Gastank achterin: aanpassing vering?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2009 15:52 #628520 door V300 register
Gastank achterin: aanpassing vering? is gemaakt door V300 register
Omdat de oerdegelijke Volvo 2-liter een slokje lust, heb ik ervoor gekozen een 80 liter lpg tank in te laten bouwen. Eenmaal afgetankt merk je eigenlijk best wel dat er iets zwaars achterin ligt. De auto helt meer over in bochten en je kan beter iets zachter over drempels.

Ik wil in dit topic bekijken wat de mogelijkheden zijn om de achterkant stugger te maken. We kennen al de volgende opties:

- hulpveren
- tijgerballen
- dubbele bladveren

Wie weet er meer en wat zijn de voors- en tegens?

Overigens heeft Van Orsouw een prima stukje kwaliteit afgeleverd. 8 uur 's morgens de auto afgeleverd en 13.30 uur een belletje dat de auto klaar was. Alles supernetjes aangelegd en er wordt duidelijk gecommuniceerd. En gek genoeg loopt de motor nog beter op lpg dan op benzine. :yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 16:10 #754550 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
Bij mijn auto zijn er een paar rubberen vul blokjes in de schroef veren gestoken maar dat hielp niet veel ik heb nu een paar hulpveren in de schroefveren gemonteerd en op spanning gebracht en dat werkt prima, mss kun je een extra blad in de bladveerpaket plaatsen??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2009 16:31 #754551 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
Maar hoe kom je aan hulpveren? Zijn die specifiek 300?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 19:41 #754591 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
:wtf2: Dat weet ik niet. [ik had het over mijn Ascona die heeft schroefveren]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 19:47 #754592 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
Ik denk dat de beste oplossing van die veerbalgen die op trailers van vrachtwagens worden gebruikt kan zijn. Misschien 1 in het midden achter de versnellingsbak. Deze kun je volgens mij ook op gewicht en rijgemak instellen, evenals sommige schokbrekers. Ideale combi lijkt me.
Andere optie kan een veer om je schokbreker heen zijn. De veerschotels moeten er dan bij op geschroeft worden.

In een ander topic staat hiervoor ook wat mogelijkheden. Die balgen zijn wel orgineel, maar gaan niet erg lang mee heb ik begrepen. Stroppen kunnen ook en is een oud systeem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2009 19:51 #754595 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
uhuh, de achteras uitrusten met dergelijke luchtvering, zou ik niet doen, zeker niet enkel op het midden van de achteras.

luchtvering wil nogal gaan rollen bij toepassing van de verkeerde druk, daarom hellen lege vrachtwagens nogal veel als de door bochten rijden onder flinke last ligt de boel pas stabieler op de weg.

tijgerballen zijn een goed vergelijkbare optie, maar naar mijn mening niet echt de ideale optie, deze bevestig je aan het veerblad, en dient als soort van veerwegbegrenzer. leuke is dat de locatie voor die tijgerbal dan een niet dragend deel van de carosserie betreft bij een sedan als ik het me goed herinner.

ik zou persoonlijk voor een dubbele bladveer gaan, niet moeilijk om te maken en als je de lengte van de 2e veer rond de 50 cm houdt, denk ik dat het veerpakket uiteindelijk 1,5x zo stijf is als origineel, wat comfy rijden nog steeds prima mogelijk maakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2009 20:13 #754602 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
check ook even www.niveauplus.nl/

Groeten van No?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2009 16:42 #754749 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
:confused: Ik vind dat maar een onprofesionele bevestiging een tweetal tyrapps

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2009 17:55 #754777 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
wel aanbevelenswaardig, want g??n onherstelbare modificaties aan de wagen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2009 17:58 #754779 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gastank achterin: aanpassing vering?
Dubbele bladveer kan inderdaad. Zorg dan wel dat je deze niet te lang houdt anders wordt hij te stijf (lees: oncomforabel)
Daarnaast is het ook zaak dat je de bladveren dan aan elkaar klemt.
Je zult ermee moeten gaan expirimenteren........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD