Rubbers voorwielophanging/voorveren

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2013 17:23 #632573 door 16673-dummy
Rubbers voorwielophanging/voorveren is gemaakt door 16673-dummy
De laatste tijd ben ik weer aan het hamsteren geslagen voor de heringebruikname van de 345.
Op mijn verlanglijstje staat o.a. nog de voorwielophanging.

Hij dweilt behoorlijk de bocht door en op hogere snelheden wordt de besturing op z'n zachtst gezegd zeer onaangenaam. Er gaan dus nieuwe (gasgevulde) schokdempers in, nieuwe veren, nieuwe kogels (remmerij en lagers zijn al nieuw), nieuwe lagers in de veerpoot, en alle rubbers van de voorwielophanging.
Maar die rubbers zijn het 'm nou juist. Welke zijn er allemaal, hoe heten ze, en waar moeten ze door vervangen worden? Ik lees veel over PU, maar ook wisselende ervaringen. Een scheurijzer ben ik niet, maar het is wel de bedoeling dat de 345 een strakke wegligging krijgt. Welke alternatieven zijn er?

De tweede vraag gaat over de voorveren. De auto staat nu te hoog aan de voorkant, opmerkelijk hoger dan andere exemplaren. Ik wil er nieuwe in zetten, maar de auto moet dus iets naar beneden. Met de nadruk op 'iets'!
Absolute voorwaarde is dat het comfortabel moet blijven. Een stuiterbak is een no-no. Ik denk dan ook dat de auto maximaal 2cm mag zakken.
Welke veren kan ik hiervoor gebruiken?

Dan hebben we de achterkant nog. De vering is doorgezakt. Hier komen nieuwe schokbrekers in, maar hoe pak je die slappe vering aan zonder er een stuiterbak van te maken? Een stukje extra bladveer, hulpveren, ... ?

Ook belangrijk; vergeet ik nog zaken die vervangen kunnen worden? Ik wil alles in 1x goed en compleet aanpakken, waarna de auto naar de spuiter kan en daarna naar het ML-station waar o.a. de complete bodem van nieuwe bescherming wordt voorzien. Ik wil graag voorkomen dat ik weer moet gaan rommelen aan een auto die net gespoten en getectyleerd is.

Ohja, ik weet dat er al e.e.a. over geschreven is, maar het verschil is dat dat allemaal over sportief gebruik gaat terwijl deze 345 voor recreatief gebruik is. En ik heb geen flauw idee wat er op dat gebied te krijgen/doen is.

Edit: een foto van de auto in ruststand

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2013 18:01 #925902 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rubbers voorwielophanging/voorveren
Voor verschillende onderstel rubbers is geen (nieuw) alternatief voor de PU rubbers. Maar voor normaal gebruik kun je die PU rubbers goed gebruiken zonder dat meteen een stuiterbak wordt. Wel even goed de dikte van de stabilisatorstang opmeten want daar zijn verschillende diktes van.

Voor de achteras zijn ook PU rubbers te koop en dan is het misschien meteen een aanrader om een setje bladveren uit n "jonge" donor te plaatsen. Een extra bladveer maakt m een stuk stugger en is geen optie als de auto vooral comfortabel moet blijven.

Je zou van de voorveren een halve ring af kunnen slijpen waardoor de auto voor lager komt te staan maar pak eerst de achterveren aan. Omdat die doorgezakt zijn kan het zijn dat het lijkt alsof de auto voor te hoog staat maar feitelijk staat ie nu achter te laag!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2013 19:23 #925903 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Rubbers voorwielophanging/voorveren
Bedankt Bart!

De dikte van de stabistang, waar moet je die meten? Gewoon middenin? De auto is al eens voorzien van nieuwe bodemcoating en alle delen van de ophangingsdelen zijn toen meegenomen. Voordeel is dat er geen spatje roest aan zit, nadeel is dat er een dikke laag zooi op zit waardoor het niet zo eenvoudig is om een betrouwbare meting te doen...
maar als ik weet waar/wat ik moet meten, kan ik lokaal een plekje schoonkrabben.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2013 20:48 #925908 door V300 register
je kunt ook 1 van de rubbers los pakken.. Op de plaats van die rubber zit geen troep dus dan heb je een betrouwbare meting .

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2013 10:54 #925932 door V300 register
hoi Joost,
Wij hebben vorig jaar onze 360 GLS B19A een "rubberkuur"gegeven, alle rubbers voor vernieuwd. ook nieuwe gasschokdempers en schroefveren.
vergeet vooral het veerpootlager niet. deze auto is vorig jaar twee keer naar Oostenrijk geweest en stuurt als een speer in de bergen. ik heb er mooie tekeningen en fotos van ,maar helaas te groot om te uploaden.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 11:05 #925934 door 16673-dummy
Hallo Hans,

Ach ja, dat is waar ook, daar hadden we al eens over gesproken. Waar heb jij de onderdelen gekocht?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2013 17:52 #925942 door V300 register
Joost,
de set rubbers kwamvan www.performens-parts.nl niet goedkoop wel super goed. Dafhobby heeft volgens mij nu ook alles. de gasschokbrekers heb ik van Mark smeets overgenomen. De schroefveren , de veerpootlagers en fusees komen van Erik die ook alles gemonteerd heeft.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2013 18:01 #925943 door 16673-dummy
Bedankt Hans!
Performance parts van Funs, dat klinkt me bekend in de oren.

Als ik het goed begrijp heb jij dus ook "rubbers" van PU?
En is de voorkant van de auto niet hoger komen te staan na de montage van de nieuwe veren en schokbrekers?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2013 19:18 #925946 door V300 register
Dat klopt Joost, maar het stuurcomfort is enorm verbeterd. op pag 11 van Volvoice nr 47 staat een foto van de auto, kun je zien dat hij aan de voorzijde nog iets lager mag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-03-2013 19:38 #925947 door V300 register
Dit is het lijstje van de rubbers die ik, inderdaad, door PU heb vervangen, helaas PDFje is weer groter dan 300k,,maar ik heb de hele operatie gedocumenteerd met een aantal foto's

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC