic dat er in het noorden en midden van het land garage's te vinden zijn met verstand van zaken, maar omdat ik helemaal in Helmond woon, zou het prettig zijn als er hier in de omgeving een bedrijf zit dat de werking van een variomatic door en door kent? Ik kan natuurlijk contact opnemen met Antoon v. Mullekom, maar liever ga ik gewoon naar een autobedrijf. Dat is wat laagdrempeliger.. Vooral omdat het hier waarschijnlijk alleen om wat afstelwerk gaat.

Ik zou graag mijn variomatic door een deskundig en eerlijk bedrijf willen laten afstellen. Ik vind hem erg rumoerig, vooral boven de 60 a 70km/u komt er erg veel lawaai vanaf. Beetje een zeurend geluid (geluid van tandwielen/lagers?) wat afhankelijk van de rijsnelheid omhoog of omlaag gaat. Ook maakt hij bij het afremmen, dus wanneer je vrijwel stil staat, bij het ontkoppelen? een wat klikkend, klapperend geluid. Vooral bij het inparkeren wanneer je dus met lage snelheid wat gas geeft en wat remt, dan hoor je met name allerlei klik, tik en klapper geluiden onder de auto vandaan komen. Voor de rest rijdt hij naar mijn idee naar behoren, schakelt goed e.d., maar volgens mij kan hij wel een afstelbeurt gebruiken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2005 13:49 #644360 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Garages met verstand van zaken
Daar zijn nu de sleuteldagen voor!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2005 15:11 #644361 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Garages met verstand van zaken
Hehe, ik weet het. Had ik het maar eerder geweten, dan was ik er gisteren zeker bij geweest!

Ik hoop toch op een goede garage hier in de buurt. Of dat een ervaren variomatic rijder eens een kort ritje wil maken in mijn auto, zodat ik precies weet wat er allemaal aan mankeert.

Is de Subaru garage in Maarn een dure garage? Anders moet ik maar eens een ritje naar Maarn maken. Je moet wat voor dat 'kreng' over hebben...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2005 16:18 #644362 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Garages met verstand van zaken
volgens mij heeft dealerorganisatie de Beemd (volvo) ook een filiaal in Helmond.

zij hebben waarschijnlijk nog kennis van de variomatic. andere merkgarages of onafhankelijken, weinig kans op expertise, levensgrote kans op fout gok- en reparatiewerk.

in de buurt van eindhoven zijn ook een aantal dafclub mensen die veel weten van de vario, het lijkt me wel mogelijk om iemand te vinden die eens een stukje met je wil meerijden.

het klikken/tikken/klapperen duidt op speling in de aandrijflijn. vaak komt dit voor bij de koppelingsplaat (veren+naaf) en bij de overgang van de koppeling naar de aandrijfas onder de auto. Als de carburateur of ontsteking niet in orde zijn gaat een auto ook schokkerig rijden, en dat voel/hoor je dan ook extra goed.

het zeurende geluid, klinkt eigenlijk meer als een wiellager dan als iets met de vario!
of als het tegenzit, het differentieel.
een 'gierend' geluid vanaf een paar km per uur tot ongeveer 80, is vaak te wijten aan versleten aandrijfriemen. de auto is dan vaak een stuk stiller te krijgen door andere riemen te monteren.

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2005 18:20 #644363 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Garages met verstand van zaken
Bedankt voor je reactie Wouter! De Volvo garage in Helmond is op zich niet eens zo'n slecht idee. Ik zat onlangs op hun site te neuzen en het blijkt dat enkele monteurs al sinds halverwege de jaren 70 en 80 in dienst zijn. Dwz dat ze de Variomatic-tijd in volle glorie hebben meegemaakt. Kennis en ervaring zullen ze ongetwijfeld wel hebben, maar ja, ik zie me al aankomen met m'n 1986 loop of sloop Volvo 340. Vooral ben ik bang dat ze me het vel over de oren trekken, want Volvo rijders zijn natuurlijk stuk voor stuk welvarende zakenmannetjes he.. Ik ben ooit met een oude VW Golf naar de VW dealer gegaan voor een checkup. Puur en alleen om er even naar te laten kijken wat er aan moest gebeuren. Zonder reparaties of afstelwerk heeft dat grapje me toentertijd 150 gulden gekost. Dus daar ben ik een beetje bang voor bij Merkdealers. Deze ervaring werd nog een keer bevestigd door een aflevering van 'Verboden in te rijden' een programma van SBS6, waarbij allerlei kwalijke zaken in de autobranche aan het daglicht werden gebracht.

Ik zal er toch maar eens langs gaan, maar van te voren wil ik dan wel een prijsopgave.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2005 18:23 #644364 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Garages met verstand van zaken
Dat gierende geluid, overigens echt het geluid van een 'ontwricht' differentieel, ik heb het gehad bij een BMW 318 en een Ford Escort mkII uit 1978, waar dit geluid echt eng veel mee overeenkomt. Het is het zelfde geluid van tandwielen die in elkaar grijpen en hoe sneller je rijdt, hoe hoger en harder het geluid. Het geluid houdt dus niet op bij 80km/u zoals jij zegt, het begint juist pas bij een snelheid van 60km/u. Daaronder is het wel flauw hoorbaar, maar niet echt opvallend. Eenmaal boven de 80 is het duidelijk aanwezig. Momenteel nog niet erg storend, maar volgens mij wordt het wel gestaag luider.

Dit probleem, evenals het klikken wat ik zo nu en dan hoor bij het koppelen en ontkoppelen bij lage snelheid, kan natuurlijk samenhangen met het feit dat de koppeling nog geen 1000km geleden is vervangen. Dit is gedaan door een hobbyist, volgens eigen zeggen onder deskundige begeleiding, maar ja, hoe deskundig is dat.... Is het mogelijk dat er misschien iets niet helemaal juist is teruggezet of aangesloten. Of hij het voor de reparatie ook al deed weet ik niet, ik heb de auto namelijk van deze man gekocht.

De 340 heeft 68000km gereden, schakelt goed, draait niet teveel toeren, bergversnelling werkt, carburateur is afgelopen vrijdag aangedraaid en afgesteld bij een garage, olie, rotor/verdelerkap, bougies, kabels en luchtfilter zijn ook gelijk vervangen, dus tsja.... Met 68000km al een versleten differentieel vind ik erg merkwaardig. Zeker omdat er wel genoeg olie in zit. Hier is vrijdag ook nog even naar gekeken.

Misschien moet ik andere riemen laten monteren, maar als het daarmee niet verholpen blijkt te zijn, dan heb ik wel pakweg 200 euro weggegooid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2005 23:56 #644365 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Garages met verstand van zaken
Antoon v. Meullekom, de VarioGuru, rekent in ieder geval geen 150 euro onderzoekskosten... :P
Hij heeft geloof ik ook de enige variobalanceerinstallaite in Nederland. Ik weet alleen niet of die al aan de praat is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2005 16:35 #644366 door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Garages met verstand van zaken
Als je over Maarn praat, is het ook te overwegen een bezoek te brengen aan Profile Tire Center in Woudenberg. De chef-werkplaats daar is iemand met erg veel kennis van Volvo's. Het enige is, ik heb deze tip vanuit 700-kringen, en daar komen zo weinig vario's voor...
Misschien loont een telefoontje vooraf wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD