CVT schokt ....
- V300 register
- Verbannen
Ik ben nieuw hier .... weet eigenlijk niet of er ook een Volvo400 club bestaat ...
Ik heb een 460 1.8i CVT, met nog geen ton op de teller.
Wanneer ik inparkeer, of stil ga staan bij stoplichten e.d., schokt de cvt. Ook hoor ik dan een 'krakend' geluid wanneer ik het raampje open heb, danwel geen radio aan :crazy1:. M.a.w. het is niet hard, maar wel nadrukkelijk aanwezig.
Wanneer ik met koude motor wegrij heb ik het nog niet, het ontstaat wanneer de vloeistof of de bak 'warm' zijn vermoed ik. Het wordt wel zo erg, dat ik bij inparkeren de versnelling in z'n vrij moet zetten door het schokkende effect vlak voordat ik stilsta.
Wie kan mij een indicatie geven waaraan dit ligt?
Graag wel gerichte reacties van mensen die bekend zijn met deze materie en uiteraard mogelijk de oplossing weten .... !!!
Alvast mijn dank,
Teun van Veelen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maar met oprecht de beste tip is: verkopen en er iemand anders heel gelukkig mee maken... Het klinkt alsof een lager naar de mallemoer is en bij een cvt van een 440 of 460 is het bijna altijd bak kapot auto kapot...
Die cvt bakken zijn hartsikke duur wil je een goede vinden, en vrijwel altijd betekend het dat je auto totall loss is...
Regelmatig komen hier verhalen van andere volvo,s waarop de beheerder de berichten closes vanwege dat ze niet van een 340 zijn... Er is in het verleden volgens mij ook een invalide man geweest met zo,n kapotte bak zelfde verhaal, pas nog was er eentje zelfde verhaal....
Iedereen zal hier zeggen dat je het slimste je wagen kunt verkopen...
Mazzel ermee! Zoek maar op 440 cvt in de zoekfunctie daar staat alles wat je nodig hebt en closed berichten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bij een reparatie moet je al gauw denken aan 400-to 600 euro.
Wanneer de auto voor de rest nog goed is het de afweging waard om hem om te bouwen tot handbak.
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon snel verkopen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Markvictor;55949 schreef : Als de beheerder dit berichtje ziet zet die er gelijk closed onder omdat dit de 300 club is...
Helemaal niet Markvictor, op de laatste ALV is juist een punt gestemd om een aparte sectie op het forum te openen voor de 400 serie. Vandaar dat in de header van deze en andere secties 400 serie staat vermeld.
Daarom, Teun wees welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Gewoon blijven rijden en er leren mee omgaan. Wel olie verversen! Kroon Oil volgens
hun specificaties. CVT olie van Volvo is niet meer te koop.
Bak is pas kapot, als
1. De CVT gaat janken. Reparatie wel mogelijk bij iedere specialist, 600 euro.
2. De CVT bij gas geven vanaf 45 kilometer gaat bibberen.
3. Het breken van de duwband. zie 2.
Sommige bakken gaan wonderwel gewoon 4 ton mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
laatst is mijn motorsteun geroken doordat de motor zoveel schud bij stoppen bij een stoplicht of achteruit inparkeren of in een file rijden. Dus voor alle duidelijkheid de motorsteun is vervangen zit een hele goeie op heb inmiddels ook een andere steun rubber erop gezet omdat de vorige kapot is gegaan maar dat was nog bij de vorige eigenaar. Ook nog een puntje is als ik achteruit rij en ik zet in zen d dan valt vaak de motor stil. ( Volvo garage beweert dat de koppelingsplaat is versleten. Als hij goed warm is gereden en ik doe hem in zen R en weer in zen D dan voel ik hem niet schakelen maar soms trilt heel het dashboard de auto uit. Weet iemand hier het probleem van?
er staat nu 92 800km op de teller heb hem gekocht met 85 000km. Riem is al vervangen zit nieuwe olie in en nieuw olie filter op. En heb er ook een nieuwe luchtdruksensor opgezet.
Wat ik dus wil benadrukken is dat de auto eerder nooit voor onderhoud is weggeweest. Nu boven de 50km/u voel ik een vibratie en rij ik nou bijvoorbeeld 100 dan is het weg ook als ik het gas loslaat vibreert hij hevig. De olie van de cvt is ook nog niet vervangen maar de orginele olie is niet te krijgen weten jullie het alternatieve cvt olie hiervoor?
ik las ook veel als je de cvt olie ververst dat alle problemen in 1 klap weg zijn. Maar geen idee of dat echt zo is haha.
Ik hoor graag van jullie wat deze 3 punten kunnen zijn en hoe het opgelost kan worden.
groetjes Ricardo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Vooropgesteld: de standaard oplossing voor 400-series met CVT-automaten en problemen kwam, toen ze nog een beetje bij de tijd waren, neer op een ruiltransmissie. In hoeverre die optie nog openstaat durf ik niet te zeggen; ik verwacht weinig steun van de gemiddelde Volvo-dealer, en destijds was het nog de moeite waard omdat de auto nog restwaarde had. Ik kan niet over de staat van jouw exemplaar oordelen maar tien jaar geleden was het advies in 99 van de 100 gevallen al 'afscheid nemen en iets anders kopen'.
Verse olie is altijd een goed idee, zeker bij deze generatie CVT's, aangezien die olie het slijpsel van bak en koppeling afvoert. De vraag is alleen in hoeverre de transmissie al geleden heeft, en of alleen verversen (en dan heb ik het nog niet eens over spoelen) nog soelaas biedt. Voor nieuwe olie zou ik eens hier kijken (leveren niet aan particulieren maar dan weet je wat je nodig hebt) of even contact opnemen om het zeker te weten. Volvo zal de olie zelf niet meer leveren maar het is niet alsof ze het spul zelf hebben gemaakt. Van standaard ATF gaat het spul onherroepelijk de soep in, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Wat betreft de koppeling: deze CVT heeft een vliegwiel met een trillingsdemper, en een meervoudige natte platenkoppeling die meedraait in de bakolie. Deze wordt aangestuurd met oliedruk, waarbij de pomp weer wordt aangestuurd via de gaskabel. Of die koppeling 'op' is zoals de dealer zegt, durf ik niet te beweren of weerspreken, maar je problemen zitten duidelijk in dat gebied.
Nogmaals, als je er echt moeite in wilt steken, neem dan contact op met een specialist in automaten - Autrans, zo iemand. Maar verwacht geen wonderen. Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.