DOT 4
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-04-2004 18:22 #624515
door V300 register
DOT 4 is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal, ik ga dit weekendt maar eens de achter remcilinders vervangen, deze zijn namelijk zo lek als een mantje.
Ik ben gisteren naar mijn plaatselijke garage gereeden. En heb maar even gevraagt of ze mijn remolie wouden controleeren op de hoeveelheid vocht die daar in zat. Daar uit bleek tot mijn verbazing dat ik meer met water als met remolie aan het remmen was.Dus om een kort verhaal kort te maaken. Hoe tap ik het beste mijn oude remolie (water) af. Zo dat er geen grote resten van die derrie in mijn leidingen blijft zitten. Gewoon de ontluchtings nippels open draaien en trappen? Of is er een betere manier.
Alvast bedankt.
Ik ben gisteren naar mijn plaatselijke garage gereeden. En heb maar even gevraagt of ze mijn remolie wouden controleeren op de hoeveelheid vocht die daar in zat. Daar uit bleek tot mijn verbazing dat ik meer met water als met remolie aan het remmen was.Dus om een kort verhaal kort te maaken. Hoe tap ik het beste mijn oude remolie (water) af. Zo dat er geen grote resten van die derrie in mijn leidingen blijft zitten. Gewoon de ontluchtings nippels open draaien en trappen? Of is er een betere manier.
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-04-2004 19:33 #639893
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic DOT 4
hoi bart,
trappen is GEEN goed idee als je systeem al wat ouder is. je hebt namelijk kans dat er een vuilrand in de hoofdremcilinder zit, en als je daar doorheen trapt ga je nat want dan kun je een andere hoofdremcilinder gaan zoeken, danwel reviseren met nieuwe rubbers.
er is een andere methode, die o.a. gebruikt wordt door een EazyBleed systeem. dit zet iets overdruk op je vloeistof reservoir (ongeveer 1 bar), via een reservoirtje dat automatisch de vloeistof in je eigenlijke reservoir aanvult als dat daalt bij het verversen/ontluchten. werkt erg goed, kieper er ruim voldoende in, laat het pompje wat draaien en je kunt zelf onder de auto aan de slag.
Nu heb ik zelf het geld niet over voor zo'n eezy bleed geval, want het kan veel goedkoper en bijna net zo handig.
neem een slang van een ouwe bandenpomp.
neem een deksel van een remvloeistof reservoir.
voeg tussen deze 2 onderdelen een slangpilaar, en je hebt je eezy bleed systeem op zakformaat.
om het te gebruiken moet je eerst de druk van de reservewiel terug laten lopen tot ongeveer 1 bar. haal je reservoir leeg, maak t schoon met wat doeken (direct weggooien!!!!) en vul hem tot de nok met nieuwe vloeistof. draai nu de gemodificeerde dop op zn plek, en steek de slang op je reservewiel. je ziet nu het reservoir ietsje opbollen.
hou tijdens het verversen in de gaten hoe het staat met je vloeistof niveau, als je lucht in je hoofdremcilinder krijgt kun je opnieuw beginnen.
Groetjes Wouter
trappen is GEEN goed idee als je systeem al wat ouder is. je hebt namelijk kans dat er een vuilrand in de hoofdremcilinder zit, en als je daar doorheen trapt ga je nat want dan kun je een andere hoofdremcilinder gaan zoeken, danwel reviseren met nieuwe rubbers.
er is een andere methode, die o.a. gebruikt wordt door een EazyBleed systeem. dit zet iets overdruk op je vloeistof reservoir (ongeveer 1 bar), via een reservoirtje dat automatisch de vloeistof in je eigenlijke reservoir aanvult als dat daalt bij het verversen/ontluchten. werkt erg goed, kieper er ruim voldoende in, laat het pompje wat draaien en je kunt zelf onder de auto aan de slag.
Nu heb ik zelf het geld niet over voor zo'n eezy bleed geval, want het kan veel goedkoper en bijna net zo handig.
neem een slang van een ouwe bandenpomp.
neem een deksel van een remvloeistof reservoir.
voeg tussen deze 2 onderdelen een slangpilaar, en je hebt je eezy bleed systeem op zakformaat.
om het te gebruiken moet je eerst de druk van de reservewiel terug laten lopen tot ongeveer 1 bar. haal je reservoir leeg, maak t schoon met wat doeken (direct weggooien!!!!) en vul hem tot de nok met nieuwe vloeistof. draai nu de gemodificeerde dop op zn plek, en steek de slang op je reservewiel. je ziet nu het reservoir ietsje opbollen.
hou tijdens het verversen in de gaten hoe het staat met je vloeistof niveau, als je lucht in je hoofdremcilinder krijgt kun je opnieuw beginnen.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-04-2004 17:32 #639894
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic DOT 4
Hoi Wouter,
het is dus eigenlijk gewoon met nieuwe olie de oude er uit spoelen als ik het goed begrijp.
Beetje druk op het tankje (1 bar) en de ontluchtings nippels los draaien en net zo lang laten door stromen tot je verse olie heb.
Begrijp ik dit goed?
Alvast bedankt.
Mzzl.
het is dus eigenlijk gewoon met nieuwe olie de oude er uit spoelen als ik het goed begrijp.
Beetje druk op het tankje (1 bar) en de ontluchtings nippels los draaien en net zo lang laten door stromen tot je verse olie heb.
Begrijp ik dit goed?
Alvast bedankt.
Mzzl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-04-2004 18:00 #639895
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic DOT 4
precies. beginnen bij het verst gelegen wiel, dan naar voren toe werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-04-2004 20:29 #639896
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic DOT 4
Nee daar beginnen we dus niet mee.
We beginnen (als we maar denken aan zo,n klus) met het regelmatig inspuiten van de ontluchtings nippels met wd 40 (of een soort gelijke).
en daarna voorzichtig proberen of we er beweging in krijgen.
DAARNA GAAN WE SPOELEN.
Controleer ook gelijk de remslangen en bij twijvel mee vervangen.
Altijd bedenken wij rijden en prutsen aan ouder auto,s en die verlangen een iets gewijzigde aanpak van werken en denken.
remvloeistof bijvoorkeur aanhouden wat de fabrikant voorschrijft.
gr paul
We beginnen (als we maar denken aan zo,n klus) met het regelmatig inspuiten van de ontluchtings nippels met wd 40 (of een soort gelijke).
en daarna voorzichtig proberen of we er beweging in krijgen.
DAARNA GAAN WE SPOELEN.
Controleer ook gelijk de remslangen en bij twijvel mee vervangen.
Altijd bedenken wij rijden en prutsen aan ouder auto,s en die verlangen een iets gewijzigde aanpak van werken en denken.
remvloeistof bijvoorkeur aanhouden wat de fabrikant voorschrijft.
gr paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-04-2004 21:21 #639897
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic DOT 4
de betreffende auto is krap 15 jaar oud; hopelijk valt het mee met de verroest heid.
maar inderdaad; beter eerst gaan soppen met kruipolie. de meeste ontluchtingsnippels kunnen niet zoveel hebben.
Groetjes Wouter
maar inderdaad; beter eerst gaan soppen met kruipolie. de meeste ontluchtingsnippels kunnen niet zoveel hebben.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets