Achteras wisselen 360 waar op letten?

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2018 19:38 #634797 door Albert Jan Algera
Achteras wisselen 360 waar op letten? is gemaakt door Albert Jan Algera
Ga morgen achteras wissen van me 360, zijn er nog bepaalde dingen waar ik echt op moet letten? dan hoor ik dat graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2018 22:18 #974016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achteras wisselen 360 waar op letten?
Als ik vragen mag wat is de reden van het wisselen van je achteras?

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 00:40 #974017 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Achteras wisselen 360 waar op letten?
Wiellager stuk + ene wiel staat iets schever dan de ander. Wiellager is haast niet meer te vinden. Had er één maar dat was de verkeerde en bleek alleen bij de laatste 360's te passen. Het wisselen van het lager gaat erg moeilijk (is mij verteld) en laten doen kost me al snel een aantal honderd euro. En daarbij heb ik alsnog kans dat het wiel blijft scheef staan. Dus vandaar heb ik een complete as gezocht en gevonden.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 19:24 #974019 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Achteras wisselen 360 waar op letten?
Oude as bewaren, vooral het lagerhuis. Als ze niet meer te vinden zijn, dan moeten we zeer zuinig zijn op deze assen en lagers. Dus rustig rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2018 11:23 #974029 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achteras wisselen 360 waar op letten?
ik heb voor een van de TechnoTip artikelen een complete uitzoekerij gemaakt van de verschillende versies van de achteras voor de 300 serie.

uit het hoofd zeg ik dat er 3 versies zijn:
- vanaf 1976, met 2 losse lagers per kant.
- tussenversie: gebruikt op de eerste 2-liter versies (de 1.4 bleef het oude type gebruiken). Uitvoering met een cassette lager wat inderdaad nergens meer te koop is.
- vanaf 1985 of 1986 de nieuwe uitvoering voor alle types met 1 cassette lager per kant. Deze zijn nog goed te vinden.

Mijn advies voor als je een tussenversie hebt: vervang de achteras door het nieuwe type, zodat je de nieuwe cassette lagers kunt gebruiken.

Wat betreft het vervangen van de lagers: Deze moet je in ALLE gevallen met hitte (brander) uit de achteras verwijderen!!! Ze zijn gemonteerd met een type loctite wat zeer sterk is. Zonder hitte lukt het NIET om deze lagers eruit te persen.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2018 10:38 #974043 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Achteras wisselen 360 waar op letten?
In de twee onderstaande links begon het probleem.

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=10878

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=10983

Onder mijn auto zit de tussen versie. (GLE 1984)
Kwam ik achter na het lezen van het stukje over achterwiel lagers in Volvoice 35.
Ben idd voor het nieuwe type achteras gegaan. Afkomstig van een volvo 360 van bouwjaar 1986. Heb deze helemaal opgeschuurd en in de Hammeride gezet. Ook voor alle rubberen delen PU bussen besteld.

[ATTACH]4819[/ATTACH]

(Als we dan toch bezig zijn meteen maar goed doen)

Bijlagen:

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2018 19:42 #974053 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Achteras wisselen 360 waar op letten?

Wouter;248779 schreef : ik heb voor een van de TechnoTip artikelen een complete uitzoekerij gemaakt van de verschillende versies van de achteras voor de 300 serie.

uit het hoofd zeg ik dat er 3 versies zijn:
- vanaf 1976, met 2 losse lagers per kant.
- tussenversie: gebruikt op de eerste 2-liter versies (de 1.4 bleef het oude type gebruiken). Uitvoering met een cassette lager wat inderdaad nergens meer te koop is.
- vanaf 1985 of 1986 de nieuwe uitvoering voor alle types met 1 cassette lager per kant. Deze zijn nog goed te vinden.

Mijn advies voor als je een tussenversie hebt: vervang de achteras door het nieuwe type, zodat je de nieuwe cassette lagers kunt gebruiken.

Wat betreft het vervangen van de lagers: Deze moet je in ALLE gevallen met hitte (brander) uit de achteras verwijderen!!! Ze zijn gemonteerd met een type loctite wat zeer sterk is. Zonder hitte lukt het NIET om deze lagers eruit te persen.

Beste Wouter,
Het is ons al een paar keer gelukt zonder hitte of brander. Het is niet altijd nodig. We gebruiken hier gereedschap voor welke het lager er uit trekt. Dus als het mensen niet lukt, dan kunnen ze altijd bij ons terecht.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC