Andere banden: lopen vrij snel leeg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2007 20:40 #625898 door V300 register
Andere banden: lopen vrij snel leeg is gemaakt door V300 register
Sinds de sleuteldag heb ik een set 14" GLT velgen onder m'n 340. Ik heb bij de bandenturk drie 2e hands banden gekocht en 1 had ik er nog. Nu heb ik twee verschillende banden achter en twee Michelins voor. Rechtsvoor loopt vrij snel leeg en dat baart mij zorgen. De bandenturk zei dat ik wel garantie heb op de 2e hands banden, dus ik kan terug gaan. Ik vraag mij alleen af of het ook niet door de velg (of het ventiel?) kan komen, dat er daar een lek zit. Dat zou jammer zijn, want deze velgen en banden rijden prima, geen trillingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2007 22:29 #669077 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere banden: lopen vrij snel leeg
Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik mijn GLT-velgen monteerde, de band ehm.... volgens mij rechtsachter liep veel sneller leeg dan de andere 3. Volgens m'n vorige werkgevert kwam dat omdat de band zich niet goed om de buitenste velgrand zette. Ik heb toen een bus van dat schuim gekocht wat je eigenlijk bij je moet hebben als je een lek hebt, maar dat werkt prima voor hele kleine lekjes. Die bus erin leeggespoten, en toen keihard een aantal keer over een rotonde geraced zodat de band zich goed kon zetten. Nu nergens meer last van, ik controleer regelmatig de bandenspanning, maar ik hoef nooit wat bij te vullen.

Edit: de pief van de automat.zaak zei dat het een bus was voor als je dus echt een lek hebt, en je mag er dan maar 10 km mee rijden, maar laat je daardoor niet afschrikken. Gewoon die meuk erin en rijden :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2007 22:32 #669078 door V300 register
Te weinig vet in de velgen gesmeerd bij monteren of de ventiel.
Als je velgen goed zijn kan het eigenlijk alleen maar in deze twee dingen zitten.
Als we er van uitgaan dat de banden heel zijn.
Ooit wel eens zoiets aan de hand gehad en wegens onverklaarbare reden er maar een binnenband in laten zetten.
Je bandenman zal waarschijnlijk zeggen dat het niet door de banden op zich komt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2007 22:35 #669079 door V300 register

Frans;24815 schreef : Je bandenman zal waarschijnlijk zeggen dat het niet door de banden op zich komt.

Tuurlijk, zou ik ook zeggen :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-05-2007 23:17 #669083 door V300 register
ff terug gaan..
zijn ze er gewoon niet goed op gelegd, kan gebeuren..
hij kan ze er opnieuw op leggen en dan is er waarschijnlijk niks meer aan de hand..

(en anders inderdaad dat schuim erin.. doet wonderen voor alles)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 00:31 #669085 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Andere banden: lopen vrij snel leeg
Bandenmannen besteden soms te weinig aandacht aan het controleren van de binnenkant van de velg. Als daar ook maar een stevige oneffenheid inzit kan dit al een lekje veroorzaken. De band er af halen, velg controleren en eventueel opschuren is de methode. Het is handig als de bandenman eerst de band in een grote ton met water legt. Dan zie je precies waar de band lekt.
Het schuim heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me toch een risicovolle oplossing, ondanks de ervaring..
Wat je ook moet doen is band oppompen en dan het ventiel controleren. Als je deze heen en weer beweegt en er ontsnapt lucht, kan dat het probleem zijn.
Een klein trucje kan nog zijn om met warm weer de randen van de band die de velg raken in te spuiten met wd40 en dan de banden tot 3 bar op te pompen. Eventjes rustig rijden. 100 meter met bochten is goed en dan terug nemen naar de normale druk, dan kan de band zich soms alsnog zetten.
Succes

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2007 01:30 #669089 door V300 register
Met bandenschuim heb ik goede ervaringen om kleine lekken op te lossen: tijdens een lange motorreis (zonder mogelijkheid aan een andere band van dat type te komen) heeft dat het 5000 km gehouden. En toen was de band wel kaal, maar hij lekte nog steeds niet. en dat op zeer slecht asfalt!
Maar ik zou eerst inderdaad effen het ventiel checken.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 10:47 #669100 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Andere banden: lopen vrij snel leeg
2e hands banden? verschillende banden op 1 as?
Lijkt me geen strak plan...
Door het verschil in grip tussen de 2 achtebanden kan je auto in grenssituaties wel eens rare dingen gaan doen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2007 11:09 #669105 door V300 register
Letop! Advies!

Laat de banden niet zomaar vollopen met schuim, die banden kun je daarna namelijk weggooien. Dat spul is niet gemaakt om lang(er) op door te rijden maar is een noodoplossing...
Enige oplossing: Banden demonteren, velg opschuren, nieuwe ventiel en vloeibaar rubber in de velgrand smeren voor montage, perfecte oplossing, heb daarna nooit met problemen gehad.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2007 12:06 #669120 door V300 register

Erik;24823 schreef : Het schuim heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me toch een risicovolle oplossing, ondanks de ervaring..

alexander;24844 schreef : Letop! Advies!
Laat de banden niet zomaar vollopen met schuim, die banden kun je daarna namelijk weggooien. Dat spul is niet gemaakt om lang(er) op door te rijden maar is een noodoplossing...
Enige oplossing: Banden demonteren, velg opschuren, nieuwe ventiel en vloeibaar rubber in de velgrand smeren voor montage, perfecte oplossing, heb daarna nooit met problemen gehad.

ONZIN!!

Dat schuim is zoals gezegd een noodoplossing voor als je onderweg een lek krijgt, bijvoorbeeld door een spijker in je band. Het is dus eigenlijk een noodoplossing. Maar voor hele kleine lekken, zoals op de velgrand, voldoet het prima! Ik heb er nu al 17.000 km mee gereden, en geen problemen meer gehad.

Dus dat je je banden weg zou moeten gooien is je reinste flauwekul.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC