Uitlijnen of meer?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2008 21:52 #627415
door V300 register
Uitlijnen of meer? is gemaakt door V300 register
Tijdens de sleuteldag bleek dat mijn band rechtsvoor ongelijk is afgesleten. De auto trekt ook wat naar rechts, dus dat kan kloppen. Omdat er geen tijd was om uit te lijnen, hebben we alleen de banden linksachter en rechtsvoor omgewisseld, zodat de beste twee banden voorop zitten. Ik ben dus huiswaarts gegaan met de bedoeling om de auto snel ergens (liefst in Bunnik) te laten uitlijnen.
Maar... nu ik er mee op ben gaan letten merk ik het volgende:
- bij constante snelheid trekt de auto naar rechts. Dat corrigeer ik door continu een beetje naar links te sturen. Is niet extreem, maar wel zeer duidelijk. Dit was al zo. Het stuur trilt ook op bepaalde snelheden, vari?rend van erg weinig tot hinderlijk. Op andere snelheden trilt ie niet of nauwelijks. Uitlijnen zou dit kunnen verhelpen begreep ik.
- Nu merk ik echter ook dat de auto niet naar rechts trekt als ik rem. Op dat moment stuurt ie weer min-of-meer neutraal. Dit is erger als de snelheid hoger wordt. Als ik dus 120 rij en dan hard rem, moet ik ook echt corrigeren met mijn stuur om niet naar links af te wijken (doordat de auto normaal gesproken naar rechts trekt en ik dat corrigeer). Tijdens zo'n remactie (constante snelheid -> stevig remmen -> rustiger remmen -> bijna stil) moet ik dus een paar keer stuurcorrecties uitvoeren. Het is echt een kwestie van even goed opletten dat je op koers blijft, en dat lijkt me niet normaal.
Nu is mijn vraag: heeft het wel zin om de auto nu uit te gaan lijnen, of moet ik ook de stuurkogels/fuseekogels van de voorwielen checken op speling of iets dergelijks? Wat kan het rare stuurgedrag bij remmen verklaren?
Bijkomstige details:
- Remschijven v??r zijn aan vervanging toe (en de blokken gaan dan gelijk mee)
- Remkracht lijkt ook niet helemaal 100: eerste keer trappen voelt het pedaal iets zachter aan dan de tweede keer trappen kort daarna
Maar... nu ik er mee op ben gaan letten merk ik het volgende:
- bij constante snelheid trekt de auto naar rechts. Dat corrigeer ik door continu een beetje naar links te sturen. Is niet extreem, maar wel zeer duidelijk. Dit was al zo. Het stuur trilt ook op bepaalde snelheden, vari?rend van erg weinig tot hinderlijk. Op andere snelheden trilt ie niet of nauwelijks. Uitlijnen zou dit kunnen verhelpen begreep ik.
- Nu merk ik echter ook dat de auto niet naar rechts trekt als ik rem. Op dat moment stuurt ie weer min-of-meer neutraal. Dit is erger als de snelheid hoger wordt. Als ik dus 120 rij en dan hard rem, moet ik ook echt corrigeren met mijn stuur om niet naar links af te wijken (doordat de auto normaal gesproken naar rechts trekt en ik dat corrigeer). Tijdens zo'n remactie (constante snelheid -> stevig remmen -> rustiger remmen -> bijna stil) moet ik dus een paar keer stuurcorrecties uitvoeren. Het is echt een kwestie van even goed opletten dat je op koers blijft, en dat lijkt me niet normaal.
Nu is mijn vraag: heeft het wel zin om de auto nu uit te gaan lijnen, of moet ik ook de stuurkogels/fuseekogels van de voorwielen checken op speling of iets dergelijks? Wat kan het rare stuurgedrag bij remmen verklaren?
Bijkomstige details:
- Remschijven v??r zijn aan vervanging toe (en de blokken gaan dan gelijk mee)
- Remkracht lijkt ook niet helemaal 100: eerste keer trappen voelt het pedaal iets zachter aan dan de tweede keer trappen kort daarna
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2008 22:24 #710179
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlijnen of meer?
Ik zou beginnen met de auto uit te lijnen, en dan meteen iemand te laten kijken naar de stuur/fuseekogels. Volgens mij kost dat uitlijnen je ook de kop niet, dus baat het niet, het schaadt ook niet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2008 22:25 #710180
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlijnen of meer?
Als ik dit verhaal op een rijtje zet zou het in principe iets te maken hebben met je remmen voor.
Remleidingen testen doe je doormiddel van op je rempedaal gaan staan en kijken of hij naar benden zakt. Is dit zo dan is er een lekkage.
Maar, voor heb je geen remschijven die afhankelijk zijn van wel of niet lekkende cilinders. Gaat je gaspedaal naar beneden met test dan zal daar bij de wielen een lekkage in de slangen of toevoer er naar toe een lekkage zitten. Zo niet dan is het de remklauw die vast blijft zitten of blijft hangen. Zo niet en is dit allemaal prima dan moet het verder worden gezocht.
Remleidingen testen doe je doormiddel van op je rempedaal gaan staan en kijken of hij naar benden zakt. Is dit zo dan is er een lekkage.
Maar, voor heb je geen remschijven die afhankelijk zijn van wel of niet lekkende cilinders. Gaat je gaspedaal naar beneden met test dan zal daar bij de wielen een lekkage in de slangen of toevoer er naar toe een lekkage zitten. Zo niet dan is het de remklauw die vast blijft zitten of blijft hangen. Zo niet en is dit allemaal prima dan moet het verder worden gezocht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 2
07-05-2008 22:29 #710184
door Kevin Kloosterman
Ik neem aan dat je het rempedaal bedoeld? Anders heb je een wel heel raar probleem? :humor:
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Uitlijnen of meer?
Frans;54952 schreef : Gaat je gaspedaal naar beneden met test dan zal daar bij de wielen een lekkage in de slangen of toevoer ......
Ik neem aan dat je het rempedaal bedoeld? Anders heb je een wel heel raar probleem? :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2008 22:37 #710189
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlijnen of meer?
@ Harry: Uitlijnen kost je inderdaad de kop niet, maar het lijkt me een beetje zonde van het geld om de auto uit te lijnen, een week later de stuurkogel te vervangen, en daarna dus w??r uit te moeten lijnen Bovendien zou ik het het vervangen van onderdelen het liefst zelf doen, da's toch het leukst
@ Frans: dat ga ik eens proberen. Ik heb niet het idee dat er een rem blijft hangen, de velg wordt niet heet, maar checken kan altijd!
@ Kevin: check
Meer theorie?n over de (on)samenhang tussen genoemde problemen zijn van harte welkom!
@ Frans: dat ga ik eens proberen. Ik heb niet het idee dat er een rem blijft hangen, de velg wordt niet heet, maar checken kan altijd!
@ Kevin: check
Meer theorie?n over de (on)samenhang tussen genoemde problemen zijn van harte welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-05-2008 00:04 #710214
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Uitlijnen of meer?
ik zou beginnen met de remmen vervangen, als ze er toch aan toe zijn. dan moet toch de zaak grotendeels los.
dan tegelijkertijd de kogels checken.
eventueel nog de gangbaarheid van de taatslagers en de conditie van je veerpootrubbers (bovenblok, stofhoezen, usw)
en als het dan allemaal in orde is, en je hebt niets kroms gevonden ook, de uitlijning gaan checken.
Het enige wat je met de stelschroeven kunt instellen is het toespoor. De andere waarden worden wel door het uitlijnsysteem opgegeven maar afwijkingen moet je met andere (grofstoffelijk geweld cq uitwisseling van delen) methodes oplossen.
Een uitlijnbeurt met hightech apparatuur moet je dus vooral zien als een diagnose.
dan tegelijkertijd de kogels checken.
eventueel nog de gangbaarheid van de taatslagers en de conditie van je veerpootrubbers (bovenblok, stofhoezen, usw)
en als het dan allemaal in orde is, en je hebt niets kroms gevonden ook, de uitlijning gaan checken.
Het enige wat je met de stelschroeven kunt instellen is het toespoor. De andere waarden worden wel door het uitlijnsysteem opgegeven maar afwijkingen moet je met andere (grofstoffelijk geweld cq uitwisseling van delen) methodes oplossen.
Een uitlijnbeurt met hightech apparatuur moet je dus vooral zien als een diagnose.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets