vraagjes over ophanging

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-09-2010 12:47 #630537 door V300 register
vraagjes over ophanging is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik heb enkele kleine vraagjes over de aandrijving/ophanging van de 300 serie.

De 1400 serie maakt gebruik van een Hotchkiss drive, met twee cardankoppelingen in tegenfase. De 2 l heeft echter een torque tube, die zou maar ??n cardankoppeling hebben.

Wat is nu juist het verschil tussen de twee? Hoe wordt bij de torque tube het snelheidsverschil opgelost veroorzaakt door de enkele cardankoppeling?

Waar en waarom zitten er homokineten op de 300 serie, dacht dat deze alleen nodig waren bij voorwielaandrijving?

Wat doet de Dion-as en panhardstangen nu precies?

Op internet heb ik hier al heel wat over gelezen, maar alles blijft toch maar vaag. Toegepast op een V300 zou het allemaal heel wat duidelijker worden.

Alvast bedankt!!

Nicholas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-09-2010 15:09 #845437 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vraagjes over ophanging
zowel de torquetube als de aluminium aandrijfassen van de 340's zijn zonder cardanische overbrenging.

bij de torquetube is de behuizing vast aan elkaar gekoppeld, zodat de as die het vermogen overbrengt niet hoeft te knikken.

Bij de 340's is de aluminium as voorzien van rubber proppen zodat een tijdelijk hoek afwijking van enkele graden opgevangen wordt zonder cardanische snelheidsverschillen.

De secundaire aandrijfassen (vanuit het differentieel naar de wielen) hebben zowel bij 340 als 360 per zijde 2 homokineten, waarbij de bak dus stijf tegen de wagenbodem geschroefd kan zitten en de wielen 'alle kanten op kunnen'. Bij die constructie heb je dus ??k geen cardanische snelheidsverschillen (want homokinetisch)


een De Dion-as wil zeggen dat de achteras stijf is (geen hoekverschil tussen de wielen bij inveren/rollen van de koets) maar dat het differentieel geen onderdeel uitmaakt van het onafgeveerde gewicht.

Het lijkt dus op een 'starre achteras' volgens klassieke (=vrachtwagen) constructie, maar dan met een krachtoverbrenging die geen integraal onderdeel van de as is. Juist omdat diff en wielen ten opzichte van elkaar kunnen bewegen heb je dus die homokineten nodig.

eea is zeer aanschouwelijk op het plaatje van de variomatic in het techniek gedeelte van de site. let niet op de poelies en riemen, voor de rest is het identiek aan de handbak versie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD