- Berichten: 9
Banden...
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-04-2007 12:21 #625774
door Doeke Dobma (GAST)
Banden... is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
De banden onder mijn 340 zijn hard op weg om vervangen te worden. De 340 kochten we met 60.000 op de teller en toen hebben we direct de banden vernieuwd. Inmiddels zijn we ca. 4 jaar en 40.000 km verder, en moeten de banden voor de apk waarschijnlijk vervangen worden. Het profiel van de achterbanden schat ik op 3 mm, terwijl er voor misschien nog 5 op zit. De banden liggen er al 4 jaar op en beginnen aan de randen haarscheurtjes te krijgen.
Nu wil ik het vervangen natuurlijk zolang mogelijk uitstellen(student). APK is ergens in oktober, geloof ik. Op 22 april doe ik mee aan de clubspecial op zandvoort. Dan wil ik natuurlijk wel ff scheuren, maar ik weet niet hoe de banden met 3mm profiel daarmee omgaan. Volgens Francois kunnen je banden daar hard slijten en ik heb geen zin in problemen daardoor. Ik wil sowieso voor die tijd nog geen nieuwe eronder leggen, dus had een ander idee. Ik wil alleen van jullie weten of dit zomaar kan.
Idee 1: Als ik de voor- en achterbanden nu eens omwissel. Dan heb ik achter ca. 5mm en voor ca. 3mm. Schiet ik daar wat mee op? Heb ik op die manier meer grip? Ik kan me voorstellen dat bij het accelereren er vooral aanspraak wordt gedaan op de achterbanden, dus dat is dan goed. Maar wat betreft remmerij, lijkt me dat de voorbanden het meest aangesproken worden, omdat daar het meeste gewicht op komt wanneer ik hard rem. Als ik dit doe, moet ik dan ook opnieuw balanceren of uitlijnen? Moet ik ergens anders rekening mee houden?
Idee 2: De originele standaardvelgen met banden die eronder zaten, heb ik ook nog liggen. Banden met nog behoorlijk profiel, maar ze hebben al 4 jaar stil gelegen. Ze hebben nooit buiten gelegen. Altijd binnen, in een onverwarmd tuinhuisje en nu in een verwarmd fietsenhok. Ze hebben toch al aardig wat haarscheurtjes aan de zijkanten. Ik weet niet hoeveel km's deze banden al hebben gedraaid, maar profiel is nog ok. Kan ik deze nog gebruiken? Waar moet ik rekening mee houden? Uitlijnen, balanceren?
Idee 3: Niets veranderen. 3mm achter en 5 mm voor en daarmee het circuit opgaan.
Noot: het is slechts een 1.4, dus echt racen is het niet.
Ik hoor graag jullie meningen!
Vr gr Doeke
Nu wil ik het vervangen natuurlijk zolang mogelijk uitstellen(student). APK is ergens in oktober, geloof ik. Op 22 april doe ik mee aan de clubspecial op zandvoort. Dan wil ik natuurlijk wel ff scheuren, maar ik weet niet hoe de banden met 3mm profiel daarmee omgaan. Volgens Francois kunnen je banden daar hard slijten en ik heb geen zin in problemen daardoor. Ik wil sowieso voor die tijd nog geen nieuwe eronder leggen, dus had een ander idee. Ik wil alleen van jullie weten of dit zomaar kan.
Idee 1: Als ik de voor- en achterbanden nu eens omwissel. Dan heb ik achter ca. 5mm en voor ca. 3mm. Schiet ik daar wat mee op? Heb ik op die manier meer grip? Ik kan me voorstellen dat bij het accelereren er vooral aanspraak wordt gedaan op de achterbanden, dus dat is dan goed. Maar wat betreft remmerij, lijkt me dat de voorbanden het meest aangesproken worden, omdat daar het meeste gewicht op komt wanneer ik hard rem. Als ik dit doe, moet ik dan ook opnieuw balanceren of uitlijnen? Moet ik ergens anders rekening mee houden?
Idee 2: De originele standaardvelgen met banden die eronder zaten, heb ik ook nog liggen. Banden met nog behoorlijk profiel, maar ze hebben al 4 jaar stil gelegen. Ze hebben nooit buiten gelegen. Altijd binnen, in een onverwarmd tuinhuisje en nu in een verwarmd fietsenhok. Ze hebben toch al aardig wat haarscheurtjes aan de zijkanten. Ik weet niet hoeveel km's deze banden al hebben gedraaid, maar profiel is nog ok. Kan ik deze nog gebruiken? Waar moet ik rekening mee houden? Uitlijnen, balanceren?
Idee 3: Niets veranderen. 3mm achter en 5 mm voor en daarmee het circuit opgaan.
Noot: het is slechts een 1.4, dus echt racen is het niet.
Ik hoor graag jullie meningen!
Vr gr Doeke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-04-2007 13:04 #662806
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Banden...
Voordeel van nieuwe bandjes is wel dat je heel lekker licht kan sturen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-04-2007 14:54 #662821
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Banden...
zou voor zandvoort de oude velgen/banden gebruiken, en daarna de huidige voorwielen achter en achterwielen voor monteren.
eventueel in de week voor zandvoort al met de oude wielen testrijden rond de kerk.
eventueel in de week voor zandvoort al met de oude wielen testrijden rond de kerk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-04-2007 14:58 #662823
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Banden...
idd, gewoon die oudjes pakken, als er dan wat misgaat er er klapt er een, heb je alleen een buts in je oude velg zitten.
gewoon een keertje thuis wat rondjes doen, en ff een keer een burn out proberen, houden ze dat...racen maar
gewoon een keertje thuis wat rondjes doen, en ff een keer een burn out proberen, houden ze dat...racen maar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
05-04-2007 15:10 #662826
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Banden...
Maar moeten ze ook uitgelijnd worden? Of gebalanceerd? Ik moet wel van en naar Leeuwarden, dus bijna 350 km + circuit. De 'goede' banden neem ik liever niet mee, dat is veel gewicht extra;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-04-2007 15:42 #662831
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Banden...
moet kunnen
maarja wil je zekerheid gewoon die banden wel meenemen
dat staat gelijk aan 1 extra passagier
maarja wil je zekerheid gewoon die banden wel meenemen
dat staat gelijk aan 1 extra passagier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-04-2007 17:36 #662843
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Banden...
niet die extra banden mee gaan slepen natuurlijk...
gewoon je reservewiel even checken en op druk zetten, dat moet voldoende zijn.
als je grote problemen tegenkomt bij je 'rondje rond de kerk' kun je alsnog je huidige banden er (omgewisseld) terug opzetten.
uitlijning wordt niet beinvloed door het type/conditie van de banden.
balanceren kan nodig zijn, als de oorspronkelijk aanwezige balanceerloodjes eraf gehaald/gevallen zijn. gevolg van slecht gebalanceerde banden is getril op de snelweg.
gewoon je reservewiel even checken en op druk zetten, dat moet voldoende zijn.
als je grote problemen tegenkomt bij je 'rondje rond de kerk' kun je alsnog je huidige banden er (omgewisseld) terug opzetten.
uitlijning wordt niet beinvloed door het type/conditie van de banden.
balanceren kan nodig zijn, als de oorspronkelijk aanwezige balanceerloodjes eraf gehaald/gevallen zijn. gevolg van slecht gebalanceerde banden is getril op de snelweg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
05-04-2007 19:41 #662854
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Banden...
als je rijd met je auto rem je toch waarschijnlijk je schijven krom. Dus dan kun je die ook gelijk vervangen....
En het is best aan te raden om je banden te vervangen... je hebt gewoon veel meer grip bij slecht weer. En het weer is nog wel eens veranderlijk in nederland. achter kun je het beste banden hebben met het meeste profiel.
dan heb je ook met natwegdek het beste controle, geen last van overstuur.
succes!
grte
En het is best aan te raden om je banden te vervangen... je hebt gewoon veel meer grip bij slecht weer. En het weer is nog wel eens veranderlijk in nederland. achter kun je het beste banden hebben met het meeste profiel.
dan heb je ook met natwegdek het beste controle, geen last van overstuur.
succes!
grte
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
06-04-2007 00:21 #662873
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Banden...
Hmm... dit weekend er maar even mee spelen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
07-04-2007 21:36 #663040
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Banden...
Nou, heb even gekeken. Velgen zien er nog knap uit, omdat ze 4 jaar terug gespoten zijn. Toch nog even een busje lichtmetaalverf gehaald, om de recentelijk ontstane roestpuntjes te verdoezelen:P
Er blijken nog behoorlijke banden op te zitten, Michelin's MXT ofzo. 175/70R13. Behoorlijk profiel ook. Alleen haarscheurtjes, maar ik zet ze er morgen onder, dus kan ze nog 2 weekjes 'inrijden'. Zien of dat allemaal lekker gaat. Ik heb ze trouwens alle 4 op 2,3 bar gezet, lijkt me wel goed. Of zou ik achter nog wel iets hoger kunnen doen?
Overigens, het is hier de hele week warm droog weer geweest. Vannacht heeft het wat geregend, toen ik vanmorgen even wat weg moest brengen had ik al zo'n vermoeden dat het dus wel glad kon zijn, opgedroogde olie etc. Dus op een rotonde, hard insturen beetje gas erbij en hoppa, dwars. Normaal moet ik toch wel aardig snel rijden en hard insturen, maar nu hoefde ik er bijna niets voor te doen. Cool.
Er blijken nog behoorlijke banden op te zitten, Michelin's MXT ofzo. 175/70R13. Behoorlijk profiel ook. Alleen haarscheurtjes, maar ik zet ze er morgen onder, dus kan ze nog 2 weekjes 'inrijden'. Zien of dat allemaal lekker gaat. Ik heb ze trouwens alle 4 op 2,3 bar gezet, lijkt me wel goed. Of zou ik achter nog wel iets hoger kunnen doen?
Overigens, het is hier de hele week warm droog weer geweest. Vannacht heeft het wat geregend, toen ik vanmorgen even wat weg moest brengen had ik al zo'n vermoeden dat het dus wel glad kon zijn, opgedroogde olie etc. Dus op een rotonde, hard insturen beetje gas erbij en hoppa, dwars. Normaal moet ik toch wel aardig snel rijden en hard insturen, maar nu hoefde ik er bijna niets voor te doen. Cool.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets