Remleiding onluchten

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 14:21 #624552 door Thomas de Wit (GAST)
Remleiding onluchten is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Hallo Mensen,

Kan iemand me tips geven om de remleiding te ontluchten? Ik ken de basis van het klusje wel een beetje, maar weet de fijne kneepjes niet echt.

Bvd, Groeten Thomas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2004 16:19 #640018 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remleiding onluchten
hoi Mede Roosendaler :-)

remmen zijn je veiligheid. als je hier niet bedreven in bent kun je het beter laten doen. Als er echt lucht in de remleidingen zit hoop ik van harte dat je er niet meer mee aan het rijden bent.

Nu het echte antwoord :-) Ontluchten kun je het beste doen zoals met een Eezybleed achtig systeem, waarmee je een kleine overdruk op het vloeistofreservoir zet. Reservoir vol met nieuwe olie, en dan kun je naar hartelust bij de wielen de nippels open draaien, totdat de vloeistof goed doorgestroomd is (kleurige vloeistof wordt helder)

begin bij de achterwielen (sommige uitvoeringen hebben maar 1 nippel, met doorlussing over de achteras)
en dan rechtsvoor, en dan linksvoor als laatste.

Hou tijdens het doorstromen en ontluchten goed in de gaten of het vloeistofniveau in het voorraad vaatje niet te laag wordt. Als er lucht door de hoofdremcil. geperst wordt kun je opnieuw beginnen.

nooit de afgetapte vloeistof teruggieten, hoe helder ie er ook uit ziet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2004 16:19 #640019 door V300 register
remvloeistof wil je niet op je lak of andere metalen delen krijgen; het vreet in op de lak en trekt water aan zodat alle metaal wat in aanraking komt gelijk gaat roesten als de neten.

gebruik voor het lossen van de nippels een geschikte sleutel (brede 6 vlaks ring) en schuif een stukje doorzichtige slang over het eind van de nippel. leid het einde in je opvangbakje. zo voorkom je knoeien en kun je goed zien hoe de afgetapte vloeistof eruit ziet.

Over het Eezy bleed systeem; dit kun je zelf maken. de winkelversie werkt met een pompje maar dat is nogal lomp omdat je een prachtig drukvat bij de hand hebt; het reserverwiel.

met de volgende onderdelen kun je iets fabriceren;

- slang van een oude bandenpomp
- deksel van een oude hoofdremcilinder
- slangpilaar met vlakke brede voet.

als je het een beetje uitkient kun je alles zo op elkaar aansluiten en hoef je alleen een gaatje in het deksel te boren.

wel de druk van het reservewiel eerst terugbrengen tot ongeveer 1 bar.

Groetjes Wouter

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 16:38 #640020 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Remleiding onluchten
Oei, dat is misschien wat te moeilijk voor mij om alleen te doen idd. Ik heb er eigenlijk wel wat mee gereden(het was maar in de buurt)...... maar dat doe ik maar niet meer dan. Ik kan wel hulp krijgen van een bekende van me, die al dit soort dingen al heel zijn leven doet als hobby, en er zeer bedreven in is. Maar iig bedankt voor de informatie, ik hoop dat ik er zelf ook nog wat van kan leren.

Groeten Thomas

P.s. Hoe kwam je er trouwens bij dat ik uit roosendaal kwam? Ik ben namelijk geboren en getogen in Bergen op Zoom ;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2004 17:20 #640021 door V300 register
Toegevoegd vanaf: cp70532-a.roose1.nb.home.nl

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2004 23:32 #640022 door Thomas de Wit (GAST)
Ja, ik zag het al inderdaad......

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2004 00:03 #640023 door Thomas de Wit (GAST)
Hoi Wouter,

Nog een vraagje, aangezien je dus bij mij in de buurt woont. Weet jij een goede sloop in de buurt waar ik eventueel onderdelen zou kunnen halen? Ik heb wel eens gehoord van iets van Van De Ven in Roosendaal ofzo, kan dat kloppen?

Groeten Thomas

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2004 08:28 #640024 door V300 register
hoi Thomas,

er zijn in west brabant maar genoeg sloperijen, en volgens mij zitten er vast ook wel een paar in/bij BoZ. vdVen is meestal nogal duur en heeft de auto's erg ongelukkig dicht bij elkaar en op elkaar staan. laatste keer had ie maar liefst 2 340's staan... Wat dat betreft kun je voor losse onderdelen beter terecht bij

Franken Autodemontagebedrijf
Heimolendreef 36/A 4715TC Rucphen
0165-341913

deze zitten dicht in de buurt bij vd Ven maar wat meer op het platteland. ze hebben een veel groter land en alle auto's staan zo opgesteld dat je er makkelijk omheen kunt lopen. Ze hebben altijd wel 5 tot 10 volvo300's staan.
standaard zijn de wielen en olie er afgehaald, ze verkopen geen complete auto's.

maar zoals gezegd, zo'n bedrijf zit er vast ook in bergen.

Groetjes Wouter

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2004 09:36 #640025 door Thomas de Wit (GAST)
Hoi Wouter,

bedankt, ik zal eens kijken waar ik naar toe ga als ik wat nodig heb. In bergen heb je nilles otto(Het woonwagenkamp), die zal wel goedkoop zijn, want die betaalt toch geen belasting. Maar het zijn geen fijne mensen om zaken mee te doen. Verder weet ik er nog een geloof ik, maar daar ligt echt alles op elkaar gestapeld. Ik geef mezelf daar weinig succes van slagen.

Groeten Thomas

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC