ET Waarde velgen ??
- V300 register
- Verbannen
-
Het zijn 15 inch velgen en hebben een bandenmaat van 195/65/15 en een et waarde van 50.De steek klopt wel die is 4x100
Gaat dit passen???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bron wikipedia
De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling .
Een velg bestaat uit 2 delen, namelijk een deel waar de band op gemonteerd zit en de schijf die ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren . Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 ( mm ). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto ?s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto?s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto?s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel
volgens mij is de et waarde van onze volvo's 40 met 5,5j brede velgen. et waarde is 50 van die andere velgen, waardoor de band dus 10mm verder naar binnen komt, en omdat de volg denk ik 7j is, en dus breeder dan de 5,5j komt de band nog verder naar binnen.
als ik het niet goed heb, mag ik graag verbeterd worden..
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Mark Smeets
- Moderator
-
habie12;97026 schreef : de banden maat 195/65 is ook erg hoog, en hoger dan standaard. denk dat je ook weinig ruimte houd tussen je veerpoot, als ze al zouden passen..
idd te hoog, ik geloof dat op onze 15 inch velgen 195/55 ligt.
- V300 register
- Verbannen
-
Standaard velg heeft een ET-waarde van 37. Da's 37mm. Dit wil zeggen dat het aanlegvlak (het vlak waarmee het wiel tegen de veerpoot zit gebout) van het wiel 3,7cm uit het middel.
Standaard is een stalen 340 velg van het latere type 5,5 J breed (dat is in inches als ik me niet vergis).
Meet dan eens na hoeveel de band van de veerpoot af zit.
Daarnaast effe dezelfde berekening doen met de velgen die je erop wilt leggen.
Daarnaast kan ik je al wel vertellen dat die banden best hoog zijn. Ik weet dat 195-50-15 net ietsjes hoger is dan de originele banden.
De kans bestaat dus dat de band tegen de onderste veerschotel aan komt.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik heb 195/50/15 met et 38; en ik heb 5mm VRIJLOOP met de veerpoot. met et50 zit je dan op 7mm aanloop. oftewel, dit past niet.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1271
Dit is een klein lijstje wat ik ooit gemaakt heb. Dit zijn puur theoretische berekeningen;
breedte - ET-waarde
5,5 - 40
6 - 34
6,5 - 27
7 - 21
7,5 - 15
8 - 8