Remmen onluchten

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2004 16:32 #624447 door V300 register
Remmen onluchten is gemaakt door V300 register
Ik heb mijn remblokken voor en achter vervangen. Nu is mijn vraag of nu de remmen perse onlucht moeten worden. Ik kan dit niet uit allerlei theorieboeken halen. Ik heb geen leidingen losgedraaid, cupjes verwijderd of iets dergelijks. Kan dus niet goed voorstellen dat er toch lucht in de leidingen zou zijn gekomen.

Wie laat zijn technisch licht hier eens over schijnen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2004 16:39 #639541 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
zolang je de leidingen niet hebt open gehad hoef je niet te ontluchten.
Guido.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2004 21:28 #639542 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
het is slim om ook de vloeistof te verversen.

maar strikt genomen hoef je inderdaad niet te ontluchten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sander de Bruin
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2004 08:47 #639543 door Sander de Bruin
Beantwoord door Sander de Bruin in topic Remmen onluchten
Remvloeistof vervangen is erg belangrijk. Heb nu al 2 360's gehad waar niet vaak gebeurd was en bij beide heb ik remcilinders moeten vervangen omdat die compleet verrot waren. Dus beter op tijd remvloeistof verversen.

Groeten,

Sander

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2004 08:11 #639544 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
Ik zal dus inderdaad de remvloeistof gaan vervangen. Kan ik gelijk het onluchten goed leren.

Bedankt voor alle antwoorden !

Erik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2004 13:51 #639545 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
Tip!

Neem een jampotje en een benzine leiding van een brommer van de juiste diameter.
Maak een gat door de deksel.
En maak tyripjes aan het slangetje vast zodat ie niet uit het potje schiet.

Maak dan vervolgens met een ijzerdraadje een beugeltje waarmee je het potje kan ophangen.
Ik zelf zet em gewoon op d grond of hou hem vast.

Zorg wel even dat je dit even met zijn tweeen kan doen.
Je begint altijd met de remcilinder die het verste weg is van de Hoofdrempomp.
Dus van RA,LA,RV,LV
Je laat diegene in de auto even pompen.
Dan zeg je dat ie even moet vasthouden.
Je drukt het slangetje op het nippeltje
Dan draai jij met een ringsleuteltje de nipppel los.
Dan zie je vanzelf door het slangetje luchtbelletjes ontsnappen.
Draai em weer dicht zonder dat er weer lucht in de nippel gaat.
Laat diegene in de auto weer pompen.
Herhaal dit net zolang tot er geen luchtbelletjes meer komen.

Als de vloeistof ververst moet worden laat je diegene in de auto pompen terwijl jij de nippel open hebt gedraaid.
Word de vloeistof zuiver kun je ontluchten.

Na afloop van een nippel even pedaalhardheid controleren.
Ben je tevreden ga dan verder.



(Bericht gewijzigd door Volvoprutser op 17 december 2004)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2004 13:51 #639546 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
Dingen waar je op moet letten!

- niveau remvl.tankje goed in de gaten houden.
Anders blijf je aan het ontluchten.
- Remvloeistof moet veiligheidshalve om de 2 jaar vervangen worden.
Dit heeft te maken met het feit dat remvloeistof vocht aan trekt.
gevolg interne roestvorming en slechte remmen door te snel oververhitte remvloeistof.
-Bij het pompen van oude systemen niet te ver doortrappen van het rempedaal.
Omdat er zich in de hoofdremcill. zich in de loop vd. jaren een roestrandje kan vormen waar je de remcupjes op lek drukt.
(Dit heb ik tot mijn spijt met mijn R5 GT turbo al eens ondervonden.)

Dit is een klusje waar je er veel voor terug krijgt!
En het is driedubbeldwars het werk/onderhoud. waard.


Greets.
Andries

(Bericht gewijzigd door Volvoprutser op 17 december 2004)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2004 14:21 #639547 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
Andries,

Kan je van dat jampotjes-verhaal even een foto/schematische tekening posten? Ik snap het namelijk net niet helemaal... moet er bijv. al remvloeistof in het potje zitten, slangetje er helemaal in of maar een klein stukje, etc.? Hoe hoog moet je het potje houden? Dat soort zaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2004 20:52 #639548 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
je kunt een dopje van een sloop reservoir nemen, daar een slangnippel aan maken, aan de andere kant van de slang een ventielklem.

laat de druk van je reservewiel teruglopen tot maximaal 1 bar (0,7 of 0,5 is ook prima)

zorg dat het reservoir leeg is, alle oude vloeistof eruit (hevelen)

nieuwe vloeistof erin, tot het randje

dop erop draaien (goed vast) en de slang op de band aansluiten.

nu kun je spoelen en ontluchten met groot gemak (in je eentje)

op het dafclub forum heb ik een plaatje staan, erik heeft t alst goed is al gezien.

groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-12-2004 16:25 #639549 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remmen onluchten
In het potje moet een beetje vloeistof zitten.
En je moet het potje lager dan de ontluchtingsnippel houden.
Ik maak morgen wel een foto van mijn ontluchtings potje.

En hoe Wouter het doet is ook een goede manier.
Ga ik zelf ook eens maken dan.
Weer wat geleerd.
En inderdaad goed op de spanning in de band letten anders geeft dat ook weer zo'n troep.

Greets
Andries

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD