Stuurkolom vervangen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 10:14 #625825
door V300 register
Stuurkolom vervangen is gemaakt door V300 register
Gisteren ben ik bezig geweest met het monteren van een nieuw tellersetje. Daarvoor heb ik het stuur van de stuurkolom gehaald; niet noodzakelijk maar wel een stuk handiger is mijn ervaring Bovendien had ik het stuur al veel vaker losgehaald en vastgezet, steeds zonder enig probleem.
Gisteren ging het echter mis: hoewel ik de bout met de hand erop heb gedraaid en slechts ??n zetje met een ratel heb gegeven (in de wetenschap dat ik het stuur toch nog recht moest gaan zetten), zit de bout nu zo muurvast dat zelfs de Volvo-dealer hem met perslucht niet meer los of vast krijgt. En het lullige is dat ie dus ook niet helemaal vast zit, waardoor ik speling in het stuur heb Conclusie: de stuurkolom moet met stuur en al vervangen worden. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb de Haynes-manual hier wel liggen, maar wat tips uit de praktijk zijn altijd welkom
Gisteren ging het echter mis: hoewel ik de bout met de hand erop heb gedraaid en slechts ??n zetje met een ratel heb gegeven (in de wetenschap dat ik het stuur toch nog recht moest gaan zetten), zit de bout nu zo muurvast dat zelfs de Volvo-dealer hem met perslucht niet meer los of vast krijgt. En het lullige is dat ie dus ook niet helemaal vast zit, waardoor ik speling in het stuur heb Conclusie: de stuurkolom moet met stuur en al vervangen worden. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb de Haynes-manual hier wel liggen, maar wat tips uit de praktijk zijn altijd welkom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 10:18 #664722
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stuurkolom vervangen
Met een wringijzer + verlengstuk + dop krijg je die moer ook niet los? Als iets heel erg vastzit, krijg je het met perslucht ook niet voor elkaar, dan moet je iets verzinnen met een hefboomwerking. Wringijzer biedt vaak uitkomst.
Hoe je de stuurkolom moet vervangen, geen idee :rolleyes:
Hoe je de stuurkolom moet vervangen, geen idee :rolleyes:
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 10:21 #664724
door V300 register
Ze hebben eerst een hefboom van een halve meter gebruikt, en daarmee lukte het ze ook niet.. Daarna perslucht, ook zonder succes. Ik snap echt niet hoe die bout zo enorm muurvast kan zitten, de draad lijkt echt compleet aan gort :confused:
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 10:42 #664735
door V300 register
Vreemd :confused:
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 10:48 #664740
door V300 register
Heel erg vreemd inderdaad. Ze hebben er met z'n twee?n aan staan trekken, maar kregen hem met geen mogelijkheid los. Het positieve is dat ik sinds gisteren wel een toerenteller heb, toch nog iets om blij mee te zijn
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 10:55 #664746
door V300 register
och, gewoon een garage lengte dopsleutel, en dan een stalen pijp van 1,5 meter erop. je zit alleen wel te kijken idd met een compleet vernielde schroefdraad.
dus dat wordt opnieuw draadsnijden of het 1e deel vervangen
dus dat wordt opnieuw draadsnijden of het 1e deel vervangen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 12:05 #664784
door V300 register
Nou ik heb eerlijk gezegd echt niet het idee dat die bout ooit nog los gaat komen Ze hadden een grof-geschut ratel van dik een halve meter waar ze met z'n twee?n aan stonden te trekken, en nog kwam er geen millimeter beweging in. Het stuur kwam inmiddels onder zodanige spanning te staan dat ik het zowat eng begon te vinden. Daarom lijkt vervanging van de stuurkolom mij (en de beide monteurs) de beste oplossing... Zou het eventueel nog helpen om de bout wat te verwarmen? Zodanig dat het stuur niet smelt?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
24-04-2007 12:46 #664791
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Stuurkolom vervangen
Hoi Ik heb natuurlijk complete stuurkolommen liggen. Ik heb daar idd ervaring mee. Binnen 4 uur moet de klus geklaard hebben. Eigenlijk hangt het stuur aan de bovenkant van het schutbord. Je moet dus lampje er bij en van onder het dashboard alles losschroeven. Om het jezelf makelijk te maken kun je het beste de voorstoel er uitnemen, een leuk muziekje opzetten, groot en klein ratel gereedschap gebruiken.
Je moet even bedenken wat je wilt met stuurslot. Deze kun je overzetten (no-problem) of een ander slot nemen (weer een sleutel er bij).
Handig is om eerst het deelte in de motorruimte los te maken, dan pas de rest. Kabelboom zit gelukkig niet in de weg. Wel even een aantal (4) relais loshalen bovenop het stuur. Kijk uit dat je hierbij je vingers niet openhaalt. Als je het stuur er uit gehaald hebt, heb ik nog een tip voor je.
Tip van Erik: zoals je weet is de stuurstang een sterk stuk ijzer. Dit ijzer heeft aan het einde een vierkante vorm. Deze staaf is uittermate geschikt om delen van elkaar te drukken of om weer een pijp op te zetten. Bijvoorbeeld een draagarm, motor opwippen om motorrubbers te vervangen etc. etc.
Je moet even bedenken wat je wilt met stuurslot. Deze kun je overzetten (no-problem) of een ander slot nemen (weer een sleutel er bij).
Handig is om eerst het deelte in de motorruimte los te maken, dan pas de rest. Kabelboom zit gelukkig niet in de weg. Wel even een aantal (4) relais loshalen bovenop het stuur. Kijk uit dat je hierbij je vingers niet openhaalt. Als je het stuur er uit gehaald hebt, heb ik nog een tip voor je.
Tip van Erik: zoals je weet is de stuurstang een sterk stuk ijzer. Dit ijzer heeft aan het einde een vierkante vorm. Deze staaf is uittermate geschikt om delen van elkaar te drukken of om weer een pijp op te zetten. Bijvoorbeeld een draagarm, motor opwippen om motorrubbers te vervangen etc. etc.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 13:18 #664805
door V300 register
als je nu nog niet weet hoe je het aan moet pakken...
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-04-2007 13:24 #664806
door V300 register
Hoi Erik,
Bedankt voor de duidelijke reactie Wat zou je willen hebben voor een complete stuurkolom?
Oh ja, en is het mogelijk dat ik mijn auto nog niet betrapt heb op het hebben van een stuurslot? Het is een Winner Special, daar ontbraken wel meer voordehand liggende 'accessoires' heb ik gemerkt
Bedankt voor de duidelijke reactie Wat zou je willen hebben voor een complete stuurkolom?
Oh ja, en is het mogelijk dat ik mijn auto nog niet betrapt heb op het hebben van een stuurslot? Het is een Winner Special, daar ontbraken wel meer voordehand liggende 'accessoires' heb ik gemerkt
Moderators: Mark Smeets