Variomatic ombouwen naar handbak ?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2005 10:55 #624718 door V300 register
Variomatic ombouwen naar handbak ? is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb een vraag ik heb een volvo 340 sedan variomatic van 1984(62000km)En ik heb een volvo 340 hatchback handbak van 1989(240000).

Mijn vraag is kan ik de handbak in de vario zetten? Is het mogelijk met de onderdelen van de hatchback op de sedan?

bij voorbaat dank.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2005 16:38 #644837 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic ombouwen naar handbak ?
kan. waarom zou je dat willen??

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2005 21:47 #644838 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Variomatic ombouwen naar handbak ?
Inderdaad! Vario's rule!
Als het even kon dan had ik een vario in mijn 360 gelegd!
Dat lijkt me geweldig rijden!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-11-2005 23:02 #644839 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic ombouwen naar handbak ?
De Blue Special die Steven Meijer heeft gekocht is een voormalige vario, waar een vijfbak onder is gehangen. Kan dus, hatchback en sedan maakt daarin niks uit. Een beetje aanpassing nodig aan de console, en de "pookhouder", een U-vormige ijzeren brug die in de tunnel hoort te passen. De oudere vario's hebben de ingelaste moeren niet waar die op vastgezet moet worden. Gaatjes boren en met twee man monteren. Handbak moet wel met het bijbehorende ophang-frame omgewisseld worden, de achterste drager van de Vario is anders. En met de bijbehorende aandrijfas. Ook handig is het om de koppeling mee uit te wisselen en een pedaaltje bij te plaatsen. Een semi-automaat (vario-koppeling en handbak) werkt alleen bij het wegrijden, ontkoppelen via vacuum om op te schakelen lukt niet omdat je bij hogere toerentallen de centrifugaalgewichtjes niet kunt overwinnen. En tot slot de bedrading uitpuzzelen, want als je de variopook hebt losgetrokken start ie niet meer. Hij denkt dan dat hij in D of R staat, dus de juiste kabeltjes opzoeken en doorverbinden, ook voor de achteruitkijkende verstralers. Succes !

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC