APK Afkeur op bevestigingssteun achter
- V300 register
- Verbannen
dekeurmeester;117536 schreef : he dit verhaal komt me bekent voor
ik ben namelijk de keurmeester uit dit verhaal
ik ben helemaal de moeilijkste niet maar die bevestiging van die remslang was 100% afkeur (niet deugdelijk bevestigt)
hij had geen speling van 2mm maar eerder 2 cm (letterlijk)
waarom denk je dat remleidingen om de 10 cm in klemmetjes zitten verankert en helemaal geen speling hebben
het punt is namelijk dat door het trillen en schudden van je auto bijv. met heuveltjes nemen je remleiding zwak word (zwak punt krijgt) en letterlijk gaat afbreken na verlooop van tijd (heb het al een keer gezien)
en ik vind dat als je je remleidingen heb laten vervangen dat je wel wat kwaliteit mag verwachten en dat ze wel die leiding borgen ik vind het gewoon slordig
zo ik ben uitgepraat
Ik ben het in ieder geval totaal met je eens.
Het remsysteem MOET gewoon deugdelijk zijn. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat de APK-regelementen hier soms in tekort schieten.
Vergeet niet dat ook APK-meesters autoliefhebbers zijn (ok, er zijn uitzonderingen). Zij hebben de technische kennis om te beoordelen of iets veilig of onveilig is. Zij komen allerlei verschillende auto's tegen en ook manekementen: zij hebben veel ervaring. Stel je voor dat je zelf keurmeester ben; zou jij een auto de weg opsturen die wel aan de APK-regeltjes voldoet, maar die naar jouw mening onveilig is?
Natuurlijk heb je ook zulke eikels als ik die probeert afkeurpuntjes te verbloemen om een auto door de keur te krijgen (en neem van mij aan dat het soms vrijwel onmogelijk is voor een keurmeester om alle afkeurpunten te zien). Althans, zo was ik een paar jaar geleden. Tegenwoordig leg ik me helemaal neer bij wat een keurmeester me zegt (mits het terecht is).
Kortom: De APK is er niet voor niets. Veiligheid voor alles. En ik vind dat we daar met zijn allen aan mee moeten helpen; luister dus gewoon naar die mensen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Nadrukkelijk aangeven om alleen een APK te doen, geen reparaties. Zo kreeg ik een waslijst aan afkeurpunten mee, en een week later had ik een APK voor een paar tientjes. De eerste APK + een herkeuring ? 10 euro.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
als we het over een speling van 2cm hebben word dit een compleet ander verhaal; als de remleiding op die plek totaal niet geborgd zat geef ik je compleet gelijk dat je dat afkeurd. zat hij wel geborgd en was de speling max 2mm dan trek ik de afkeur in twijfel.
aangezien die remleiding alleen op en neer doet aan de achterzijde zijn de trekkende krachten aan de remleiding niet zo groot; hebben we het over deze bevestiging aan de voorzijde waarbij de remslang zelf ook nog eens licht getordeerd wordt bij het sturen; dan vind ik inderdaad dat dit verplicht een afkeurpunt MOET zijn; het risico dat de remleiding zelf mee tordeerd waardoor metaalmoeheid op kan treden wordt gewoon te groot.
dat de remleiding in die kunststof bevestigingssteunen gedrukt wordt maakt hierbij niet zo heel veel uit; het is immers hydrauliek, de veelvuldigheid van die clips is voornamelijk om resonantie/slingeren/bewegen van de leiding tegen te gaan zodat metaalmoeheid uitgesteld wordt tot de levensduur van de auto.