Geen KM standen maar variomatic ervaringen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-07-2004 19:58 #624721
door V300 register
Geen KM standen maar variomatic ervaringen is gemaakt door V300 register
Dit is mijn eerste variomatic. Gekeurd en wel. Nog steeds ben ik niet blij met de vario want ik lees zoveel gedoe rondom de vario. Het vertrouwen is er nog niet.
Zijn er ook ervaringen gelijk aan de KM standen van auto? Niet: mijn wagen heeft 300.000 op de tellen maar bijvoorbeeld: 10 jaar met de vario gereden zonder problemen.
Of is het verstandig om hem opgeknapt en gekeurd te verkopen en een versnellingsbak te nemen?
Zijn er ook ervaringen gelijk aan de KM standen van auto? Niet: mijn wagen heeft 300.000 op de tellen maar bijvoorbeeld: 10 jaar met de vario gereden zonder problemen.
Of is het verstandig om hem opgeknapt en gekeurd te verkopen en een versnellingsbak te nemen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-07-2004 23:05 #644367
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Je leest hier veel over de vario. Ik denk dat dat is omdat niet veel garages vario-kennis in huis hebben en veel enthousiatelingen mede daarom liever zelf aan de slag gaan. Ik rij sinds oktober 2002 in een vario en wil absoluut geen schakelauto meer!
Ik heb wel problemen gehad (kapotte vierwegklep en tachorelais, kapotte remdrukschakelaar), maar die zijn prima op te lossen. Sloperijen hebben nog jaren lang genoeg 340 varios staan. Een EMVK en tachorelais kan een leek in 5 minuten vervangen.
Eigenlijk vermoed ik dat er niet zoveel mechanische problemen zijn (maar misschien dat er meer ervaren forumleden zijn die er anders over denken). Ik heb nog nooit bij de variomaticbanden hoeven kijken.
Ik zou zeggen: lekker mee te gaan rijden.
Ik heb wel problemen gehad (kapotte vierwegklep en tachorelais, kapotte remdrukschakelaar), maar die zijn prima op te lossen. Sloperijen hebben nog jaren lang genoeg 340 varios staan. Een EMVK en tachorelais kan een leek in 5 minuten vervangen.
Eigenlijk vermoed ik dat er niet zoveel mechanische problemen zijn (maar misschien dat er meer ervaren forumleden zijn die er anders over denken). Ik heb nog nooit bij de variomaticbanden hoeven kijken.
Ik zou zeggen: lekker mee te gaan rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-07-2004 21:42 #644368
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Franscois, ik ben al jaren 300 rijder maar de vario is nieuw voor mij. Al met al loopt het niet storm met goede ervaringen. Moet je eens kijken bij de topic km hoeveelheden. Dat stroom vol met goede ervaringen.
Vakantietijd?
Los van de vario bevalt het autootje mij prima.
Door de keuring met het vervangen van een steun en wisser en slangeklem. Voor 50 euro door de keuring met een wagen van 200 euro.
www.franspannekeet.nl/auto.html
Vakantietijd?
Los van de vario bevalt het autootje mij prima.
Door de keuring met het vervangen van een steun en wisser en slangeklem. Voor 50 euro door de keuring met een wagen van 200 euro.
www.franspannekeet.nl/auto.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-07-2004 08:31 #644369
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Ik heb tot nu toe 5 auto's gehad, waarvan 4 met een vario (2x V66, 2x V340). Alleen met de laatste 340 heb ik problemen met de vario gehad, want daar was de secundaire poelie uit elkaar gesprongen. Dat is toen gerepareerd en daarna reed ook deze 340 prima. Als een vario goed afgesteld is, rijdt zo'n auto heerlijk. En betrouwbaar.
Ik ben met een 340 CVT en een vouwwagen in de Franse alpen op vakantie geweest (camping op 1700 meter hoogte) en de wegen daar naartoe waren geen enkel probleem dankziuj de vario!
Succes ermee!
Ik ben met een 340 CVT en een vouwwagen in de Franse alpen op vakantie geweest (camping op 1700 meter hoogte) en de wegen daar naartoe waren geen enkel probleem dankziuj de vario!
Succes ermee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-07-2004 09:38 #644370
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Dank je Jilger.
Aan dit soort antwoorden heb ik wat.
Dat doet mij weer goed.
Aan dit soort antwoorden heb ik wat.
Dat doet mij weer goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-07-2004 11:53 #644371
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Ik heb vijf 3-series gereden, waarvan 3x een variomaat.
Mijn eerste had ook een kapotte EMVK en als onervarene is dat wel schrikken. De motor gilt 't uit en loopt zomaar 1 op 7!
De gele 343 heeft een doorgeboorde EMVK (geen vacuumbegrenzing) voor een wat lager toerental tussen ca. 45-70 km/u.
Erg veel scheelt 't niet overigens, soms bij acceleratie is het zelfs nadelig.
De blauwe winner hiernaast heeft een goede emvk en schakelt lekker op.
Door de enkele Solex-carb. is ie behoorlijk zuinig (1 op 12) De register Weber is wat problematischer en m.i. iets onzuiniger.
De truc om 'm zo ver mogelijk te laten doorschakelen is om vlot weg (of te accelereren) te rijden, tot een snelheid boven die je uiteindelijk wilt rijden, daarna gas terug nemen, zodat het oplopende motorvacuum de variomatic lekker ver doorschakeld.
Bij 80 km/u moet je dan kunnen uitkomen op ca. 2500-2600 tpm.
Dan is de variomaat OK; evenals 't vacuum-gebeuren.
Concluderend: Door goed en regelmatig onderhoud kun je heel veel plezier beleven aan een variomatische volvo. (en ook veel kilometers)
Gr.Freerk
Mijn eerste had ook een kapotte EMVK en als onervarene is dat wel schrikken. De motor gilt 't uit en loopt zomaar 1 op 7!
De gele 343 heeft een doorgeboorde EMVK (geen vacuumbegrenzing) voor een wat lager toerental tussen ca. 45-70 km/u.
Erg veel scheelt 't niet overigens, soms bij acceleratie is het zelfs nadelig.
De blauwe winner hiernaast heeft een goede emvk en schakelt lekker op.
Door de enkele Solex-carb. is ie behoorlijk zuinig (1 op 12) De register Weber is wat problematischer en m.i. iets onzuiniger.
De truc om 'm zo ver mogelijk te laten doorschakelen is om vlot weg (of te accelereren) te rijden, tot een snelheid boven die je uiteindelijk wilt rijden, daarna gas terug nemen, zodat het oplopende motorvacuum de variomatic lekker ver doorschakeld.
Bij 80 km/u moet je dan kunnen uitkomen op ca. 2500-2600 tpm.
Dan is de variomaat OK; evenals 't vacuum-gebeuren.
Concluderend: Door goed en regelmatig onderhoud kun je heel veel plezier beleven aan een variomatische volvo. (en ook veel kilometers)
Gr.Freerk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-07-2004 00:21 #644372
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Als ik ook iets mag zeggen.
de problemen zitten vaak om de vario heen.
De wagens die weg rotten om de vario heen.
een relais wat het soms begeeft naar "pas" 15jaar.
of een riem die defect gaat naar jaren.
de motor die voor de vario zit geeft het op.
de problemen zitten vaak om de vario heen.
De wagens die weg rotten om de vario heen.
een relais wat het soms begeeft naar "pas" 15jaar.
of een riem die defect gaat naar jaren.
de motor die voor de vario zit geeft het op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-07-2004 22:20 #644373
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Frans, voor de vario moet je geen schrik hebben ...
(Wanneer de riemen en de membranen goed zijn.)
Eerder EMVK, tachorelais of de Weber - maar da's allemaal veel makkelijker te vervangen. Wel handig wanneer je die dingen al in 't rek hebt liggen uit een sloper.
Tip om te weten of een tachorelais nog goed is : even mee schudden. Hoor je gerammel = stuk. Je kan zo'n ding wel repareren voor een prikje : zie de site van Wouter N.
(Wanneer de riemen en de membranen goed zijn.)
Eerder EMVK, tachorelais of de Weber - maar da's allemaal veel makkelijker te vervangen. Wel handig wanneer je die dingen al in 't rek hebt liggen uit een sloper.
Tip om te weten of een tachorelais nog goed is : even mee schudden. Hoor je gerammel = stuk. Je kan zo'n ding wel repareren voor een prikje : zie de site van Wouter N.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-07-2004 04:43 #644374
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Weber is de caburateur maar wat is tacnoralais?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-07-2004 23:39 #644375
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geen KM standen maar variomatic ervaringen
Het tachorelais is een apparaatje dat bij een toerental boven de +/- 1800 schakelt en daarmee het vacuum van de CVT omschakelt. Gevolg is, dat de CVT gepushed wordt om op te schakelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets