Remschijven Losmaken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2008 10:46 #627437 door V300 register
Remschijven Losmaken is gemaakt door V300 register
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je de remschijven van een volvo 340 loskrijgt. Ik heb wel 4 bouten aan de achterkant weten te vinden waarvan er 2 muurvast zitten, zou ik ook doen als ik 20 jaar op dezelfde plek zit. Maar is daar een andere oplossing voor of heeft iemand een goede Tip?

Ik zou er erg mee geholpen zijn ik heb hem 2 jaar geleden vvor een prikkie gekocht alleen nu is hij afgekeurd op uitlaatgasemmisie 1procent te hoog, remschijven verroest, benzineonluchtingsslang van benzinetank lekt en de voorbanden zijn niet meer ok. De garage vroeg er 350 euro voor, maar voor mij als student is dat niet haalbaar is ook 2 keer zo veel als wat ik er voor betaald heb. Maar hij is nog prima verder heeft 6 maanden stilgestaan dag voor de keur nieuwe startmotor bougies schoongemaakt wat ollie erin startkabels erop en 3 minuten later liep tie weer.
Dus is gewoon een goede auto en ik vind het zonde als ik hem weg moet doen. Dus als iemand iets weet voor de remschijven dat is de grootste kostenpost. Dan is er weer een 340 gered.
Alvast bedankt

Rolo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 11:32 #710555 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Remschijven Losmaken
Mogelijke oplossing

Rolo24;55355 schreef : ........ alleen nu is hij afgekeurd op uitlaatgasemmisie 1 procent te hoog, remschijven verroest, benzineonluchtingsslang van benzinetank lekt en de voorbanden zijn niet meer ok........

Rolo

De CO waarde wordt normaal in de garage afgesteld omdat bijna niemand dit thuis kan doen.

Remschijven kan je opschuren zodat de roest weg is neem een stuk grof schuurpapier en schuur beide zijden schoon, is dit te veel werk neem een schuurmachine of een draadborstel voor op de boormachine :)

Ontluchtings slang na kijken eventueel inkorten of compleet vervangen

Wat de voorbanden betreft, kijk of er in de buurt een banden boer is die gebruikte banden verkoopt, bij mij in de buurt verkopen ze banden met redelijk profiel vanaf ?25.00 /st incl montage en balanceren. :yeah: Ideaal als je niet zo veel km's per jaar maakt, eer de banden versleten zijn van het rijden, gaan ze stuk van ouderdom :lol:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2008 17:22 #710578 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remschijven Losmaken
Wiel eraf, remklauw losschroeven(2xbout 19, zitten met loctite dus knap vast)
remklauw ophangen aan een ijzerdraadje oid, niet aan de remslang.
Als de schijf nog vlak is kan je nu 2 kanten op de poot schuren.
Indien je geen ervaring hebt met wiellagers ben je met bovenstaand klaar en moet je zelf niet verder gaan.(had je dat wel stond deze vraag hier niet)
m.vr.gr.Eric

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 19:30 #710582 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Remschijven Losmaken

bagger;55384 schreef : Wiel eraf, remklauw losschroeven(2xbout 19, zitten met loctite dus knap vast)
remklauw ophangen aan een ijzerdraadje oid, niet aan de remslang.
Als de schijf nog vlak is kan je nu 2 kanten op de poot schuren.
Indien je geen ervaring hebt met wiellagers ben je met bovenstaand klaar en moet je zelf niet verder gaan.(had je dat wel stond deze vraag hier niet)
m.vr.gr.Eric

:hmmz2: Is eigenlijk niet nodig om de remklauw los te halen, je kan toch met de remschijf draaien tot er weer roest te voorschijn komt, waaron moeilijk als het ook met minder werk makkelijk gaat :p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2008 20:04 #710583 door V300 register
Mijn schijven hebben een voor en achterkant, met het beschermplaatje aan de achterzijde kom je daar bijna niet bij zonder de remklauw eraf te halen.
De m6 boutjes waar het plaatje mee vast zit, zeker degenen op de poot zijn waarschijnlijk nog nooit losgeweest, draai je bijna zeker af.
De 2 op de klauw zijn met onderhoud vaker losgeweest, met wat beleid blijven die mogelijk wel heel.
m.vr.gr.Eric

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2008 15:13 #710633 door V300 register

Rolo24;55355 schreef : Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je de remschijven van een volvo 340 loskrijgt. Ik heb wel 4 bouten aan de achterkant weten te vinden waarvan er 2 muurvast zitten, zou ik ook doen als ik 20 jaar op dezelfde plek zit. Maar is daar een andere oplossing voor of heeft iemand een goede Tip?

Ik zou er erg mee geholpen zijn ik heb hem 2 jaar geleden vvor een prikkie gekocht alleen nu is hij afgekeurd op uitlaatgasemmisie 1procent te hoog, remschijven verroest, benzineonluchtingsslang van benzinetank lekt en de voorbanden zijn niet meer ok. De garage vroeg er 350 euro voor, maar voor mij als student is dat niet haalbaar is ook 2 keer zo veel als wat ik er voor betaald heb. Maar hij is nog prima verder heeft 6 maanden stilgestaan dag voor de keur nieuwe startmotor bougies schoongemaakt wat ollie erin startkabels erop en 3 minuten later liep tie weer.
Dus is gewoon een goede auto en ik vind het zonde als ik hem weg moet doen. Dus als iemand iets weet voor de remschijven dat is de grootste kostenpost. Dan is er weer een 340 gered.
Alvast bedankt

Rolo

Hoi ROLO

Toevallig kom ik ook uit Roosendaal. Ik heb goede ervaringen met garage Jos Tak uit de emmastraat in Roosendaal (zijstraatje van de burgerhout tegenover de oude muziekschool)

Als jij met de vastzittende onderdelen naar hem toegaat kan hij je waarschijnlijk wel helpen om het los te maken. Als de motor verder goed loopt is het CO percentage afstellen voor hem ook zo gepiept.

Laatst ben ik met een voorpoot naar hem toe geweest omdat het bovenste steunrubber gescheurd was. om dat te vervangen moet de veer samengeperst worden, en daar heb je speciale veerklemmen voor nodig.
Inclusief montage van het vervangende rubber was hij hier toch een half uur mee bezig, en dat kostte me 20 euro.

Dingetjes zoals die slangen bij de tank kun je ook makkelijk zelf oplossen. Gewoon bij van Breemen een paar meter benzineslang met binnendiameter 12 mm kopen en zelf vervangen (rechter plastic kap in kofferbak losmaken)

Wel zorgen dat je tank niet voller zit dan driekwart voor je begint....

• J. Ruiter
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2008 21:40 #711803 door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Remschijven Losmaken
ik heb vandaag een 2e hands veerpoot gehaald en daar zitten echt slechte remschijven op,ik wil deze er ook van af hebben..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2008 21:48 #711808 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Remschijven Losmaken
Hm. Leuk om te weten:f:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2008 23:11 #711813 door V300 register
Als je jezelf niet vertouwd met wiellagers en afstellen ervan niet aan beginnen zonder vakkundige hulp. Een vastlopend voorwiellager bij 120........ liever niet.
Remklauw eraf schroeven, naafdop er uit tikken/trekken, borgmoer van de lagers losdraaien en de schijf met lagers en al van de naaf trekken.
Je eigen schijf met lagers en al terugplaatsen, borgmoer licht aandraaien en een paar mm losdraaien, moer vasthouden, met een doorslag of botte beitel de moer borgen in de groef van de naaf. Schijf moet licht draaien zonder speling. evt een lik vers lagervet in de lagers en de naafdop.
Controleer van je "nieuwe" poot de fuseekogel voor montage, de stuurkogel trek ik meestal los met 2 klauws poulietrekker.
m.vr.gr.Eric

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2008 01:09 #711829 door V300 register
en controleer ook even het rubber bovenaan de veerpoot.

de binnenbus wil wel eens van het rubber losscheuren..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC