Welke maat banden??
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Onlangs heb ik een mooie 340 GL Variomatic uit 1983 aangeschaft die 16 jaar heeft stilgestaan. Daar moeten dus nieuwe banden onder, mag ik jullie meningen daarover?
* Belangrijkste (naast veiligheid) vind ik comfort, de wagen hoeft niet vierkant de bocht om te kunnen. Er zitten nu 14 inch velgen onder (lichtmetaal van de 460 GLE), die vind ik niet mooi onder de 340, dus er komen ook nieuwe velgen bij.
* Mijn voorkeur heeft de originele stalen velg (met wielsierringen), alternatief de lichtmetalen velgen van de 360 GLE uit 1984. Sportieve velgen als de oorspronkelijke GLT-velgen vind ik niet helemaal passen bij een comfortabele-luxe auto. Eventueel zou ik de originele GT-velgen of de zogenaamde Lucluc-velgen nog overwegen, maar die zijn lastig verkrijgbaar.
* Ik ga dus uit van 13 inch, andere overwegingen welkom!
* Standaard had de GL 175/70 SR13 banden, ik overweeg een maat hoger (omdat de wagen dan met minder toeren toekan) maar liever niet breder (omdat ik vrees dat het sturen dan zwaarder gaat; los van het feit dat 185/80 R13 nauwelijks verkrijgbaar lijkt).
* Ik ben een fan van vierseizoenenbanden (op mijn XC70), maar de auto gaat in het kwarttarief dus zal in de winter niet op de weg komen en zal ook maar zelden in het buiteland komen.
Al met al denk ik dus aan 175/80 SR 13, maar de keus daarin is beperkt en vooral wat vage merken. De keus is dan tussen Uniroyal (Nederlands product, past bij de 340, als "regen"zomerband prima alternatief voor vierseizoenenband?), Maxxis of Hankook (beide goed maar niet goedkoop).
Wat zijn jullie ervaringen?? Met 13 inch of 14, 175 of 185 breed, 70 of 80 hoog en welk merk dan? Hoor het graag :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het grootste verschil merk je als je in de regen of sneeuw wilt gaan rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wel potentieel gevaarlijk omdat sommige mensen als het op banden aankomt soms trekjes beginnen te vertonen die je eerder bij religieuze extremisten zou verwachten... :wtf2: :crazy2:
Ik ga voor de 175/70R13 banden. Niet van Uniroyal (dat is overigens Amerikaans: United States Rubber Company), maar van Falken (Japans) en wel de Sincera SN832 Ecorun (€33,29 per stuk). De reden is dat deze band de enige zomerband is die ik kon vinden met een A-rating op nat wegdek.
Ik vind dat namelijk het belangrijkste criterium...
Als je per se een Nederlands product wilt (vind ik overigens wel een sympathiek gebaar bij een echte Nederlandse auto!), dan kom je uit bij Vredestein (ook niet meer in Nederlandse handen - want Indiaas, maar wordt hier wel nog gemaakt - in Enschede) met bijvoorbeeld de T-Trac 2 (€40,53 per stuk). Een Nederlands merk is Interstate (in de maat 175/70R13 heb je bijvoorbeeld de Touring GT, €33,86 per stuk), maar die wordt dan weer wel in het verre oosten gemaakt... :crazy1:
Ook ben ik van de weinig bescheiden en/of genuanceerde mening dat de enige bepalende beperking bij goede banden - of eigenlijk veiligheid op de weg in het algemeen! - de chauffeur (m/v) is! :humor:
En ik zal in het vervolg minder smilies gebruiken... :+ :f
PS - Mag ik vragen welke 460-velgen dat zijn? En als je ze weg wilt doen, wat zou je er dan voor willen hebben? Zeker als het Volvo partnummer 3434961 is (de GLE velgen voor de 400-serie, 5,5J x 14")... :yeah:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Overigens helemaal eens dat je zelf je eigen en andermans veiligheid flink in de hand hebt :loser: Zeker bij oudere wagens als de onze, zonder ABS en met echt wel mindere kooiconstructies, is rustig, anticiperend rijden m.i. een vereiste. Op internet is bijvoorbeeld een filmpje te vinden (Top Gear of Fifth Gear oid) van een Volvo 740 en een Renault Modus in een crash, met een verrassende uitkomst...
Mede daarom mogen mijn dochters voorlopig niet alleen op stap met de Daf en de 340. Overigens vraag ik me ook af of het dan wel verstandig is ze met 1700 kg en 200+ pk op pad te sturen. Denk dat we het voorlopig maar even bij de Greenwheels om de hoek houden, maar dit geheel terzijde
Wat betreft de banden wacht ik graag nog op verdere reacties.
Wat betreft de velgen: zijn inderdaad partnummer 3434961, is ook hier in de buurt interesse voor (de woensdagavondclub bij Fred Oosterlaan), maar er zijn nog geen bedragen genoemd. Sta open voor een goed bod, maar laat ik dan ergens dit weekend eerst even kijken hoe ze er precies aan toe zijn, OK? PB??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Mag ik nog vragen waar jij je banden bestelt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
leonsteyns;246083 schreef : Leuk topic! :y:
Wel potentieel gevaarlijk omdat sommige mensen als het op banden aankomt soms trekjes beginnen te vertonen die je eerder bij religieuze extremisten zou verwachten... :wtf2: :crazy2:
Oei, als het net zo loopt als met geloof rijd ik aan het einde van de zomer enkel nog op kale velgen :+
Zebo010;246084 schreef :
Overigens helemaal eens dat je zelf je eigen en andermans veiligheid flink in de hand hebt :loser: Zeker bij oudere wagens als de onze, zonder ABS en met echt wel mindere kooiconstructies, is rustig, anticiperend rijden m.i. een vereiste.
Dat is sowieso goed natuurlijk en ik zal ook zeker de toegevoegde waarde van abs e.d. niet ontkennen, maar om de tests en het sterren systeem en dergelijken moet je met enige nuance bekijken. Ik heb ook tests gezien van moderne auto's die een maximale score halen op de geteste onderdelen, tot men bij wijze van probeersel het object waar de auto tegenaan rijdt 25cm naar buiten zet, waarna de auto tot de achterportieren in elkaar vouwt. Op dat moment weet je dat je veiligheid eigenlijk gewoon gebruikt wordt als marketingtrucje...
De enige echte uitzondering was altijd Volvo met eigen testcentrum. Ik weet niet of ze dat nog doen, maar in de tijd dat onze auto's van de band rolden werd er uitgebreid getest op veiligheid, verder dan de norm zelfs. Een goed ding denk ik.
Mag ik nog vragen waar jij je banden bestelt?
Voor ee auto laat ik de garage gewoon bestellen, voor de motor pneusonline.nl. ze hebben ook autobanden. Ik heb goede ervaringen met dat bedrijf. Ze hebben ontzettend veel keuze en netjes en snel geleverd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
General Custom;246086 schreef : De enige echte uitzondering was altijd Volvo met eigen testcentrum. Ik weet niet of ze dat nog doen, maar in de tijd dat onze auto's van de band rolden werd er uitgebreid getest op veiligheid, verder dan de norm zelfs. Een goed ding denk ik.
Dat gevoel had ik ook altijd, volgens mij doen ze dat ook nog steeds met heel veel of alle ongelukken met Volvo's (met als expliciet doel geen dodelijke ongelukken meer vanaf 2020), om de vooruitgang in de loop van de jaren te laten zien toch dat onthullende filmpje opgezocht:
Dank voor de tip van pneusonline.nl, ik gebruikte rot nu toe vooral bandenmarkt.nl en bandenthuis.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Een hogere maat band achter heeft weinig effect qua snelheid, verbruik en toerental dit is proefondervindelijk door mijzelf ondervonden.
Ik heb achter met 185/70 x 13 gereden en heb geen tot zeer weinig verschil qua snelheid, verbruik en toerental ondervonden wat ik wel gemerkt heb is dat de trekkracht van de auto er wel op achteruit is gegaan, dus als de 185/70 x 14 versleten zijn gaan weer de 185/60 x 14 erop.
Hier kan je zien welke band maten overeen komen met de standaard band af fabriek.
voor de merk band kijk ik uit naar verbruik en grip op de weg bij een nat wegdek Goggle je maat band en kijk naar de "energie wijzer" van de band. ik probeer een band uit te zoeken rond de "B" klasse en die heb je in de merk banden en ook in de goedkopere segment.
nog een tip ga niet voor all season of weather banden dit is een slechte compromie voor het rijden in zomer en winter, het zijn geen "echte" zomerbanden maar ook geen "echte" winterbanden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zebo010;246085 schreef : Overigens heb je helemaal gelijk over Uniroyal, geen idee hoe ik daar nou bij kwam. Weer wat geleerd...
Mag ik nog vragen waar jij je banden bestelt?
Ik heb deze gevonden op bandenleader.nl en eerder andere banden besteld bij Bandenconcurrent.nl
De banden kan ik er zelf afhalen en erop leggen, dus ik kijk heel plat naar de goedkoopste...Het scheelt iets in de kosten en als ik van sommige sites de reviews mag geloven ook een heleboel ellende bij meer of minder betrouwbaar blijkende bandenboeren...
Ik heb verschillende setjes banden: winterbanden, zomerbanden en ook all-season banden die ik zowel in de juiste als onjuiste perioden heb gereden (dus zomerbanden in de winter, andersom en met alle drie bij droogte, regen en in de sneeuw). En soms op dezelfde velg, maar soms ook op verschillende.
En eerlijk gezegd merk ik geen ene sikkepit van verschillen! Ook met een winterband kun je in een onverdachte situatie een lelijke schuiver maken in de sneeuw (weet ik helaas uit eigen ervaring, met ABS en traction control)...
Verder ben ik ook totaal niet onder de indruk van (in mijn ogen volstrekt willekeurige) indelingen als "premium merken", "kwaliteitsmerken" en/of "discounters".
Toch kijk ik naar de bandenlabels, omdat ik er vanuit ga dat elke band op vergelijkbare criteria wordt beoordeeld. Dus ik vertrouw erop dat een "A" dat ook is, ongeacht merk of type.
Een onafhankelijk, wetenschappelijk onderzoek naar gewogen verschillen in het gebruik van zomer-, winter- en/of all-seasonbanden ben ik nog niet tegengekomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roderik Schaar
- Nieuw lid
Ben inmiddels zo'n beetje uitgekomen op "Nederlandse" Vredesteins in 175/70 R13, vind ik gewoon leuk onder een NLse auto.
Enige vraag is nog of ik 'gewoon' zomerbanden neem (T-trac 2) of vierseizoenenbanden (Quatrac 5). Als gemeld rijd ik al jaren op vierseizoenenbanden op de XC70, bevalt me prima (sorry 2 Fast 4 U), maar voelt ook een beetje overdreven voor een hobby-auto die in de winter 3 maanden op stal gaat.
Nog meer mensen met ervaring met liefst beide soorten op een 340??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.