Plaatsing remschoenen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-12-2004 08:13 #624936
door V300 register
Plaatsing remschoenen is gemaakt door V300 register
Wie kan mij vertellen hoe de remschoenen van een volvo 340 (1988) moeten worden gemonteerd ? Kan me nl. niet meer goed herinneren hoe het vastzat toen ik het losmaakte (voortaan maak ik wel even een digitale foto). Ik heb nu de schoenen aan de achterkant zo gemonteerd dat de meeste remvoering aan de 'onderkant' van de schoen zit. De schoen aan de voorkant zit zo gemonteerd dat de meeste remvoering aan de 'bovenkant' zit. Zitten de schoenen zo goed gemonteerd ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-12-2004 10:32 #646820
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plaatsing remschoenen
??? Nee!
De remcilinder zit boven, deze zit "tussen" de remschoenen (anders kan de remcilinder ze niet uitelkaar drukken).
De remschoenen zitten dus rechts en links.
Kijk even in een vraagbak als je het niet weet, remmen zijn wel redelijk belangrijk, zou het toch "goed" doen als ik jou was.
De remcilinder zit boven, deze zit "tussen" de remschoenen (anders kan de remcilinder ze niet uitelkaar drukken).
De remschoenen zitten dus rechts en links.
Kijk even in een vraagbak als je het niet weet, remmen zijn wel redelijk belangrijk, zou het toch "goed" doen als ik jou was.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-12-2004 15:50 #646821
door V300 register
Jelle,
Het monteren op zich is geen punt. Het gaat er mij welke remschoen links en welke rechts hoort. De REMVOERING zit nl. per remschoen verschillend gemonteerd. Zoals ik nu de remschoenen gemonteerd heb begint de linker-remschoen eerst met een stuk blanko staal en na een centimeter of 2 komt pas de remvoering. De rechter remschoen begint eerst met remvoering en eindigt dan met een stuk blanko staal. Zitten ze zo goed ?
Het monteren op zich is geen punt. Het gaat er mij welke remschoen links en welke rechts hoort. De REMVOERING zit nl. per remschoen verschillend gemonteerd. Zoals ik nu de remschoenen gemonteerd heb begint de linker-remschoen eerst met een stuk blanko staal en na een centimeter of 2 komt pas de remvoering. De rechter remschoen begint eerst met remvoering en eindigt dan met een stuk blanko staal. Zitten ze zo goed ?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-12-2004 16:07 #646822
door V300 register
Wat voor remschoenen heb je dan gebruikt?
Die van mij zijn volgens mij gewoon "in het midden" geplaatst. Hoor nu voor het eerst dat de voering niet in het midden van de schoen zou zitten.
Als er een aanlooprandje zit (afschuining) dan maakt het niet veel uit welke waar zit als de voering maar recht tegenover-elkaar zit.
Die van mij zijn volgens mij gewoon "in het midden" geplaatst. Hoor nu voor het eerst dat de voering niet in het midden van de schoen zou zitten.
Als er een aanlooprandje zit (afschuining) dan maakt het niet veel uit welke waar zit als de voering maar recht tegenover-elkaar zit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-12-2004 16:39 #646823
door V300 register
hoi Erik,
volgens mij heb je een van de voeringen ondersteboven zitten.
het beste lijkt me bij zo'n 1 cilinder systeem om de beide voeringen zover mogelijk bovenaan te zetten. daar maakt ie de grootste beweging tijdens het remmen.
1 van de voeringen werkt dan meer zelfbekrachtigend dan de andere maar dat is bij het andere wiel ook zo.
heb je alle 4 de remschoenen er al naast liggen, zo nee zou je even kunnen kijken hoe het aan de andere kant zit :-)
groetjes Wouter
volgens mij heb je een van de voeringen ondersteboven zitten.
het beste lijkt me bij zo'n 1 cilinder systeem om de beide voeringen zover mogelijk bovenaan te zetten. daar maakt ie de grootste beweging tijdens het remmen.
1 van de voeringen werkt dan meer zelfbekrachtigend dan de andere maar dat is bij het andere wiel ook zo.
heb je alle 4 de remschoenen er al naast liggen, zo nee zou je even kunnen kijken hoe het aan de andere kant zit :-)
groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-12-2004 08:49 #646824
door V300 register
Het punt is dat de remschoenen niet op hun kop kunnen zitten omdat hierin uitsparingen voor de nokken van de handreminrichting zitten. De remschoenen kunnen dus alleen met die uitsparing naar boven zitten. Hierdoor krijg ik 1 schoen met een 'hoge' remvoering en 1 met een 'lage' remvoering. Het zijn wel de juiste remschoenen want ze zijn exact gelijk aan de oude die er onder zaten.
Ik zal vanavond eens de wielen los halen want alle remvoeringen zitten er al onder. Zal dan wat foto's maken en deze hier (proberen te) plaatsen. Misschien dat dit wel wat duidelijkheid kan scheppen.
groetjes, Erik.
Ik zal vanavond eens de wielen los halen want alle remvoeringen zitten er al onder. Zal dan wat foto's maken en deze hier (proberen te) plaatsen. Misschien dat dit wel wat duidelijkheid kan scheppen.
groetjes, Erik.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-12-2004 19:16 #646825
door V300 register
Hierbij dan de foto's. Hopelijk verduidelijkt dit mijn vraag. De foto van de gemonteerde remschoenen betreft het achterwiel aan de bestuurderskant. Vraag me dus af of zo de schoenen goed gemonteerd zitten of dat de achterste naar voren moet en andersom.
Aan de passagierskant zit wel de remschoen met de 'hoge' voering aan de voorkant en de remschoen met de 'lage' voering zit aan de achterkant gemonteerd.
Groeten, Erik.
Oude remschoenen foto 1
Oude remschoenen foto 2
Nieuwe remschoenen gemonteerd aan de bestuurderszijde.
Aan de passagierskant zit wel de remschoen met de 'hoge' voering aan de voorkant en de remschoen met de 'lage' voering zit aan de achterkant gemonteerd.
Groeten, Erik.
Oude remschoenen foto 1
Oude remschoenen foto 2
Nieuwe remschoenen gemonteerd aan de bestuurderszijde.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-12-2004 08:28 #646826
door V300 register
Probleem opgelost !
Bij de plaatselijke Renault-dealer werkt een oudere monteur die Volvo-monteur is geweest. Na zeer lang nadenken en zoeken in diverse oude boeken heeft hij het antwoord gevonden. De remschoen met de hoge voering moet aan de voorkant.
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken !
Groetjes, Erik.
Bij de plaatselijke Renault-dealer werkt een oudere monteur die Volvo-monteur is geweest. Na zeer lang nadenken en zoeken in diverse oude boeken heeft hij het antwoord gevonden. De remschoen met de hoge voering moet aan de voorkant.
In ieder geval allen bedankt voor het meedenken !
Groetjes, Erik.
Moderators: Mark Smeets