Kickdown

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-01-2006 21:24 #624702 door V300 register
Kickdown is gemaakt door V300 register
Ik heb vandaag een stuk gereden en bij het inhalen op een 80km weg trapte ik het gas volledig in, maar had niet het idee dat de vario ver terugschakelde. Toen ik later bij 50km/u weer volledig het gas in trapte, schakelde hij wel ver terug, maar pas na een seconde of twee.

Hoe zou het kickdown effect normaal gesproken moeten zijn?

En nog een vraagje die ik niet met behulp van de zoekfunctie kon vinden: hoort de richtingaanwijzer vanzelf uit te gaan als je de bocht om bent?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-01-2006 14:33 #645026 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kickdown
Om op je laatste vraag terug te komen: Ja, je richtingaanwijzer hoort uit te gaan als je de bocht om bent. Er zit een pinnetje aan de schakelaar gemonteerd die na de bocht door het stuur wordt meegenomen waardoor de richtingaanwijzer afslaat.

Als dit bij jou niet werkt komt dat waarschijnlijk omdat de schakelaar t.o.v. het stuur niet goed meer uitgelijnt staat. De oorzaak hiervan moet je zoeken in de bevestiging van deze schakelaar. Hiervoor moet je de harde kunststof plaat onder je stuurkolom verwijderen en controleren of de schroeven (boven en onder) de schakelaar nog goed vastzitten. Ook moet je dan gelijk controleren of de kunststof "brug" tussen de knipperlichtschakelaar (links) en de ruitenwisserschakelaar (rechts) nog heel is.

Als deze brug kapot is zorgt dit er ook voor dat de schakelaar scheef komt te zitten. Deze zal je dan moeten repareren, ik doe dat zelf altijd met een stukje van een 3,5 inch diskette, dit heeft voldoende sterke en is makkelijk te bewerken.

Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2006 00:52 #645027 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kickdown
Als je volledig gas geeft is er weinig tot geen vacuum meer beschikbaar wat de variomatic helpt met terug schakelen (onderdruk trekt de primaire terug).

Als je dus te hard rijd (80) zijn de gewichtjes ook nog eens flink van invloed; ze zorgen dat de vario opschakeld/opgeschakeld blijft.
Bij een lagere snelheid (50) is dit minder van invloed. De kickdown lijkt pas later in te komen doordat de vario eerst terugschakelt voor de motor echt weer in zijn maximale koppel-gebied komt. Dat duurt een tijdje.

Dit is te versnellen/verbeteren dmv een vacuuum buffer, dat er voor zorgt dat er altijd vacuum beschikbaar is om de primaire 'terug te trekken' ookal gef je vol gas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD