EMVK eigenaardigheid
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-06-2005 22:17 #624727
door V300 register
EMVK eigenaardigheid is gemaakt door V300 register
Kwam tot de ontdekking dat het klepje van de opschakelzijde van de emvk lekte.
Deze vervangen door een binnenwerk van een andere emvk aan de bergremzijde .
Deze zijn volgens mij identiek en die kant van de klep werk maar heel weinig.
Wat me wel opviel is dat het vacuum voor de opschakelzijde begrend wordt op ca 550 milibar ,maar dat de andere kant het volle vacuum krijgtdat is bij afremmen op de motor ca 200 milibar.
De membranen kunnen hier dus kennelijk tegen.
Is het normaal dat met bergrem aan en stationair toeren het slangetje van de opschakelzijde een beetje zuigt? als ik de slangen even verwissel is het niet zo.
Misschienlekt een doorvoerpotje een kant op.
groeten, wim
Deze vervangen door een binnenwerk van een andere emvk aan de bergremzijde .
Deze zijn volgens mij identiek en die kant van de klep werk maar heel weinig.
Wat me wel opviel is dat het vacuum voor de opschakelzijde begrend wordt op ca 550 milibar ,maar dat de andere kant het volle vacuum krijgtdat is bij afremmen op de motor ca 200 milibar.
De membranen kunnen hier dus kennelijk tegen.
Is het normaal dat met bergrem aan en stationair toeren het slangetje van de opschakelzijde een beetje zuigt? als ik de slangen even verwissel is het niet zo.
Misschienlekt een doorvoerpotje een kant op.
groeten, wim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-06-2005 22:30 #644555
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK eigenaardigheid
die begrenzing is in de 1e plaats aangebracht om milieuredenen, en ook een beetje voor 'driveability'.
de begrenzer werkt hetzelfde als de drukregelaar op een butagas fles. het membraam zit achteraan, tegen de montageplaat (onder een rond kapje)
kan idd zijn dat je een kleine lekkage aan een doorvoerpotje hebt.
Groetjes Wouter
de begrenzer werkt hetzelfde als de drukregelaar op een butagas fles. het membraam zit achteraan, tegen de montageplaat (onder een rond kapje)
kan idd zijn dat je een kleine lekkage aan een doorvoerpotje hebt.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-06-2005 22:31 #644556
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK eigenaardigheid
het beste kun je trouwens een emvk hebben met een vrij hoge begrenzingswaarde, helemaal zonder begrenzing is niet goed voor de membramen.
(bij een 55 kan het wel, 66 en 340 hebben grotere trommels dus grotere krachten op t rubber)
(bij een 55 kan het wel, 66 en 340 hebben grotere trommels dus grotere krachten op t rubber)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2005 14:51 #644557
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK eigenaardigheid
...En kijk uit met het verwisselen van de 'klepjes' op de emvk. Dit kan wel, maar de opschakelspoel heeft een diode, als je die spoel verwisselt met de bergremspoel ontbreekt de diode en sneuvelt je tachorelais; zie elders in de 340 forums.
Even over die begrensing; het is mij gelukt om de stelschroef van deze begrensing weer gangbaar te maken! Kwestie van de verzegellijm eruit pulken
De beste rij eigenschappen kreeg ik toen ik de begrenser afstelde op 0.6 bar. Standaard is dit 0.4. Bij een doorgeboorde emvk is dit 0.9 bar en op den duur idd te veel voor de membranen
Even over die begrensing; het is mij gelukt om de stelschroef van deze begrensing weer gangbaar te maken! Kwestie van de verzegellijm eruit pulken
De beste rij eigenschappen kreeg ik toen ik de begrenser afstelde op 0.6 bar. Standaard is dit 0.4. Bij een doorgeboorde emvk is dit 0.9 bar en op den duur idd te veel voor de membranen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2005 15:19 #644558
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK eigenaardigheid
Niet geheel behorend bij dit thema...een vraagje:
Het is toch een normale procedure om een half bekertje ATF olie op te laten slurpen door de vario dmv een slang te bevestigen aan de vario?
Bij mijn Special ging dat uitstekend maar wat kan de oorzaak zijn als dit bij een andere vario niet werkt?
De EMVK/vario/tacho is getest met een vacuummeter en alles werkt goed....
Gr Fred
Het is toch een normale procedure om een half bekertje ATF olie op te laten slurpen door de vario dmv een slang te bevestigen aan de vario?
Bij mijn Special ging dat uitstekend maar wat kan de oorzaak zijn als dit bij een andere vario niet werkt?
De EMVK/vario/tacho is getest met een vacuummeter en alles werkt goed....
Gr Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2005 19:52 #644559
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK eigenaardigheid
hoi Koen,
heb even een paar drukregelaars gemeten kwam tot de volgende waarden545,530,542,550,541,550.gemeten in milibar
1000 is luchtdruk ,0 is vacuum Heb alleen de spoelkern met het witplastic huis vervangen en de juiste spoel er weer op.
Wat ik me wel afvraag als je de bergrem gebruikt waar die voor gemaakt is , afremmen op de motor bij een lange helling zal in nederland niet voorkomen, dan geef je op de andere zijde van het membraan het volle motorvacuum!
Dat is bij mij ongeveer 200 milibar dus de kracht op de membraan is dan het dubbele van de opschakelzijde.
Het vacuum aan de bergremzijde wordt niet gereduceerd.
Zal ook es een regelaar open peuteren heb er toch genoeg
groeten, wim
heb even een paar drukregelaars gemeten kwam tot de volgende waarden545,530,542,550,541,550.gemeten in milibar
1000 is luchtdruk ,0 is vacuum Heb alleen de spoelkern met het witplastic huis vervangen en de juiste spoel er weer op.
Wat ik me wel afvraag als je de bergrem gebruikt waar die voor gemaakt is , afremmen op de motor bij een lange helling zal in nederland niet voorkomen, dan geef je op de andere zijde van het membraan het volle motorvacuum!
Dat is bij mij ongeveer 200 milibar dus de kracht op de membraan is dan het dubbele van de opschakelzijde.
Het vacuum aan de bergremzijde wordt niet gereduceerd.
Zal ook es een regelaar open peuteren heb er toch genoeg
groeten, wim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2005 22:03 #644560
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK eigenaardigheid
@wim, tis meer een levensduur kwestie
als je de bergrem vaak gebruikt zal je het dus een keer merken. *poef* en t lijkt of ie ineens een versnelling terugschakelt :-)
de opschakelkant is vrijwel altijd op vacuum, dus daar is wel de begrenzing nodig.
als je de bergrem vaak gebruikt zal je het dus een keer merken. *poef* en t lijkt of ie ineens een versnelling terugschakelt :-)
de opschakelkant is vrijwel altijd op vacuum, dus daar is wel de begrenzing nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2005 23:58 #644561
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic EMVK eigenaardigheid
wouter, lijkt me logies,
er zal ook een optimum zijn waarbij het overdrive effect niet al te groot wordt.
Op een gegeven moment zal de motor het niet meer trekken.
Kan me ook voorstellen dat het meehelpen van de gewichten gemakkelijker gaat dan het tegenwerken
er zal ook een optimum zijn waarbij het overdrive effect niet al te groot wordt.
Op een gegeven moment zal de motor het niet meer trekken.
Kan me ook voorstellen dat het meehelpen van de gewichten gemakkelijker gaat dan het tegenwerken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets