Speling op stuurhuis / voorwielen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2009 19:45 #628991 door V300 register
Speling op stuurhuis / voorwielen is gemaakt door V300 register
Nu de motor weer beter loopt, ga je natuurlijk op andere dingen letten :D. Ik heb nu het idee dat er ergens lichte speling zit op het stuurhuis of in iedergeval op de voorzijde. Als ik met de auto over een klinkerstraatje rij, dan voel ik in het stuur een speling in de voorwielen. Ik heb de lagers zelf al nagelopen op de brug vorige week; hier zit absoluut geen speling in. Ook heb ik met een koevoet de fusees en rubbers nagelopen en hier geen speling in kunnen ontdekken. Het stuur lijkt wel iets spelling te hebben. Je hoord een 'speling geluid' als je het stuur snel links- en rechtsom draaid.

Ik heb begrepen dat je het stuurhuis ook kunt stellen met een inbusbout. Voordat ik hier echtr aan ga zitten draaien, iemand bekend met het bovenstaande verhaal en die dit heeft kunnen oplossen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2009 19:47 #777347 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speling op stuurhuis / voorwielen
Speling op het stuurhuis is vrij normaal bij een 300. Zolang het geen APK-afkeur is en dus binnen de marges is het geen probleem.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2009 21:13 #777362 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Speling op stuurhuis / voorwielen
Wat is dat geluidje precies? Een klik?

Bij mij ontbrak er een bout onderaan de stuurkolom (bij de pedalen), en dat zorgde voor eenzelfde effect. Maar dat was ook eigenlijk APK-afkeur (nadat ze er een boutje in hadden gedraaid niet meer :crazy1:).

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2009 21:47 #777369 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Speling op stuurhuis / voorwielen

daanheijn;104682 schreef : Ik heb begrepen dat je het stuurhuis ook kunt stellen met een inbusbout. Voordat ik hier echtr aan ga zitten draaien, iemand bekend met het bovenstaande verhaal en die dit heeft kunnen oplossen?

als blijkt dat wiellagers, kogels en alle overige delen in orde zijn, kan het zijn dat je een speling in je stuurhuis hebt.

zodra je iets aan je stuur beweegt, moet je direct de banden mee zien bewegen. gebeurd dat niet dan heeft het zin om de inbusbout wat in te draaien, en de speling tussen tandheugel en rondsel wat te verminderen.

ga ik je gelijk waarschuwen, controleer uitvoerig de speling en of je stuur terug komt tijdens en na het verstellen; staat het boutje ook maar 1/10 van een slag te strak, dan komt de auto niet zelfstandig terug naar nulpositie en dat kan levensgevaarlijke taferelen opleveren!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2009 00:08 #777414 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Speling op stuurhuis / voorwielen

AvdAkker;104709 schreef :
staat het boutje ook maar 1/10 van een slag te strak, dan komt de auto niet zelfstandig terug naar nulpositie en dat kan levensgevaarlijke taferelen opleveren!

De hele dag rondjes rijden is nooit grappig........

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2009 11:28 #777441 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Speling op stuurhuis / voorwielen
Kan er geen speling in de stuurkogels zitten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2009 17:58 #777563 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speling op stuurhuis / voorwielen
De wielen bewegen direct bij het draaien van het stuur. Het is alleen dat als je over een klinkerstraat rijdt, je heel snel een klakkend geluid hoord. Je voeld dit geluid / speling ook in het stuur. Op het asvalt voel je bij het bewegen van het stuur helemaal niets. Het is dus een kleine speling, maar wel merkbaar in sommige situaties.

Speling in de stuurkogel zou ook kunnen. Wellicht is het het kruis van de aansluiting op het stuurhuis. Ik zal dit later moeten bekijken. Zal zeker ook voorzichtig zijn met het eventueel aandraaien van de inbusbout :)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2009 18:30 #777565 door Anjo van den Akker
oh, ik heb daar overheen gelezen, ik dacht dat je naast de fusees de stuurkogels ook al op speling gecontroleerd had.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2009 21:56 #777673 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Speling op stuurhuis / voorwielen
Dan zeg ik dit nog een keertje:

Volvofile schreef : Bij mij ontbrak er een bout onderaan de stuurkolom (bij de pedalen), en dat zorgde voor eenzelfde effect.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2009 21:57 #777675 door Anjo van den Akker
wat ook voor een raar stuurgedrag zorgt is als de 4 boutjes van je stuurhuis zelf los zitten, afgelopen elandrun meegemaakt en het irriteerde me enorm tijdens het scheuren:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC