Overleden rembekrachtiger

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2013 18:36 #632551 door V300 register
Overleden rembekrachtiger is gemaakt door V300 register
Afgelopen week had ik wat last van aanlopende remmen na circa 30 km.
Vandaag heb ik gereden met een losgekoppelde vacu?mslang (afgedopt op het spruitstuk) en geen last meer van aanlopende remmen.
Op een helling rolde de auto zelfs naar voren wanneer ik niet op de rem trapte, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. (Zowel in de Neutraal als in de Drive)

Kan ik hier uit concluderen dat mijn rembekrachtiger kapot is?

En zijn deze nog nieuw te krijgen? Ik heb de lokale dealer al gesproken en die had 'm niet meer en kon deze ook niet bestellen.
Of is de bekrachtiger te repareren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 19:21 #925157 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Overleden rembekrachtiger
Een beetje offtopic: Misschien is dit dan ook de oorzaak van je vreemde probleem?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2013 19:56 #925160 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overleden rembekrachtiger
Heb er nog een liggen. Is gebruikt, maar werkt nog goed. Had hem zelf eerder vervangen t.a.v. een zelfde soort probleem, maar het bleek bij mij de hoofdremcylinder te zijn. Ikzelf heb ook af en toe last van aanlopende remmen.

Wat je even moet testen is, nadat je alles weer normaal hebt aangesloten en je weer een aanloopsituatie krijgt, even je voet onder het rempedaal zetten en deze optillen. Is het probleem dan direct verdwenen, dan is het of een klemmend rempedaal of versleten hoofdremcylinder.

De zuiger kan dan niet helemaal naar zijn 'nul punt' en blijft zodoende remdruk uitoefenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2013 20:20 #925162 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Overleden rembekrachtiger
Om de rembekrachtiger te testen moet je het volgende doen:

motor uitzetten even wachten, rempedaal induwen en motor starten. Als de rempedaal bij het starten verder naar beneden gaat is de rembekrachtiger nog goed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-03-2013 20:38 #925163 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Overleden rembekrachtiger
Overigens maakt in N of D staan ook niets uit zolang de koppeling vrijloopt (stationair draaiend) , in D worden als de auto gaat rollen op een helling alleen de cardanas en frictieplaat als extra massa meegenomen, dat zal op de zwaartekracht+massa van de auto weinig verschil gaan maken ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2013 23:02 #925168 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overleden rembekrachtiger
Thanks voor de antwoorden. Het rempedaal komt netjes omhoog en kan ik ook niet verder optillen na het remmen. Het scharnier is ook netjes schoon/niet overdreven vuil. Dat had ik al in een ander topic gevonden maar was ik vergeten te vermelden.
@2 fast 4 u, dat ga ik nog even testen.
@wouter76 ik was in eerste instantie bang dat de koppeling wat bleef hangen maar met in de N zetten rolde die ook door. Overigens doet die dat achteruit minder tot niet, maar dat ter zijde.
@powerflux, het vreemde probleem? Ik kan me zo even niet bedenken wat je bedoelt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2013 08:15 #925169 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Overleden rembekrachtiger
Een rembekrachtiger doet niks anders dan het remmen makkelijker te maken. Als deze lek is oid, dan zul je harder het pedaal in moeten trappen om te remmen. Door een kapotte rembekrachtiger kunnen de remmen niet vast gaan zitten.
- Check of er olie in de rembekrachtiger of in de slang naar de motor/carberateur loopt?
- dop 1 voor 1 de leidingenuitgangen af en kijk dan of de remmen nog vast zitten.
- Check dan de remmen.
- Remmen kunnen ook vast gaan zitten door verroeste koppelingen etc. Door de druk bij remmen kan het wel 1 kant uit, maar de tegendruk van de veren etc. bij de remmen kan het niet of moeilijk terugduwen.
- Check ook de gangbaarheid van de remcylinders. Het hoeft niet te lekken, maar als het vast zit of met te veel weerstand moet werken, dan werkt het niet.
Als je dit op orde hebt. Check dan of je de remklauwen, remtrommels etc schoon hebt en in de juiste opvallende gele of rode of paarse of groene of ....kleur hebt.

Om de twee a drie jaar remvloeistof vervangen wordt aangeraden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2013 16:41 #925182 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overleden rembekrachtiger

Erik;213018 schreef : Door een kapotte rembekrachtiger kunnen de remmen niet vast gaan zitten.


dat kan wel degelijk gebeuren, als de doseerklep kapot is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2013 16:53 #925183 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Overleden rembekrachtiger

Erik;213018 schreef : Een rembekrachtiger doet niks anders dan het remmen makkelijker te maken. Als deze lek is oid, dan zul je harder het pedaal in moeten trappen om te remmen. Door een kapotte rembekrachtiger kunnen de remmen niet vast gaan zitten.

Stevig pedaal treed op bij aanlopen en nu de vacu?mslang losgekoppeld is.
Maar de Remmen lopen op dit moment met losgekoppelde vacu?mslang van de bekrachtiger niet meer aan.

Erik;213018 schreef : - Check of er olie in de rembekrachtiger of in de slang naar de motor/carberateur loopt?

Geen olie :)

Erik;213018 schreef : - Remmen kunnen ook vast gaan zitten door verroeste koppelingen etc. Door de druk bij remmen kan het wel 1 kant uit, maar de tegendruk van de veren etc. bij de remmen kan het niet of moeilijk terugduwen.

Dan zouden de remmen met losgekoppelde vacu?mslang ook aan moeten lopen.
Het zijn ook alleen de remmen voor, de velgen waren goed heet.

Erik;213018 schreef : - Check ook de gangbaarheid van de remcylinders. Het hoeft niet te lekken, maar als het vast zit of met te veel weerstand moet werken, dan werkt het niet.

Gaat soepel genoeg, paar weken geleden nog schijven en blokjes vervangen, als ik nu terugkijk was het aanloop probleem voor het vervangen al aanwezig. Maar uit voorzorg worden de zuigers nog schoongemaakt en rubbers van de zuigers vervangen. Deze rubbers zijn al besteld.

Erik;213018 schreef : Als je dit op orde hebt. Check dan of je de remklauwen, remtrommels etc schoon hebt en in de juiste opvallende gele of rode of paarse of groene of ....kleur hebt.
Om de twee a drie jaar remvloeistof vervangen wordt aangeraden.

Opvallende kleur? van de vloeistof? die gaat binnenkort ook vervangen worden, alleen is de levering van de bestelling waar deze bij zat vertraagd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2013 17:07 #925184 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Overleden rembekrachtiger
vervang dan ook gelijk de remslangen, grote kans dat daar verstoppingen in zitten. Als je dan toch bezig bent... kun je dat ook gelijk uitsluiten.

3 stuks; 2x voor 1x achter (passagierskant)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD