Waar de Variomatic laten Repareren
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-02-2006 19:59 #624701
door V300 register
Waar de Variomatic laten Repareren is gemaakt door V300 register
Kan iemand mij helpen aan een adres waar ik het beste de koppeling van mijn Variomatic kan laten repareren? Omgeving Barneveld zou perfect zijn! Bedankt alvast voor de medewerking!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-02-2006 14:09 #645069
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Waar de Variomatic laten Repareren
Jacob,
Is het echt nodig om de koppeling te repareren (= de koppelingsplaat totaal vervangen)?
Wat ook zeer goed kan is dat je koppeling moet worden nagesteld. Met nastellen bedoel ik het corrigeren van de ruimte die de koppelingsplaat heeft ten opzichte van het vliegwiel in onbelaste toestand. Het is nl zo dat dit nastellen zeer vaak vergeten wordt.
Als je de mogelijkheid hebt om op een brug te gaan staan dan is dit een zeer eenvoudige klus die je zelf kunt doen. De afstand is nl te regelen door het verwijderen van zgn vulplaatjes. Deze vulplaatjes varieeren in dikte tot maximal 2,7 mm. Deze vulplaatjes kun je eenvoudig loshalen door 6 boutjes los te draaien. Het is dan een kwestie om de ruimte tussen je koppelingsplaat en het vliegwiel op te meten en zo rond de 0,5 mm te zetten. Speciaal hiervoor zit aan de onderkant van het koppelingshuis een opening waarlangs je al deze ingrepen kunt doen.
Mijn idee is om eerst zelf onder de auto te kijken naar de ruimte bij je koppelingsplaat. Het enige gereedschap dat je hiervoor nodig hebt zijn voelermaatjes. Meet eerst via de opening in het koppelingshuis de speling op. Is dit meer dan 1 mm en ziet de voering op de koppelingsplaat er nog dik genoeg uit dan kun je het zelf nastellen.
Groeten, Erik.
Is het echt nodig om de koppeling te repareren (= de koppelingsplaat totaal vervangen)?
Wat ook zeer goed kan is dat je koppeling moet worden nagesteld. Met nastellen bedoel ik het corrigeren van de ruimte die de koppelingsplaat heeft ten opzichte van het vliegwiel in onbelaste toestand. Het is nl zo dat dit nastellen zeer vaak vergeten wordt.
Als je de mogelijkheid hebt om op een brug te gaan staan dan is dit een zeer eenvoudige klus die je zelf kunt doen. De afstand is nl te regelen door het verwijderen van zgn vulplaatjes. Deze vulplaatjes varieeren in dikte tot maximal 2,7 mm. Deze vulplaatjes kun je eenvoudig loshalen door 6 boutjes los te draaien. Het is dan een kwestie om de ruimte tussen je koppelingsplaat en het vliegwiel op te meten en zo rond de 0,5 mm te zetten. Speciaal hiervoor zit aan de onderkant van het koppelingshuis een opening waarlangs je al deze ingrepen kunt doen.
Mijn idee is om eerst zelf onder de auto te kijken naar de ruimte bij je koppelingsplaat. Het enige gereedschap dat je hiervoor nodig hebt zijn voelermaatjes. Meet eerst via de opening in het koppelingshuis de speling op. Is dit meer dan 1 mm en ziet de voering op de koppelingsplaat er nog dik genoeg uit dan kun je het zelf nastellen.
Groeten, Erik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-03-2006 09:20 #645070
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Waar de Variomatic laten Repareren
Hallo Erik,
Allereerst bedankt voor je reactie. Afgelopen weekeind eerst maar eens met de voelermaatjes onder de auto gekropen. Het is geen enkel probleem om met het voelermaatje van 0.5 mm te meten. Vanaf ongeveer 0.8/0.9 mm gaat dit ook nog wel echter met wat meer tegendruk. Probleem is denk ik nog steeds dat het met mijn beperkte technisch reparatievermogen een eeuwigheid gaat duren voordat ik de juiste vulplaatjes er goed onder heb. Waar zou je dit het beste kunnen laten doen of zijn er wellicht mensen (liefts omgeving Utrecht/Gelderland) waar dit samen gedaan kan worden om toch wat meer sleutelkennis op te doen?
Groeten,
Jacob.
Allereerst bedankt voor je reactie. Afgelopen weekeind eerst maar eens met de voelermaatjes onder de auto gekropen. Het is geen enkel probleem om met het voelermaatje van 0.5 mm te meten. Vanaf ongeveer 0.8/0.9 mm gaat dit ook nog wel echter met wat meer tegendruk. Probleem is denk ik nog steeds dat het met mijn beperkte technisch reparatievermogen een eeuwigheid gaat duren voordat ik de juiste vulplaatjes er goed onder heb. Waar zou je dit het beste kunnen laten doen of zijn er wellicht mensen (liefts omgeving Utrecht/Gelderland) waar dit samen gedaan kan worden om toch wat meer sleutelkennis op te doen?
Groeten,
Jacob.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-03-2006 10:26 #645071
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Waar de Variomatic laten Repareren
zit er nog wel frictiemateriaal aan weerszijde van je koppelingsplaat? volgens meneer volvo moet de minimale dikte van een plaat zo'n 3 mm zijn. als ie dunner is krijg je krassen in je vliegwiel en drukgroep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets