Rembekrachtiging

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2010 09:35 #629839 door V300 register
Rembekrachtiging is gemaakt door V300 register
Sindskort heb ik een probleem met de rembekrachtiging. Als ik het pedaal rustig indruk remt ie niet of nauwelijks. Bij het snel indrukken van het pedaal remt ie wel krachtig. Er lag na het rijden geen plasje onder de auto en een vriend van mij had het over de hoofdremcylinder. Weten jullie wat dit probleem kan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 10:12 #811100 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Rembekrachtiging
Ik zie dat je lidmaatschapsaanvraag nog niet is verwerkt. Anders zou er onder je naam wel V3C-lid staan.

Hoofdremcylinder kan kapot zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2010 11:58 #811106 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rembekrachtiging
Hoe is je remvloeistof eraan toe?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2010 13:47 #811118 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rembekrachtiging
Lijkt inderdaad wel op vocht in je remvloeistof oid. Maar eigenlijk kan het 100 verschillende dingen zijn. Zo kun je ook eens kijken of je remcilinders nog goed zijn, eigenlijk gewoon een algehele checkup van je remsysteem. Ik zou beginnen bij je vloeistof.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 16:05 #811135 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Rembekrachtiging
Komt het pedaal direct terug na het remmen of komt 'ie langzaam omhoog (ook al is het alleen het laatste stukje)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2010 16:21 #811136 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rembekrachtiging

volvofiel;129690 schreef : Komt het pedaal direct terug na het remmen of komt 'ie langzaam omhoog (ook al is het alleen het laatste stukje)?


Het pedaal komt direct terug na het remmen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2010 16:53 #811140 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rembekrachtiging
remblokken vastgeroest in de remzadels, remklauwen slecht gangbaar, schuifpennen slecht gangbaar, remslangen half verstopt.

dat is zo'n beetje het eerste waar ik aan denk bij bovenstaande omschrijving, wat betreft de oorzaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 19:41 #811159 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Rembekrachtiging
Dat kun je heel makkelijk checken. Auto opkrikken (neem wel een veilige krik, niet dat halfdronken debiele slingergeval dat bij je reservewiel ligt), voorwiel eraf, ??n boutje van de remklauw lossen en dan bewegen. Je kunt hem 'openklappen' zodat je de blokjes kan vervangen (mocht dat nodig zijn). Je kunt dan de blokjes inspecteren en de klauw over de geleidepennen schuiven om te checken of die nog gangbaar zijn. Ook de zadeltjes van de blokjes even schoonmaken. Als de auto een tijdje heeft stilgestaan is het 'loopvlak' (laat ik het zo maar even noemen) aangeroest waardoor de blokjes niet meer goed kunnen bewegen. Kijk even in de vraagbaak bij de plaatjes en je weet precies wat ik bedoel.

Als dit allemaal soepeltjes gaat en in orde is (controleer vooral de dikte vand e remschijf en de remblokjes goed!), weet je in ieder geval dat je het niet in de klauwen en schijven hoeft te zoeken en kun je verder gaan.

Check ook gelijk de achterremmen; misschien zijn er sporen van lekkage aan de wielremcilinders en wie weet kom je wel versleten remvoeringen tegen. Maak vantevoren even foto's want het systeem met veertjes en haken kan nogal voor hoofdbrekens zorgen, al had ik er zelf geen moeite mee.

Voordeel van dit alles: je kunt versleten zaken tegenkomen die je veiligheidshalve kunt/moet gaan vervangen, je krijgt prima inzicht in de werking van het remsysteem zodat je bij eventuele latere problemen direct weet waar je het moet zoeken en tot slot ben je goedkoop klaar.
Nadeel: er kunnen kosten aanzitten (als er zaken vervangen moeten worden) en het kost je een hoop tijd en moeite.
Als je 'beginnend sleutelaar' bent zou ik er zeker een compleet weekend voor uittrekken en reken maar dat het niet 1, 2, 3 gaat (eigen ervaring).

Ik heb zelf ook m'n remmensysteem gangbaar gemaakt en ik heb een avond per remklauw nodig gehad. Voor de achterremmen heb ik een week of twee nodig gehad (de avonduren had ik vrij om te klussen), maar die zaten dan ook compleet vast.

Als je al moeite hebt met olie verversen van de motor (wat best kan, heb ik ook niets tegen hoor!), moet je hier heel niet aan beginnen.
Als je graag de handen uit de mouwen steekt, inzicht hebt en ook enige vorm van doorzettingsvermogen hebt, raad ik je aan er zeker eens naar te kijken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 19:46 #811160 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Rembekrachtiging
E?n ding is trouwens heel belangrijk; trap NOOIT op de rem als je de zaak open hebt liggen! Er staat grote druk op het remsysteem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-01-2010 20:44 #811170 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rembekrachtiging

volvofiel;129714 schreef : Als je al moeite hebt met olie verversen van de motor (wat best kan, heb ik ook niets tegen hoor!), moet je hier heel niet aan beginnen.
Als je graag de handen uit de mouwen steekt, inzicht hebt en ook enige vorm van doorzettingsvermogen hebt, raad ik je aan er zeker eens naar te kijken!


Niet mee eens Joost, het is niet moeilijk, je moet er alleen aan beginnen. Zoals je zelf al zei: Je hebt er tijd voor nodig. Neem een dagje per wiel en WD40, staalborstel en een werkplaats handboek en ik kan me niet voorstellen dat het niet goed komt ;) Ontluchten van je remmen moet je even met een specialist erbij doen, of in ieder geval iemand die weet wat hij doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD