Wielen uitlijnen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2015 17:10 #633747 door V300 register
Wielen uitlijnen is gemaakt door V300 register
Bij de term 'wielen uitlijnen' ben ik verschillende methoden tegengekomen.

- 3D uitlijnen (meest geavanceerde manier?
)
- Computer uitlijnen.
- Laser uitlijnen.
- Vierkant uitlijnen (= alle vier de wielen).
- En dan zal er nog de 'oer methode' zijn. Hoe is die?

Is het ??n echt beter (secuurder) dan het andere, of zijn de verschillende methodes in de loop der tijd ontwikkeld primair om de monteur het uitlijnen makkelijker te maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2015 22:04 #957971 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen uitlijnen
In aansluiting op mijn bovenstaande verhaal: mijn 340 (1983) heeft thans een 3D uitlijning ondergaan. Had het advies gekregen het een keer te laten doen en de rechter voorband sleet aan de buitenkant meer dan binnenkant. Voor mijn niet geoefende oog zelfs goed zichtbaar. Rechts voor positief camber zou ik zeggen dus. Camber is bij mijn weten niet in te stellen bij 340. Correct? Bij inspectie van de wielen door de 'uitlijn monteur' bemerkte deze dat de linker voorband aan de binnenkant iets meer sleet. Dat was mij nog niet opgevallen. De band links-voor vond ik over het geheel netjes afgesleten. De 'uitlijn monteur' dacht er door zijn geoefende oog iets anders over dus, maar niet extreem anders. Negatief camber band links-voor dus? Aan de instellingen van beide voorwielen zijn wijzigingen aangebracht. Inclusief proefritje duurde het uitlijnen iets meer dan een half uur. Het 'Voertuiguitlijn rapport' geef ik hieronder weer. Begrijp er nog niet veel van. Uitleg is welkom. In het rij- en stuurgedrag van de auto voor en na het uitlijnen heb ik geen verschil tot nu toe kunnen bemerken. Mogelijk komt dat, denk ik althans, doordat de afwijkingen die de sporing vertoonden niet extreem waren. Is dat ook uit het 'Voertuiguitlijn rapport' op te maken? In het verleden zowel als nu (na uitlijning) geen problemen in stuur- en rijgedrag.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2015 22:42 #957972 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen uitlijnen
Naloop is caster, wielvlucht is camber! Ze hebben wel de specificaties van een 343 gebruikt, zouden deze anders zijn dan een 'nieuw' model a la mk2/3? Ik ken die oude ophanging niet zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2015 23:13 #957973 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen uitlijnen

Joris;237140 schreef : Ze hebben wel de specificaties van een 343 gebruikt, zouden deze anders zijn dan een 'nieuw' model a la mk2/3? Ik ken die oude ophanging niet zo.


Geen idee. Wie het weet mag het zeggen. (Nog even ter verduidelijking: eerst was er de 343 [te herkennen o.a. aan geen zijskirts op de bumpers], daarna de 340)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2015 09:41 #957974 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen uitlijnen
Enkel het toespoor aan de voorwielen is aanpasbaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2015 19:54 #957976 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen uitlijnen
camber kun je niks aan doen, anders dan aanpassen van de fuseekogels. daarvoor verandert ook je spoorbreedte. De wielvlucht kun je wel degelijk iets be?nvloeden, maar niet met stelbouten. Als je serieus werk wilt maken van een 'stage 0 tuning' van de wielophanging moet je eigenlijk beginnen met vervangen van de rubbers van spoorstangen en draagarmen. Voor de wegligging (bochtengedrag) moeten ook de schokbrekers en de rubbers van de stabilisatorstang goed zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD