veerpootlager, taatslager, 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2015 10:09 #633776 door V300 register
veerpootlager, taatslager, 340 is gemaakt door V300 register
Hallo,

** Auto: v340, 1.4, 1988, hatchback, ca. 115000 km.

Kan een versleten/stuk veerpootlager (taatslager?) kraken t.p.v. het betreffende voorwiel veroorzaken bij verdraaien van het stuurwiel bij (bijna) stilstand van de auto?
Kan het ook eenzijdige slijtage van een voorband veroorzaken? (doordat de stand van het betreffende voorwiel veranderd?)

Wanneer dit het geval is: is de uitbouw van de McPherson veerpoot een grotere klus?
(in de aanname dat de veerpoot eruit moet en ook een veercompressor nodig is om e.e.a. uitelkaar te pellen).

Dank voor info hierover van een van de 'wetenden' :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2015 10:54 #958251 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340
Hallo,

Dit kan inderdaad gekraak veroorzaken. De uitbouw zelf valt mee: Wiel los, auto omhoog, wiel eraf, stuurkogel ewruit wippen en fuseekogel los (deze kan erin blijven zitten, maak alleen de boutjes los, dat is makkelijker), en aan de binnenkant van de motorkap nog 3 boutjes. Heb je dat alles los haal je de veerpoot er zo uit.

En dan is het inderdaad met veerspanners de poot losmaken. De veerpootlager ligt dan bovenop de bovenste veerschaal, en zijn nog nieuw te krijgen bij auto-onderdelen dealers.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2015 21:13 #958254 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340
Dank voor je antwoord.
Is er ook nog iets te zeggen, specifiek ten aanzien van de bandenslijtage die ik noemde?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2015 21:50 #958257 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic veerpootlager, taatslager, 340

rustybuster;237448 schreef : ......Kan het ook eenzijdige slijtage van een voorband veroorzaken? (doordat de stand van het betreffende voorwiel veranderd?.........

rustybuster;237452 schreef : ............Is er ook nog iets te zeggen, specifiek ten aanzien van de bandenslijtage die ik noemde?


voorwielen laten uitlijnen nadat je de lager heb vervangen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2015 09:38 #958259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340
Mijn vraag lijkt te moeilijk te zijn.
Nieuwe poging:
kan een krakend veerpoot-top-lager betekenen dat op die plek teveel speling aanwezig is, waardoor de stand van het betreffende voorwiel veranderd en ten gevolge daarvan de betreffende voorband aan een zijde meer afslijt?
Zelf zou ik zeggen: het feit dat het top-lager kraakt en dat het bij dat lager om een rubber bus lijkt te gaan, kan voor mij betekenen dat het rubber verhard is (gezien de leeftijd van de auto mogelijk) en dat de in die bus draaiende lengteas van de veerpoot er niet meer soepel in kan draaien (met als gevolg: de kraakgeluiden).

Als de onregelmatige loopvlakslijtage van de band niets met die rubber bus te maken heeft, hoef ik die bus niet perse te vervangen: met een beetje kraken bij stuurbewegingen bij een bijna stilstaande auto kan ik wel leven...
Band vervangen en uitlijnen staat daar los van, want die bandslijtage kan ook andere oorzaken hebben, m.n. verstelde toespoor.

Ik kan de neiging bedwingen dingen te repareren die niet of nauwelijks stuk zijn (de kraakbus in dit geval)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2015 09:58 #958260 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340
Ik zou zeggen, nee..dat taatslager is eigenlijk alleen voor lichter sturen. Hij moet echt wel heel erg slecht zijn wil hij gaan kraken. Een gescheurde/doorgezakte topmount lijkt me een grotere kanshebber. Maar dit zou je vanaf de bovenkant kunnen zien. Lijkt me ook sterk dat hierdoor een verkeerd afgesleten loopvlak ontstaat. Dat zit toch eerder onderin de ophanging. 3d uitlijnen vertelt je een hoop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2015 10:33 #958261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340
Wat ook zou kunnen, is dat door roest rondom de veerpoottoren de wielstand veranderd is. Alleen al daarom is op tijd repareren van dergelijke roest heel belangrijk. Het gaat om je veiligheid. Controleer niet alleen de veerpoottorens in de motorruimte, maar ook vanaf de wielkast (onderkant). Ik heb dat zelf meegemaakt bij mijn blauwe 360, waar de vorige eigenaar jaren lang is doorgereden met een flink roestgat.

Overigens kan ik aanraden taatslagers en schokbrekers te vervangen. Dat is zo'n beetje de meest merkbare verbetering van de wegligging. En peanuts qua kosten. Wel wat werk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2015 18:47 #958262 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340
De veer krijgt wel een opgedrongen rotatie voor zijn kiezen.
De onderste en bovenste veerschotel hebben namelijk een uitsparing
voor de uiteinden van de veer. Het taatslager verliest zijn functie als
de topmounts zo ver zijn doorgezakt dat bovenste veerschotel tegen
de onderkant van de topmount begint te schuren. Ik denk dat dit bij
jouw 340 aan de hand is. Bij welke 300 zou dit (nog) niet het geval zijn?
Die zijn op de vingers van 1 hand te tellen, denk ik.
De Volvo-dealer heeft mijn 360 op dit punt afgekeurd.
Toen de veerpoot uit elkaar lag, bleek bovenstaande het geval en was
het taatslager kaduuk. Ik heb een ander taatslager geplaatst, goed in het
vet gezet en een afstandsring geplaatst, zodat het lager niet in de topmount
wegzakt en de bovenste veerschotel vrij kan draaien.
Je kunt ook de speciale topmounts van classicswede proberen.
Ikzelf heb daar echter geen ervaring mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2015 21:49 #958264 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340

Vermilion;237449 schreef : Hallo,

Dit kan inderdaad gekraak veroorzaken. De uitbouw zelf valt mee: Wiel los, auto omhoog, wiel eraf, stuurkogel ewruit wippen en fuseekogel los (deze kan erin blijven zitten, maak alleen de boutjes los, dat is makkelijker), en aan de binnenkant van de motorkap nog 3 boutjes. Heb je dat alles los haal je de veerpoot er zo uit.

En dan is het inderdaad met veerspanners de poot losmaken. De veerpootlager ligt dan bovenop de bovenste veerschaal, en zijn nog nieuw te krijgen bij auto-onderdelen dealers.


Dan sla je wel een paar stappen over:
-remklauw losmaken; 2 bouten lossen met ringsleutel 13 en met een platte
14 steeksleutel de geleidepen tegenhouden. Controleer de stofhoezen op
scheuren en de geleidepennen op gangbaarheid.
-remblokjes verwijderen en kijken of de veertjes gangbaar zijn.
-bij een 360 moet je ook de stabilisatorstangetjes losmaken van de poot;
ringsleutel 15 en tegenhouden met een platte 15 steeksleutel.

Let op waar je de (pot)krik zet! Controleer de staat van de kriksteunen.
Bij twijfel een houten blokje gebruiken en de krik onder het omegaprofiel
van de voorwielophanging zetten.

Verder heb je veel geduld en WD40 nodig.
Wat verschillende soorten vetten lijkt me ook wel aan te raden als je alles
weer in elkaar zet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2015 12:16 #958723 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpootlager, taatslager, 340
Heeft iemand nog goede idee?n om zo,n poot compleet te reviseren, met anti roestbehandeling en dergelijke erbij?

Ik denk dat dit de oplossing is om er nooit meer gezeur mee te hebben!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD