Ander maat achterband

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-09-2016 20:44 #634305 door Erick Janssen (GAST)
Ander maat achterband is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Een vraag:
Zou het iets uitmaken of ik ipv een 185/60 x 14 band een 185/70 x 14 band op de achterwiel zou monteren?
Aangezien de km teller op de voorwiel zit maakt het voor de "juiste" weergave van de snelheid niets uit.
In mijn gedachte zal de snelheid wat hoger zal zijn met de 70 serie dan met de 60 serie band, alleen zal de auto misschien iets langzamer optrekken.

Band.............Maat.................Hoogte....Omtrek [maten in mm]
Standaard.....185/60 R14........57,76......181,46
Nieuw...........185/70 R14........61,46......193,08
Verschil...............10................3,70........11,62......+ 6,40%

Snelheid:
Standaard maat band........50,00....70,00....90,00....120,00
Nieuw maat band..............53,20....74,48....95,76....127,68

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2016 21:10 #964945 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Ander maat achterband
Zolang je het op beide achterbanEN doet mag het.
Maar waarom niet ook op je voorwielen? Een keer met de gps kijken wat je zou moeten rijden op de teller vs wat je denkt te rijden en dan heb je dat probleem ook verholpen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-09-2016 21:24 #964946 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Ander maat achterband

powerflux;242666 schreef : Zolang je het op beide achterbanEN doet mag het.


duh natuurlijk beide achterwielen :humor: ik zie het al voor mij rechts voor en links achter de 70 serie of anders om of aan de zelfde kant :lol:

powerflux;242666 schreef : Maar waarom niet ook op je voorwielen? Een keer met de gps kijken wat je zou moeten rijden op de teller vs wat je denkt te rijden en dan heb je dat probleem ook verholpen..


Ik wil niet alleen iets meer [top]snelheid maar ook optisch de achter kant "omhoog" brengen :yesyes: ivm de 80 l gastank, de auto ziet er uit als die "zwaar" beladen is.
Een ander reden valt me nu nog te binnen, de auto is ook wat zuiniger, als ik 80 rij met de 70 serie banden maak de motor minder toeren dan met de 60 serie banden :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2016 09:40 #964947 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Ander maat achterband

2 Fast 4 U;242667 schreef : duh natuurlijk beide achterwielen :humor: ik zie het al voor mij rechts voor en links achter de 70 serie of anders om of aan de zelfde kant :lol:


jij schrijft 'een band' :+

2 Fast 4 U;242667 schreef : Ik wil niet alleen iets meer [top]snelheid maar ook optisch de achter kant "omhoog" brengen :yesyes: ivm de 80 l gastank, de auto ziet er uit als die "zwaar" beladen is.
Een ander reden valt me nu nog te binnen, de auto is ook wat zuiniger, als ik 80 rij met de 70 serie banden maak de motor minder toeren dan met de 60 serie banden :yesyes:


De achterkant zal inderdaad omhoog komen, maar de ruimte die de band heeft in de veerweg zal ook kleiner worden. Nu hebben onze 300tjes een vrij grote wielkast, maar kijk eens hoeveel ruimte je hebt voor de band als de achterkant op de bumpstops terecht komt. Ik heb dat nooit gecontroleerd eigenlijk..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2016 09:42 #964948 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ander maat achterband
Zolang het in de wielkasten past kan het prima. Hogere topsnelheid zul je niet halen, aangezien je de topsnelheid behaald ver voordat de motor in de toerenbegrenzer schiet. Maar iets zuiniger zou het wel moeten zijn, inderdaad door minder toeren bij dezelfde snelheid. Maar of je dat verschil echt kan meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15-09-2016 18:01 #964950 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Ander maat achterband

v0lv0freak;242669 schreef : ................ Hogere topsnelheid zul je niet halen, aangezien je de topsnelheid behaald ver voordat de motor in de toerenbegrenzer schiet.


die is afgesteld op een vaste toerental [zeg voor het gemak 5000 rpm] als ik 5000 rpm met een 60 serie band rij [zeg weer voor het gemak 140 km/h] dan zal ik bij hetzelfde toerental [5000 rpm] toch sneller gaan met de 70 serie band, omtrek van de band neemt met 6,4% toe 6,4 % x 140 = 148 km/h

v0lv0freak;242669 schreef : Maar iets zuiniger zou het wel moeten zijn, inderdaad door minder toeren bij dezelfde snelheid. Maar of je dat verschil echt kan meten?


Ik denk het wel, ik hou het verbruik bij sinds ik deze auto heb, al is het een 10 l per jaar dat scheelt toch nog iets.

Ik moet wel nu even noteren welk toerental ik nu heb bij diverse snelheden on het te kunnen vergelijken met de nieuwe situatie........

wordt vervolgd :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2016 08:32 #964961 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Ander maat achterband

2 Fast 4 U;242672 schreef : die is afgesteld op een vaste toerental [zeg voor het gemak 5000 rpm] als ik 5000 rpm met een 60 serie band rij [zeg weer voor het gemak 140 km/h] dan zal ik bij hetzelfde toerental [5000 rpm] toch sneller gaan met de 70 serie band, omtrek van de band neemt met 6,4% toe 6,4 % x 140 = 148 km/h



Helaas is het niet zo simpel. Je topsnelheid is 140 (stel dat), omdat de motor niet meer genoeg kracht heeft om de auto verder te laten acceleren. grootste factor hierin is de luchtweerstand.
Deze zal ook met grotere achterbanden bij 140 hetzelfde zijn. Dus je topsnelheid blijft hetzelfde, alleen met minder toeren.

Het kan lukken doordat de motor door de andere bandenmaat in een gunstiger toerengebied valt bij 140, dat hij meer pk's levert en daardoor dus toch nog iets door kan trekken. Maar daarvoor is het verschil in toeren te weinig.

Je stelling klopt wel als de auto zijn topsnelheid bereikt met maximaal toerental (toerenbegrenzer), maar dat is bij een 340 niet het geval (toch?). Bij een 360 in elk geval verre van, mijn 360 stopt bij 4700 toeren (175). Toevallig liggen daar rondom te grote banden op (195, 55 R15)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-09-2016 08:31 #964984 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander maat achterband

v0lv0freak;242683 schreef : Je stelling klopt wel als de auto zijn topsnelheid bereikt met maximaal toerental (toerenbegrenzer), maar dat is bij een 340 niet het geval (toch?). Bij een 360 in elk geval verre van, mijn 360 stopt bij 4700 toeren (175). Toevallig liggen daar rondom te grote banden op (195, 55 R15)


Op hoeveel toeren is een 340 begrenst? En is dat de begrenzer op de rotor/verdelerkap die bij de meeste 340's al is vervangen door een rotor zonder begrenzer, of is dat de begrenzer in de renix?
Ik denk dat het er bij een vario wel eens om kan spannen. Ik heb hem op de snelweg wel eens doorgetrapt richting 150km/h en dan kom je toch al in de buurt van de 6000 toeren geloof ik. (hij zou nog wel harder kunnen, maar ik wil de auto nog graag lang blijven rijden dus niet geprobeerd)

Zuiniger in verbruik ga je denk ik niet merken. Als je een band hebt met een wat zachtere rubbercompound dan ben je je voordeel alweer kwijt. Van die smalle wieltjes van een Polo 1 monteren levert meer op.

Voor de hoogte kun je het natuurlijk wel doen, bovendien staat een vollere wielkast vaak ook wat mooier. Hou er wel rekening mee dat als de band 3,70cm hoger is, de auto effectief slechts 1,85cm omhoog gaat aan de achterkant. Kan genoeg zijn natuurlijk, maar als je echt ziet dat hij achter doorhangt vermoed ik dat dat te weinig gaat zijn.
Wat je ook zou kunnen doen is extra bladveren of caravanvering, maar dan wordt hij meteen stugger geveerd achter. Wil je dat niet dan kun je ook zogenaamde ''shackles'' maken. Dat wordt in de Amerikanenwereld vaak gebruikt om auto's te verhogen omdat die mensen van dwijlende auto's houden. Eigenlijk heel simpel, 2 ijzers met 2 flinke bouten er door die ervoor zorgen dat de bevestiging van de bladveer aan de carrosserie een X-aantal centimeters naar beneden gebracht wordt. Op die manier is tot een cm of 5 verhogen zeker goed te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-09-2016 21:13 #964995 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Ander maat achterband
Vandaag terug gekomen van een weekend Duitsland en heb de auto flink op z'n staart getrapt op de teller 160 maar van de TomTom kreeg ik maar 153 te zien als top [vlakke weg] en de toeren gingen niet boven de 5000 [5 bak]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-09-2016 21:40 #964996 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander maat achterband
Het kan best zo zijn dat een vario net wat harder gaat dan een 5-bak op topsnelheid omdat de versnellingsbakverhoudingen anders zijn. Al denk ik dat het bij 150-160km/h voor alle 1.4's wel ophoudt hoor. Niks mis mee ook, want 120-130 haal je dan prima.
Mijn 1.7 met 5-bak ging overigens ook niet harder dan 180km/h in zijn 5.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets