- Berichten: 637
remmen ontluchten
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
12-04-2019 11:56 #635122
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
remmen ontluchten is gemaakt door S.P.H Simon
Bij de APK liep het rechter achterwiel wat zwaarder,na inspectie bleek de remcilinder lek te zijn. Van buiten niets te zien maar even het rubbertje opzij en drup drup, duidelijk. Meteen de andere kant bekeken en ja hoor ook lek. Daarna wilde ik ontluchten, dat heb ik met een enkele hoofdremcilinder vaak gedaan.
Eerst een slang op de achterremcilinder met ontluchtingsnippel een slagje open, genoeg vloeistof in het reservoir en trappen maar.
Er kwam veel oude drap uit en tot mijn verbazing ook stukjes rubber. Waarschijnlijk te lang met oude vloeistof doorgereden.
Na veel trappen en nieuwe vloeistof toevoegen blijven er luchtbellen komen,ook de voorremen ontlucht die waren snel luchtvrij.
Kennelijk is de hoofdremcilinder aan nieuwe rubbers toe, dus die eraf en uitelkaar gehaald en een revisiesetje besteld. De rubbers zagen er nog goed uit maar hij is er toch af en 20Euro is niet veel voor een nieuwe begin van de rem.
Alles monteren en het hele riedeltje opnieuw, maar nog steeds lucht wat na 10x trappen bleef komen. Kennelijk de rubbers verkeerd gemonteerd dacht ik dus het laatste rubber omgekeerd, de rest kon maar op 1 manier. En ja hoor weer luchtbellen en schuim.
Dan maar een nieuwe remcilinder bestellen, de volgende dag die erop en trappen maar. Wat denk je weer lucht en lucht na 30x trappen....
Op het VKV forum had ik gelezen dat je het reservoir onder druk kan zetten en zo sneller kunt ontluchten . Dus een oude dop gepakt, gaatje erin autoventiel metrubber erin gelijmt met lijmpistool en de compressor erop, omdat bij poging 1 de dop eraf vloog 2 grote knijpers erop gezet van de Action, alle nippels open en 1 bar erop, langzaam kwam de vloeistof in de potjes totdat er geen lucht meer kwam pfff na 3 dagen eindelijk suc6.
Blijft de vraag waar die lucht vandaan kwam, hoofdremcilinder kan ik uitsluiten, zou de remdrukverdeler dat veroorzaken, ik ga iig een andere erop zetten. Er lijkt namelijk nog wat lucht ingekomen te zijn, maar ik heb mijn APK wel weer voor 2 jaar:groovy:
Eerst een slang op de achterremcilinder met ontluchtingsnippel een slagje open, genoeg vloeistof in het reservoir en trappen maar.
Er kwam veel oude drap uit en tot mijn verbazing ook stukjes rubber. Waarschijnlijk te lang met oude vloeistof doorgereden.
Na veel trappen en nieuwe vloeistof toevoegen blijven er luchtbellen komen,ook de voorremen ontlucht die waren snel luchtvrij.
Kennelijk is de hoofdremcilinder aan nieuwe rubbers toe, dus die eraf en uitelkaar gehaald en een revisiesetje besteld. De rubbers zagen er nog goed uit maar hij is er toch af en 20Euro is niet veel voor een nieuwe begin van de rem.
Alles monteren en het hele riedeltje opnieuw, maar nog steeds lucht wat na 10x trappen bleef komen. Kennelijk de rubbers verkeerd gemonteerd dacht ik dus het laatste rubber omgekeerd, de rest kon maar op 1 manier. En ja hoor weer luchtbellen en schuim.
Dan maar een nieuwe remcilinder bestellen, de volgende dag die erop en trappen maar. Wat denk je weer lucht en lucht na 30x trappen....
Op het VKV forum had ik gelezen dat je het reservoir onder druk kan zetten en zo sneller kunt ontluchten . Dus een oude dop gepakt, gaatje erin autoventiel metrubber erin gelijmt met lijmpistool en de compressor erop, omdat bij poging 1 de dop eraf vloog 2 grote knijpers erop gezet van de Action, alle nippels open en 1 bar erop, langzaam kwam de vloeistof in de potjes totdat er geen lucht meer kwam pfff na 3 dagen eindelijk suc6.
Blijft de vraag waar die lucht vandaan kwam, hoofdremcilinder kan ik uitsluiten, zou de remdrukverdeler dat veroorzaken, ik ga iig een andere erop zetten. Er lijkt namelijk nog wat lucht ingekomen te zijn, maar ik heb mijn APK wel weer voor 2 jaar:groovy:
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-04-2019 18:16 #981648
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic remmen ontluchten
heb de zelfde ervaring weet niet wat de maximale druk op het reservoir is maar 1 bar werkt zonder dat reservoir van de hoofdremcylinder komt.Werkt beter dan pompen en je kunt het alleen doen Heb ook vacüúmontluchten geprobeert maar met nieuwe remcylinder lekt er lucht langs de schroefdraad van de ontluchtingsnippel en lijkt het alsof er nog lucht in het systeem zit, misschien werkt het wel met een stukje teflontape om schroefdraad van de nippel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
28-04-2019 15:52 #981867
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic remmen ontluchten
De voorremmen zijn ook aan vervanging toe, hij remt nu voor geen meter:cry4:
Ik heb al een revisiesetje, heeft iemand mss en setje klauwen liggen? Ik moet het voor de deur doen en met betaald parkeren is het handig als ik eerst een setje reviseer.
Ik heb al een revisiesetje, heeft iemand mss en setje klauwen liggen? Ik moet het voor de deur doen en met betaald parkeren is het handig als ik eerst een setje reviseer.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Minder
Meer
29-04-2019 22:41 #981886
door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic remmen ontluchten
Klauwen zijn gewoon nieuwe te krijgen voor een 360. Heb ze vorig jaar ook vervangen. reviseren stelt ook niet veel voor hoor. Maar om geen geven moment kan je beter een complete klauw nemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
11-05-2019 23:01 #981994
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic remmen ontluchten
Ik heb voorremmen gereviseerd, maar hij remt nog voor geen meter.
Nieuwe Hoofdremcilinder, achterrem cilinders en voorrem-cilinders en nog remt hij niet; ik heb de handrem nodig!
Aangezien er smurrie in de voorrem cilinders zat hoop ik dat er iets verstopt zit in de remdruk regelaar; daar zit een klep in en die kan vast zitten. Dus die er maar uitgehaald en in de ultrasoon gestopt, goed doorgeblazen, achterleiding ook doorgeblazen met de compressor.De achter leiding bleef voorheen maar schuimen ( al trapte ik 50 keer op de rem) en er kwamen ztukjes rubber mee, dus de hoofdremcilinder ook maar inwendig geïnspecteerd, daar was niets mis, alle rubbers intact.
Daarna alles weer in elkaar en tegelijk ontlucht met lage druk van de compressor op het reservoir. De achterrem stroomde sneller dan de voorste dat gaf hoop want voorheen liep dat veel trager dan voor.
Op hoop van zegen op de rem gedrukt en die voelde eindelijk goed aan, voorheen trapte ik 'm zo naar de bodem!
Wielen er weer onder en ff proef rijden.
Eindelijk remt de 343 weeryeehaa! wat een gedoe zo'n rem!
Nieuwe Hoofdremcilinder, achterrem cilinders en voorrem-cilinders en nog remt hij niet; ik heb de handrem nodig!
Aangezien er smurrie in de voorrem cilinders zat hoop ik dat er iets verstopt zit in de remdruk regelaar; daar zit een klep in en die kan vast zitten. Dus die er maar uitgehaald en in de ultrasoon gestopt, goed doorgeblazen, achterleiding ook doorgeblazen met de compressor.De achter leiding bleef voorheen maar schuimen ( al trapte ik 50 keer op de rem) en er kwamen ztukjes rubber mee, dus de hoofdremcilinder ook maar inwendig geïnspecteerd, daar was niets mis, alle rubbers intact.
Daarna alles weer in elkaar en tegelijk ontlucht met lage druk van de compressor op het reservoir. De achterrem stroomde sneller dan de voorste dat gaf hoop want voorheen liep dat veel trager dan voor.
Op hoop van zegen op de rem gedrukt en die voelde eindelijk goed aan, voorheen trapte ik 'm zo naar de bodem!
Wielen er weer onder en ff proef rijden.
Eindelijk remt de 343 weeryeehaa! wat een gedoe zo'n rem!
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-05-2019 13:04 #981996
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic remmen ontluchten
Heb je de remslangen rondom ook vernieuwd?
Een oud remsysteem met veel nieuwe onderdelen moet even op gang komen, goed doorspoelen met bijv. een eezibleed systeem is dan de enige optie
Een oud remsysteem met veel nieuwe onderdelen moet even op gang komen, goed doorspoelen met bijv. een eezibleed systeem is dan de enige optie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
12-05-2019 14:12 #981999
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic remmen ontluchten
De remslangen zien er goed uit ook bij buigen geen scheurtjes. Ik heb bij
Alie
een vacuum setje en een eenrichting ventiel besteld om het gemakkelijker te maken.
Voorkant blaas ik de volgende keer door maar daar kwamen geen rubberdeeltjes mee.
Dit is overigens het gevolg van jaren geen remvloeistof vervangen :crazy1:
Voorkant blaas ik de volgende keer door maar daar kwamen geen rubberdeeltjes mee.
Dit is overigens het gevolg van jaren geen remvloeistof vervangen :crazy1:
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-05-2019 15:09 #982003
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic remmen ontluchten
Dan kan daar ook de oorzaak van je probleem zitten. Remslangen kunnen van binnen compleet verteren en dicht slibben. Vandaar misschien ook je rubber deeltjes.
Als je niet oppast zitten straks je gereviseerde cilinders weer vast.
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen, voor een paar tientjes kun je ze alle drie vervangen en ben je zeker weten voor een paar jaar klaar.
Als je niet oppast zitten straks je gereviseerde cilinders weer vast.
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen, voor een paar tientjes kun je ze alle drie vervangen en ben je zeker weten voor een paar jaar klaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-05-2019 15:44 #982004
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic remmen ontluchten
Klopt. Zo heb ik 3 sets remschijven krom gereden op 1 auto. Alles vervangen behalve de remslangen die er aan de buitenkant perfect uitzagen en ook goed wilden ontluchten. Maar op de teruggaande weg van de cilinder bleven ze, eenmaal opgewarmd, net een beetje dichtzitten waardoor de blokken niet vrij kwamen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
12-05-2019 17:37 #982006
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic remmen ontluchten
Mmm de schijven lijken een beetje aan te lopen,en ik moet toch nog een bestelling doen bij
Winparts
of bij
Volvo 340-onderdelen
is wel 2x duurder....hebben jullie hier ook een webshop?
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets