APK banden & schokdemper
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-09-2007 21:20 #626455
door V300 register
APK banden & schokdemper is gemaakt door V300 register
Ik wil proberen nog een keer mijn 1990, 340 1.4 CVT door de APK keuring te krijgen. Ik heb een aantal vragen. De auto wordt zeker afgekeurd op de achterbanden. Voor de keuring wil ik er tijdelijk (kan ik een paar uur lenen) achter 175/70/TR13 onderzetten, er zit nu 155/80/R13 onder. Kan dit? Raakt de CVT hierdoor niet van streek? Als iemand nog een goedkoop adresje weet voor gebruikte banden in de buurt van Harderwijk hoor ik dat graag, voor het geval hij door de keuring komt.
Ik vermoed dat de schokdemper links achter ?kraakt?. Bij het inveren als je over een drempel gaat of over een stenenwegdek rijdt kraakt het behoorlijk linksachter. Ook als je scherpe rechterbocht maakt en het gewicht op links komt. Bij het indrukken van de auto ook enigszins, maar minder. De metalen ?hoes? van de demper is grotendeels weg. De stang is droog. Bij het indrukken blijft de auto niet nadeinen. De beide schokdempers zijn volgens mij nog redelijk. Enig idee wat dit kan zijn, schokdemper niet helemaal meer in lijn? Kraken alleen geen reden voor afkeuren volgens mij. Is een schokdemper zonder speciaal gereedschap eenvoudig te vervangen als de auto op de krik staat?
Ik vermoed dat de schokdemper links achter ?kraakt?. Bij het inveren als je over een drempel gaat of over een stenenwegdek rijdt kraakt het behoorlijk linksachter. Ook als je scherpe rechterbocht maakt en het gewicht op links komt. Bij het indrukken van de auto ook enigszins, maar minder. De metalen ?hoes? van de demper is grotendeels weg. De stang is droog. Bij het indrukken blijft de auto niet nadeinen. De beide schokdempers zijn volgens mij nog redelijk. Enig idee wat dit kan zijn, schokdemper niet helemaal meer in lijn? Kraken alleen geen reden voor afkeuren volgens mij. Is een schokdemper zonder speciaal gereedschap eenvoudig te vervangen als de auto op de krik staat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
13-09-2007 21:38 #681847
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic APK banden & schokdemper
Ondanks dat die andere banden helemaal geen enkel probleem vormen, zou ik je toch adviseren nieuwe banden te kopen. Als je trouwens van de weg geplukt wordt voor een routinecontrole en ze zien je banden, mag je je auto ook laten staan. Het zijn mooie auto's en geld speelt een rol maar veiligheid gaat voor. Ik zou het er absoluut niet op wagen. Als de wagen wordt afgekeurd op de banden, heeft dat een reden.
Over de schokdempers: Zondag ga ik achter proberen te vervangen voor Koni's, ik zal foto's maken van dit (volgens sommige) simpele klusje.
Over de schokdempers: Zondag ga ik achter proberen te vervangen voor Koni's, ik zal foto's maken van dit (volgens sommige) simpele klusje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-09-2007 22:14 #681853
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK banden & schokdemper
Wat betreft de banden: helemaal met Doeke eens, niets meer aan toe te voegen.
Wat betreft de schokbrekers: g??n idee. Wel hoor ik bij de 340 linksachter een soort 'kloenk'-geluid als ik over een drempel rijd.
Wat betreft de schokbrekers: g??n idee. Wel hoor ik bij de 340 linksachter een soort 'kloenk'-geluid als ik over een drempel rijd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-09-2007 10:23 #681878
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK banden & schokdemper
Ik ben het met de rest eens: goede banden zijn ECHT belangrijk. Ik weet het als geen ander.
Ik heb alweer twee accidentjes meegemaakt met slechte banden. ??n keer met kale banden en 1 keer met een band met een beschadiging. Beide keren zijn de auto's financieel total loss verklaart. (ik bleef ze natuurlijk nog wel even rijden totdat ik een andere auto had ).
Wat betreft de schokbrekers: volgens mij worden die alleen maar afgekeurd wanneer ze lekken tegenwoordig, zelfs naar de werking wordt niet veel meer gekeken naar mijn mijn mening.
Kraken komt meestal van een scharnierpunt. Opzich is kraken niet erg. Zolang er maar niet teveel speling op de scharnierpunten zit.
Ik heb alweer twee accidentjes meegemaakt met slechte banden. ??n keer met kale banden en 1 keer met een band met een beschadiging. Beide keren zijn de auto's financieel total loss verklaart. (ik bleef ze natuurlijk nog wel even rijden totdat ik een andere auto had ).
Wat betreft de schokbrekers: volgens mij worden die alleen maar afgekeurd wanneer ze lekken tegenwoordig, zelfs naar de werking wordt niet veel meer gekeken naar mijn mijn mening.
Kraken komt meestal van een scharnierpunt. Opzich is kraken niet erg. Zolang er maar niet teveel speling op de scharnierpunten zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-09-2007 10:51 #681882
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK banden & schokdemper
Schokdempers mogen kraken, zolang er idd maar geen seplling voelbaar is en alles deugdelijk bevestigd is. Werking wordt niet gecontroleerd.
Wat betreft banden: als je voor 80 euro twee banden hebt waarom ga je er dan op bezuinigen, is immers je enige contact met de weg. Maw, helemaal met de anderen eens!
Wat betreft banden: als je voor 80 euro twee banden hebt waarom ga je er dan op bezuinigen, is immers je enige contact met de weg. Maw, helemaal met de anderen eens!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-09-2007 11:13 #681884
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK banden & schokdemper
Banden.
Volgens mij is de norm 1,6 mm op 80% van het loopvlak. Ik heb nu circa 2 mm. Ik heb in het verleden problemen gehad om hem dan door de keuring te krijgen. Banden afgekeurd. Vroeg ik dat te laten zien. Voldeden ze nog net aan de norm, keurmeester kwaad (verkochten zelf banden) en alsnog na veel problemen goedgekeurd met aantekening op keuringsbewijs banden bijna versleten. Ik wil zelf uitkiezen waar ik banden koop. Als er geen APK bestond had ik er nu al andere banden ondergezet, maar ik ga geen kosten maken voor banden als hij een paar maanden later kan worden afgekeurd op andere onderdelen. Dus als hij door de keuring komt komen er zeker andere banden onder. Ik wil op deze manier een herkeuring ontlopen.
Schokdemper
Geluid lijkt inderdaad meer op ?kloenk? dan ?kraak?. Geluid is moeilijk te beschrijven. Ik heb het al een klein jaar en het werd steeds erger. Nu lijkt het redelijk constant sinds een aantal maanden. Ik had al een bout onder van schokdemper aangedraaid. Dacht dat misschien de rubbers waren ingedroogd en daardoor speling. Hoe controleer ik speling in scharnierpunt?
Volgens mij is de norm 1,6 mm op 80% van het loopvlak. Ik heb nu circa 2 mm. Ik heb in het verleden problemen gehad om hem dan door de keuring te krijgen. Banden afgekeurd. Vroeg ik dat te laten zien. Voldeden ze nog net aan de norm, keurmeester kwaad (verkochten zelf banden) en alsnog na veel problemen goedgekeurd met aantekening op keuringsbewijs banden bijna versleten. Ik wil zelf uitkiezen waar ik banden koop. Als er geen APK bestond had ik er nu al andere banden ondergezet, maar ik ga geen kosten maken voor banden als hij een paar maanden later kan worden afgekeurd op andere onderdelen. Dus als hij door de keuring komt komen er zeker andere banden onder. Ik wil op deze manier een herkeuring ontlopen.
Schokdemper
Geluid lijkt inderdaad meer op ?kloenk? dan ?kraak?. Geluid is moeilijk te beschrijven. Ik heb het al een klein jaar en het werd steeds erger. Nu lijkt het redelijk constant sinds een aantal maanden. Ik had al een bout onder van schokdemper aangedraaid. Dacht dat misschien de rubbers waren ingedroogd en daardoor speling. Hoe controleer ik speling in scharnierpunt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 7
14-09-2007 22:56 #681935
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic APK banden & schokdemper
Wat ook "kloenk" kan geven is een ingebogen kriksteun die dan tegen de bladveren aan komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-09-2007 22:00 #682067
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK banden & schokdemper
Niet schrapen en andere banden monteren... of af laten keuren en daarna met nieuwe banden herkeuren..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-09-2007 20:55 #684725
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK banden & schokdemper
Erik spijker op de kop, of in dit geval kriksteun op de bladveer. Inderdaad. Aan de bijrijderkant is er ruimte tussen kriksteun en bladveer en is er een vrije beweging mogelijk. Aan de bestuurderskant zit het achterste deel van de kriksteun circa 2 cm boven de bladveer. Als de bladveer ingedrukt wordt komt achterste deel van de kriksteun tegen de bladveer.
Dit roept de volgende vragen op. Hoe komt dit zo? Betekend dit dat de draagbalk is aangetast? Kan je de kriksteun terugbuigen of loop je dan kans op meer schade? Kan je het deel dat boven de bladveer zit afslijpen of afzagen? Hoe los je dit het beste op?
Dit roept de volgende vragen op. Hoe komt dit zo? Betekend dit dat de draagbalk is aangetast? Kan je de kriksteun terugbuigen of loop je dan kans op meer schade? Kan je het deel dat boven de bladveer zit afslijpen of afzagen? Hoe los je dit het beste op?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-09-2007 21:07 #684807
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic APK banden & schokdemper
even terugbuigen en voortaan onder de as opkrikken.
(zwakke kriksteunen is een erfenis vanuit het DAF ontwerp van de body: Vooral de achterste steunen zijn de naam eigenlijk niet waard...)
(zwakke kriksteunen is een erfenis vanuit het DAF ontwerp van de body: Vooral de achterste steunen zijn de naam eigenlijk niet waard...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets