As

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2007 10:27 #625882 door V300 register
As is gemaakt door V300 register
Ik ga een hele domme vraag stellen... De achterste twee wielen van een 340 zitten toch op de zelfde as? Met andere woorden, als je een achterwiel draaid, draaid diegene op dezelfde as automatisch ook mee? Of werkt dat niet zo?

Voor niet natuurlijk, das los.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2007 10:35 #668809 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic As
Als je er nog nooit bij stil hebt gestaan is het geen domme vraag.

Er zit geen as tussen die wielen. Wel 2 assen die op hun beurt weer op een differentieel aangesloten zijn.
Ze staan dus wel in verbinding met elkaar, maar zitten niet op dezelfde "as".
De doorlopende "as" die je tussen je wielen ziet lopen is niets anders als een holle buis.
Je ziet daar achter/boven de 2 aandrijfassen naar het differentieel lopen.

Als je de auto opkrikt en een achterwiel met de hand ronddraaid draait het andere wiel als het goed is de andere kant op. Als de wielen door de motor aangedreven worden draaien ze beide dezelfde kant op.
In principe kun je een van de wielen vast houden terwijl je motor ze aandrijft. Dan gaat alleen het vrije wiel draaien. Mits je geen sperdifferentieel hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2007 15:54 #668827 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic As
Dat het andere wiel niet in dezelfde richting meedraait, is wel heel prettig. Kijk maar eens bij een speelgoedautootje met de achterwielen op ??n as, dat stuurt voor geen meter :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2007 16:11 #668833 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic As
Precies, als je een bocht maakt met je auto, maakt het binnenste wiel een kleinere cirkel dan het buitenste. Ze leggen dus niet dezelfde afstand af in dezelfde tijd. Als je de twee wielen aan ??n as zou schroeven en de wielen dus dwingt om even snel te draaien, zouden ze wrikken als het ware, en dat is natuurlijk niet goed voor wegligging en rubber. Het differenti?el vangt dit snelheidsverschil op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2007 16:16 #668834 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic As
Oke, bij een automaat is dat een secundair. Deze is een handbak toch? In dat ronde ding hoort daar de aandrijfas in te gaan, of een cardanas?

Die handbakken zijn volgens mij helemaal simpel te vervangen, vergeleken met een cvt als ik dat zo zie. Met een cvt, denk ik dat je het probleem van afstellen hebt, of kunt hebben.

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat zo werkte. Maar was mn wiel er af aan het draaien. Dus ik denk draai er een keer aan, vloog die van de krik af. Dus ik dacht hmmm...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2007 16:26 #668835 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic As
Het plaatje wat hier bij staat is zonder versnellingsbak. Alleen een differentieel is afgebeeld.
Bij de vario zit het diff in de secundair en bij een handbak zit het dif achter op de versnellingsbak.
Het plaatje is ook niet van een 300 serie. Het was alleen ter illustratie van de "De Dion" achterasconstructie.

josvandervelden;24555 schreef : Dus ik denk draai er een keer aan, vloog die van de krik af. Dus ik dacht hmmm...

ALTIJD blokjes of wiggetjes voor en achter de voorwielen plaatsen als je je auto opkrikt!!! :eek:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2007 16:31 #668838 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic As
en voordat je het wiel loskrikt van de bodem dus ??rst de wielmoeren lossen.

zelfde geldt voor aandraaien, eerst zo vast als ze gaan met het wiel van de grond, en daarna pas natrekken als de auto op de grond staat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2007 17:31 #668849 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic As
Zijn de achterwielen eigenlijk af te stellen, net zoals de voorwielen bij het uitlijnen van de auto?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-05-2007 17:42 #668853 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic As
neup.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2007 08:34 #668912 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic As

lucluc;24573 schreef : Zijn de achterwielen eigenlijk af te stellen, net zoals de voorwielen bij het uitlijnen van de auto?

Je kunt proberen om ze in een drift wat af te stellen door een stoeprandje te raken... maar verder niet... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD