Speling op stuurhuis, stuurhuis vervangen?

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2016 01:21 #634359 door Albert Jan Algera
Speling op stuurhuis, stuurhuis vervangen? is gemaakt door Albert Jan Algera
Mijn stuur trilt behoorlijk bij 120 km/h

Om dit proberen te verhelpen is het volgende gedaan:
- 4 nieuwe banden op originele velg laten zetten. (was toch nodig)
(moet ze elke week bijvullen doordat ze langzaam leeg lopen?)
- fusiekogel rechts is vervangen.
- nieuwe remschijven en blokken
- laten uitlijnen.

Na het uitlijnen trom mijn auto daarbij naar rechts terwijl deze dat hiervoor niet deed.

Ben toch nog eens alles gaan nalopen en voelde dat er speling op mijn rechter voorwiel zat.
In eerst instantie voelde ik dit aan de stuurstang en dacht dat deze kogel aan binnenkant niet meer goed was.
Maar na verschuiven van het rubber merkte ik dat dit werd veroorzaakt door radiale speling om mijn stuurhuis aan rechte kant.

Neem aan dat ik dit kan verhelpen door mijn stuurhuis te vervangen.
Is dit enkel de 4 inbusbouten los maken en de stang naar stuur toe?
Of zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten bij demonteren/monteren?
Is het stuurhuis van een 340 hetzelfde als die van 360?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2016 08:18 #965697 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speling op stuurhuis, stuurhuis vervangen?
Nieuwe banden horen niet leeg te lopen, waarschijnlijk zijn de ventielen lek. Het kan zijn dat de originele velgen krom zijn. Dan helpt balanceren onvoldoende.

Trillingen kunnen veel oorzaken hebben: de demper op de stuurstang, fusee- en stuurkogels, wiellagers, remschijven,

Als je het stuurhuis wilt vervangen: ja, van 340 is hetzelfde als van 360 (zonder stuurbekrachtiging). Het is even pielen, vanwege de weinige ruimte bij de 360 (bij 340 is het een stuk makkelijker), maar het is goed te doen. Daarna kogels goed borgen uiteraard.

Ik denk dat je ook goed moet kijken naar de staat van de rubbers in de voortrein. Veel is nog nieuw te krijgen. Het weggedrag knapt er enorm van op en voor de kosten em moeite hoef je het eigenlijk niet te laten.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2016 10:42 #965699 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Speling op stuurhuis, stuurhuis vervangen?
aha, dan ga ik ander stuurhuis monteren.
Originele velgen trilde met oude banden helemaal niet. (+- 3 jaar terug) Dus verwacht dat de velgen zelf wel goed zouden moeten zijn.
Tussendoor heb ik een tijdje met zwarte stalen 14" velgen gereden dit vond ik persoonlijk toch beter staan dan originelen.
Wellicht ga ik deze er onder zetten met nieuwe banden. Zag dat er ook zuiniger banden te krijgen zijn voor 14" dan voor 13"
Onderstel heeft keer klap gehad, doordat afrit door verschillende omstandigheden (o.a. slechte schokdempers) niet juist uitkwam.
Waarschijnlijk is op dat moment speling op stuurhuis gekomen.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2016 11:25 #965736 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Speling op stuurhuis, stuurhuis vervangen?
Tot voor kort had de sloop bij ons in de buurt altijd twee 340 staan voor onderdelen. Deze waren er niet meer. Dus ben ik langs Erik geweest. Wat heeft deze man veel onderdelen liggen, top. (@ lucluc: heb je oude auto met schokdempers ook nog kunnen bekijken!) Goed stuurhuis kunnen vinden en sierstrips.
Montage stuurhuis was echt simpel. Bij demontage wilde inbusbouten niet helemaal meewerken maar dit is wel gelukt.
Trilling in stuur is iets minder geworden, en sturen zelf gaat stuk soepeler.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2017 11:26 #973421 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speling op stuurhuis, stuurhuis vervangen?
Hierop inhakend: het stuur van mijn 340 trilt ook rond 120 km/h. Het is heel erg in de verte bij 90-100 al te voelen, maar bij 120 is het duidelijk aanwezig. Ik heb onlangs nieuwe banden laten monteren, compleet met balanceren en uitlijnen. Ik had de hoop dat dat de boel zou verbeteren, maar helaas mocht het niet baten. Bij het monteren van de banden hebben we de speling op de wielen gecontroleerd, maar dat lijkt minimaal te zijn.
Mijn vraag is nu: wat zou een logische volgende stap zijn? Moet ik meteen al aan stuurhuizen, dempers en kogels gaan denken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2017 15:39 #973422 door V300 register
Dit is lastig vanachter de computer te beoordelen. Wat je zelf eerst kan proberen is bijvoorbeeld links en rechts te wisselen, de wielen een slag te draaien of voor en achter verwisselen. Soms kan dat veel uitmaken.

Ook heb ik gemerkt dat balanceren bij elk apparaat weer anders kan zijn (weet niet waarom, maar dat is kennelijk zo). Dus misschien zijn ze niet goed gebalanceerd. Of de velgen zijn niet helemaal recht, of de banden hebben ergens een bobbel.

Kortom, best moeilijk te beoordelen. Gewoon rustig wat stappen proberen. Wat ook nog kan, is dat het vanzelf minder wordt of oplost als je veel gaat rijden. Net of de banden dan ronder worden ofzo. Dus ff ritje zuid Frankrijk en je weet het!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-12-2017 20:35 #973424 door V300 register
@Lucluc: dank voor je bericht. Ik ga inderdaad eens rustig kijken. De geplande 'Schouwdag' is wel een aardige om te bezoeken, denk ik zo. ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC