Bandenmaat / tellerafwijking

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2018 10:06 #634809 door V300 register
Bandenmaat / tellerafwijking is gemaakt door V300 register
Ik vond deze website om de afwijking van de km teller te berekenen bij een andere (dan originele) bandenmaat:
www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Toen ik mijn 340 net had gekocht en naar huis reed op de originele 13" velgen met originele bandenmaat week de teller 10 km/h af (120 op de teller was 110 op de gps).

Met originele 14" velgen en nieuwe banden (orig bandenmaat) merkte ik dat de teller bij 120km/h met 5km/h afweek, dus ik vermoed dat er dan toch verschil zat in de omtrek van het wiel als geheel (band + velg), de 13" set had oudere afgesleten banden.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn bij het gebruik van verschillende bandenmaten en velgen bij de 300 serie met betrekking op de tellerafwijking.

Kan iemand mij bijv. vertellen wat de tellerafwijking is met een 13" set met nieuwe banden bij verschillende snelheden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2018 17:47 #974280 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bandenmaat / tellerafwijking
Mijn ervaring is dat tellers van oudere auto's in 95% van de gevallen zo'n 5 á 10% naar beneden afwijken qua aantal km/h op de originele maat banden/velgen. Logisch ook eigenlijk, het is pas écht vervelend als de teller te weinig aangeeft.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2018 21:21 #974283 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Bandenmaat / tellerafwijking
Heb tot nu toe maar één keer een 340 gezien waarbij het exact klopt en dat is m'n groene diesel. Die begint pas zo'n 5km af te wijken bij 110. Daaronder is het exact met wat m'n TomTom aangeeft.

Bij m'n witte 340 was het een iets ander verhaal, die was rond de 100 al bijna 15 aan het afwijken. Maar die had een smiths teller unit.
Bij die kun je heel simper de wijzer eraf plukken en iets meer naar bendeden wijzend er weer op drukken.
Probleem opgelost :) Bij de VDO zit er een vertanding op het asje.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC