Bandenslijtage -onregelmatig
- V300 register
- Verbannen
Ik heb aan beide voorbanden van de 340 1.4 onregelmatige slijtage: het buitenste 1/5 deel van het loopvlak is duidelijk meer afgesleten/kaler, aan beide zijden ongeveer gelijk erg..
Ik stel me voor dat er 3 mogelijke oorzaken zijn:
1. ik rijd voortdurend op holle wegen > dat is dus niet het geval.
2. de veerpoten voor staan allebei (bovenaan) te veel naar buiten gericht > raar dat ze allebei zo staan, ik heb daar nooit aan geschroefd/gesteld.
3. er is teveel toespoor zodat de banden over de weg schuiven > eveneens raar dat dit dan bij allebei is; bij richtuit rijden staat het stuurwiel gewoon in het midden zoals het hoort.
Ook bij slijtage van de veerpoottoplagers kan ik me enkel voorstellen dat de bovenkanten van de veerpoten dan naar elkaar toe zouden zakken, dat klopt dan niet met het slijtagebeeld.
Iemand die dit beter snapt, of redeneer ik toch wel goed?
In elk geval: wat is de oorzaak??
Dank van rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Stelt bij een 340 niet veel voor, kan dat in Bleiswijk voor je controleren.
Een te zachte bandenspanning kan ook een oorzaak zijn. Ik hou altijd zo’n 2,5 bar aan rondom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik meende altijd te begrijpen dat:
-bij te hoge bandenspanning je voornamelijk op het middendeel van het loopvlak rijdt, dan wordt een strook in het midden dus kaal.
-bij een te lage bandenspanning je meer op de randen van het loopvlak rijdt, dan zouden dus zowel buitenrand als binnenrand van het loopvlak kaal moeten worden.
bij mij is het alleen de rand aan de zijkant (buitenkant) van de auto, en dan bij beide voorwielen....
Is dat dan meer een indicatie voor het (verkeerde) toespoor of zie ik iets over het hoofd?
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
rustybuster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
wat ik nog mis is hoeveel kilometers de banden onder de auto gezeten hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
In principe mee eens.
Is het niet zo dat de normale instelling iets toespoor is (in stilstand dus) en dat rijdend de diverse spelingen (stuurkogels) 'opgesoupeerd' worden en daardoor de voorwielen naar toespoor '0' gaan?
Hoeveel km. de banden hebben weet ik zo niet, de aanschafbon hangt hier niet meer op het prikbord.
Ik zal nog zoeken....
NB het is toch niet zo dat je echt altijd met flinke toespoor rijdt (hoort te rijden), want dan zouden voorbanden altijd asymmetrisch afgesleten zijn (aan hun levenseinde)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
op de vooras heb je (even uit het hoofd) 0,3/0,4graad of 3mm toespoor.
indien een band wat profieldiepte betreft onder de 2,5mm profieldiepte komt krijg je bij de APK een adviesmelding; onder de 1,6mm een verplichting om een band te vervangen; de positie waar het profiel dan het meest afgesleten is maakt niet uit.rustybuster;n418124 schreef : NB het is toch niet zo dat je echt altijd met flinke toespoor rijdt (hoort te rijden), want dan zouden voorbanden altijd asymmetrisch afgesleten zijn (aan hun levenseinde)
mocht je twijfelen of je wielgeometrie klopt, zet hem dan eens op een 3D uitlijn bank; in elke database staan de fabriekswaarden van de 340/360 vermeld. zonder verdere context als gereden kilometers, band en velgmaten heeft het weinig zin om theoretisch na te denken wat er mis kan zijn, als de banden mogelijk ook tussen de 30/40k km onder de auto en dus nagenoeg aan het eind van de levensduur zitten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.