Remdruk is deels weg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 13:57 #624278 door V300 register
Remdruk is deels weg is gemaakt door V300 register
Zo hetvolgende:

Van de ene op de andere dag,
bij normaal rijden moet je licht afremmen als je lichtjes het rempedaal aanraakt. Mijn auto doet nu niks meer als ik het rempedaal licht aanraak. Ik moet nu een halve slag maken, en dan begint hij met remmen. Noodstop is wel mogelijk (blokkeren) En het is ook niet zo dat ik het rempedaal daarvoor tot de bodem moet trappen. Het probleem is alleen dat ik een halve slag verder moet trappen voordat hij begint met remmen.

Aangezien ik het niet veilig vindt om er nu mee te rijden wil ik het eerst goed hebben.

Iemand tips.

Ik ga zo de wielen en trommels achter eraf halen, kijken of de wielremcilinders lek zijn. (waren 6 maanden geleden iig nog kurkdroog)

Vloeistofniveau is goed.
Lucht in het systeem lijkt me sterk omdat ik niks opengehad heb. Maar mischien toch? combinatie van oude vloeistof incl heftig remmen?

Is er nog een truckje om je hoofdremcilinder te testen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 14:03 #640438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remdruk is deels weg
klinkt alsof je achterremcircuit niks meer doet.

wellicht door een doorgeslagen hoofdremcilinder.

als jij zegt dat de auto nog wel goed afremt als je verder trapt, ga ik er namelijk van uit dat je remcircuit van de voorwielen nog wel goed is (die doen zo'n 80% van het werk)

het kan inderdaad zijn dat je door oude vloeistof + heftig remmen dampbelvorming in je wielremcilinders hebt, maar meestal moet dit weer wegtrekken als de zaak weer afgekoeld is.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 14:28 #640439 door V300 register
Als je met ingedrukte rem start moet het pedaal onder je voet wegzakken (toch?). Dat heb ik wel eens gelezen als test voor de rembekrachtiger.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 14:33 #640440 door V300 register
dat klopt inderdaad jasper.

alleen; als de bekrachtiger stuk is kun je niet ineens het pedaal half intrappen voor er wat gebeurt. Het pedaal wordt eerder stugger, en je moet veel harder trappen voor er geremd wordt.
wat ik van Frits begrijp moet hij niet harder trappen toch?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 17:58 #640441 door V300 register
Ik heb de trommels eraf gehad, de rechtse wielremcilinder lek, ik tilde die rubertjes aan de zijkant op en de remvloeistof kwam eruit gelopen.

Eerst ga ik beide wielremcilinders vervangen. Met daarbij de remvloeistof. Alleen vraag ik me af of het gevoel in het pedaal door die ene lekke wielremcilinder komt.

Maargoed, dat weet ik zodra ze zijn vervangen natuurlijk.

Ik ga ervan uit dat de rembekrachtiger goed is, ik weet hoe het is om zonder rembekrachtiger te remmen (net alsof je je pedaal niet ingetrapt krijgt).

Klopt wat je zegt wouter, ik hoef niet harder te trappen. (en er staat ook vacuum op de bekrachtigingstrommel)

Ik laat het nog wel weten wat er precies aan de hand is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 20:03 #640442 door V300 register
Heey wouter,

Is het niet zo dat het gescheiden remcircuit kruislinks is?

Ik bedoel dat je linkervoorwiel en je rechterachterwiel of je rechtervoorwiel en je linkerachterwiel geremd worden op 1 circuit.

ipv de voorwielen of achterwielen op 1 circuit?

T kwam ineens in me op...

Maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik dan op een remmentestbank kan zien of mijn hoofremcilinder naar de hemel is. (Ik heb beschikking over een remmentestbank.)

Ow wacht.. Volgens mij loopt er maar 1 remslang naar achter toch?

(Bericht gewijzigd door rwdstudent op 22 januari 2006)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 20:16 #640443 door V300 register
je zou wel willen dat het kruislings was inderdaad (bij de 'grote' volvo's is dat ook zo) maar bij de 3 serie is er inderdaad alleen een voor/achter scheiding.

als de remvloeistof er aan de achterkant zo uit komt lopen hoef je niet veel verder te zoeken, lijkt me :-) het verhaal van correct vloeistofpeil zal wel snel opgelost zijn dan.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 22:10 #640444 door V300 register
Ik zou, als je toch bezig gaat, van beide wielen doen. Je zit er toch voor, ze zijn niet duur en vaak is het zo dat de ander snel problemen gaat geven of dat bij APK verschil van oude en nieuwe te merken is op de bank.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 22:28 #640445 door V300 register
Eerst ga ik beide wielremcilinders vervangen. Met daarbij de remvloeistof.

Was ik al van plan
Maar toch goed dat je het nog effe zegt.

De remschoenen wss ook, maar ik kijk eerst of ik remkrachtverschil heb.

(Het is namelijk zo als een voering nat wordt van de remvloeistof, het in de voering trekt. Je ziet er niks aan. Als je ze lichjes opschuurt lijken ze als nieuw. Wanneer je gaat remmen wordt de vloeistof warm en komt weer naar buiten, dit werkt als een glijlaagje tussen voering en trommel. Waardoor je verschil krijgt in remkracht tussen links en rechts.)

Eej Vet, V3C bij m'n naam

(Bericht gewijzigd door rwdstudent op 22 januari 2006)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2006 23:50 #640446 door V300 register
Frits, ik heb je account inderdaad aangepast ivm je lidmaatschap. je kunt nu de oude clubbladen lezen iig (de laatste is van vorige maand).

remvloeistof in remvoeringen, dat kun je er uit krijgen door ze in een afgesloten bakje thinner te leggen. het kan erin trekken, dus het kan er ook weer uit trekken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC