Uitbouwen instrumentenpaneel
- V300 register
- Verbannen
De Vraagbaak heeft het over de snelheidsmeterkabel van de versnellingsbak, ik neem aan dat dit de toerentellerkabel is?
Verder voor het loshalen van de gewone snelheidsmeterkabel en die van de toerenteller, hoe zitten deze vast? Zijn er nog zaken waarbij ik moet opletten bij het loshalen?
En als laatste, als ik het instrumentenpaneel toch los heb: de naald van mijn snelheidsmeter trilt nogal onder de 50 km/u. Daarboven is het geen probleem. Is dat iets wat ik gelijk zou kunnen verhelpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Om te beginnen, het stuur er uit.
Boven het instrumentenpaneel zitten vervolgens 2 plastic driehoekjes geklikt tegen de onderkant van de bovenkant van het dashboard. Die moeten er uit, net als de schroefjes er onder. Volgens mij heb je aan de onderkant van het frame wat het instrumentenpaneel vasthoudt een zelfde constructie, ook dat moet los. Het frame rond het instrumentenpaneel moet er in elk geval af.
Als je dat stuk plastic er af hebt zie je aan de linkerkant van het instrumentenpaneel 2 schroeven, die draai je er uit.
Vervolgens moet de kap onder de stuurkolom er af. Deze zit met drukkers of zo vast geloof ik.
Nu kun je de stekkers en kilometertellerkabel van de achterkant van het instrumentenpaneel loshalen. Voor de 2 stekkers links en rechts van je km-teller moet je een soort klemmetje indrukken alvorens ze er uitschieten. De tellerkabel zelf moet ook los, dit is een bajonetaansluiting zoals bij de 300-serie (indrukken en draaien).
Het tellerpaneel kun je nu aan de linkerkant naar je toe halen en zo uit de auto halen.
Monteren is zo ongeveer de omgekeerde volgorde. Vooral de aansluitingen achterop het tellerpaneel vond ik vervelend omdat je niks ziet en er slecht bij kunt. Een goede portie geduld lost echter veel op!
Bovendien, als je het 3x gedaan hebt krijg je er handigheid in.
Over de rest van je vragen:
Een 440 krijgt een elektronisch signaal naar de toerenteller, zonder kabel. Het zou wel kunnen dat bij een 440 de kilometerteller op de versnellingsbak zit aangesloten, dat gebeurt bij moderne auto's ook.
Het trillen van je km-teller kun je oplossen. Je kunt een nieuwe tellerkabel monteren (mits die nog te krijgen zijn natuurlijk). Wat je ook kunt doen is een klein beetje olie in de kabel gieten. Hier kun je het best even de zoekfunctie van het forum voor gebruiken omdat er over het vergelijkbare systeem in de 300-serie zeer veel is geschreven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Stephan440;240165 schreef : ...De Vraagbaak heeft het over de snelheidsmeterkabel van de versnellingsbak, ik neem aan dat dit de toerentellerkabel is?.....
nee dat is de snelheidsmeterkabel, de toerenteller werkt elektrisch
Stephan440;240165 schreef : Verder voor het loshalen van de gewone snelheidsmeterkabel .........., hoe zitten deze vast?......
normaal met een bajonet aansluiting
Stephan440;240165 schreef : ..........En als laatste, als ik het instrumentenpaneel toch los heb: de naald van mijn snelheidsmeter trilt nogal onder de 50 km/u. Daarboven is het geen probleem. Is dat iets wat ik gelijk zou kunnen verhelpen?
kabel geheel uitbouwen en de binnenkabel eruit elkaar halen, schoonmaken met wasbenzine op nieuw de binnen kabel invetten, de buitenkabel spoelen met wasbenzine uitblazen met lucht en dan een dikkere olie [cardan olie] erin laten lopen
En dan alles weer monteren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
General Custom;240166 schreef : In een 440 vind ik het instrumentenpaneel er uit halen echt vreselijk. Je kunt overal zo slecht bij.
Om te beginnen, het stuur er uit.
Boven het instrumentenpaneel zitten vervolgens 2 plastic driehoekjes geklikt tegen de onderkant van de bovenkant van het dashboard. Die moeten er uit, net als de schroefjes er onder. Volgens mij heb je aan de onderkant van het frame wat het instrumentenpaneel vasthoudt een zelfde constructie, ook dat moet los. Het frame rond het instrumentenpaneel moet er in elk geval af.
Als je dat stuk plastic er af hebt zie je aan de linkerkant van het instrumentenpaneel 2 schroeven, die draai je er uit.
Vervolgens moet de kap onder de stuurkolom er af. Deze zit met drukkers of zo vast geloof ik.
Nu kun je de stekkers en kilometertellerkabel van de achterkant van het instrumentenpaneel loshalen. Voor de 2 stekkers links en rechts van je km-teller moet je een soort klemmetje indrukken alvorens ze er uitschieten. De tellerkabel zelf moet ook los, dit is een bajonetaansluiting zoals bij de 300-serie (indrukken en draaien).
Het tellerpaneel kun je nu aan de linkerkant naar je toe halen en zo uit de auto halen.
Monteren is zo ongeveer de omgekeerde volgorde. Vooral de aansluitingen achterop het tellerpaneel vond ik vervelend omdat je niks ziet en er slecht bij kunt. Een goede portie geduld lost echter veel op!
Bovendien, als je het 3x gedaan hebt krijg je er handigheid in.
Over de rest van je vragen:
Een 440 krijgt een elektronisch signaal naar de toerenteller, zonder kabel. Het zou wel kunnen dat bij een 440 de kilometerteller op de versnellingsbak zit aangesloten, dat gebeurt bij moderne auto's ook.
Het trillen van je km-teller kun je oplossen. Je kunt een nieuwe tellerkabel monteren (mits die nog te krijgen zijn natuurlijk). Wat je ook kunt doen is een klein beetje olie in de kabel gieten. Hier kun je het best even de zoekfunctie van het forum voor gebruiken omdat er over het vergelijkbare systeem in de 300-serie zeer veel is geschreven.
was je me net voor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als ik het goed begrijp zit er dus maar 1 daadwerkelijke snelheidskabel en is de rest van het instrumentenpaneel allemaal elektronisch. Vreemd dat de Vraagbaak bij twee verschillende stappen aangeeft dat ik de snelheidsmeterkabel van het paneel moet loskoppelen (waarbij 1x genoemd wordt dat deze van de versnellingsbak komt), vandaar dat ik aan twee verschillende kabels dacht. Maargoed dat ik het hier nog even nagevraagd heb
Is er nog een speciaal trucje voor die geklikte plaatjes over de schroefjes? Of is het gewoon voorzichtig de schroevendraaier ertussen? Ik kan me herinneren dat de universele garage daar bij de 440 van mijn ouders niet zo mee overweg kon en ze daarna dus met zwart tape vast zaten in plaats van netjes geklikt :hmmz: Als het even kan voorkom ik dat bij mijn dashboard
De km-tellerkabel in zijn geheel eruit halen is me even iets teveel werk, al klinkt het volledig schoonmaken en opnieuw invetten of volledig vervangen van de kabel natuurlijk wel als de beste optie. Op dit moment denk ik dus dat dat klusje even op de to-do lijst voor later komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
2 Fast 4 U;240168 schreef : was je me net voor
Als 2 mensen het zelfde hebben te melden kan het bijna geen onzin meer zijn he :humor:
Er zit inderdaad maar 1 daadwerkelijke snelheidsmeterkabel op en 2 stekkers voor de rest. Thats it.
Voor die plaatjes, inderdaad met een schroevendraaier. Schroevendraaier zo klein mogelijk, vervolgens eerst ??n hoekje los en je kunt ze er zo uitpakken. Sneuvelen kan toch wel, blijft oud plastic natuurlijk. Zeker 400-serie plastic is helaas vrij breekbaar...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;240176 schreef : Let even op, de tellerkabel werkt als een schroef van Archimedes. Dus onderaan de olie in de kabel doen, en vooral niet teveel!
Ah dank je, vanaf de kant van de versnellingsbak dus. Dat wordt een projectje voor na de APK keuring
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.