Happende banden
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-02-2006 16:17 #624269
door V300 register
Happende banden is gemaakt door V300 register
Weet niet goed hoe ik dit topic moet noemen en heb het daarom maar 'happende' banden genoemd. Wanneer ik vanuit een parkeerplaats wegrij (zowel vooruit als achteruit) klinkt er bij het voorwiel wat de langste bocht draait een soort happend geluid. Ik voel dan duidelijk in mijn stuur dat dit wiel een stukje verspringt. Net alsof dit wiel minder scherp instuurt en daardoor als het ware gewrongen toch instuurt. Voor de duidelijkheid: dit is zowel linksom als rechtsom en vooruit als achteruit.
De banden (185 breed op 14 inch lichtmetaal met een goede ET-waarde dus lopen niet aan in de wielkasten) staan op de juiste spanning en de rijrichting is ook goed. Wanneer ik met normale snelheid door het dorp rij of op een 80-km weg of zelfs de snelweg merk ik niets van eventuele slapheid in de wegligging.
Wie zou hier een antwoord op kunnen dichten ?
Erik.
De banden (185 breed op 14 inch lichtmetaal met een goede ET-waarde dus lopen niet aan in de wielkasten) staan op de juiste spanning en de rijrichting is ook goed. Wanneer ik met normale snelheid door het dorp rij of op een 80-km weg of zelfs de snelweg merk ik niets van eventuele slapheid in de wegligging.
Wie zou hier een antwoord op kunnen dichten ?
Erik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
08-02-2006 16:56 #640514
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Happende banden
Ik heb het idee dat dat bij mij ook een beetje is. Zeker nu het wegdek vochtig is, eerst merkte ik het niet. Het lijkt een beetje op onderstuur. Ik kan er geen oorzaak aan vastbinden. Misschien dat de sporing niet juist is.
(Bericht gewijzigd door randomhero op 8 februari 2006)
(Bericht gewijzigd door randomhero op 8 februari 2006)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-02-2006 19:03 #640515
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
Hmm, herkenbaar! Vooral bij lagere snelheden valt het me op, als ik bijvoorbeeld heel scherp over een rotonde moet sturen, lijkt het soms net of het wiel wat schuurt/stuitert/hoe je het maar wil noemen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-02-2006 19:47 #640516
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
Ik heb er geen last van met m'n 340. Wel 14 inch 185 breed.
Als ik heel scherp draai heb ik eerder het gevoel dat het bij de achteras allemaal wat tegenzit. Kleine percentage slip lijkt het wel op. (nee, mijn fifferentieel is in orde ;))
Als ik heel scherp draai heb ik eerder het gevoel dat het bij de achteras allemaal wat tegenzit. Kleine percentage slip lijkt het wel op. (nee, mijn fifferentieel is in orde ;))
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-02-2006 12:07 #640517
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
stuur- fuseekogels en wiellagers als eens gecheckt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-02-2006 12:43 #640518
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
Wiellagers zijn nog wel goed. Ik heb via Jeroen al nieuwe fusee's besteld. Weet dat de rechter nog goed is en dat op de linker zoveel speling zit wat de vorige APK nog net mocht, maar de komende APK in maart niet meer zal mogen. Ga ze maar allebei tegelijk vervangen.
De stuurkogels heb ik nog niet getest. Zal ik zeker gaan doen. Is daar nog een bepaald testje voor om dat makkelijk vast te kunnen stellen ?
De stuurkogels heb ik nog niet getest. Zal ik zeker gaan doen. Is daar nog een bepaald testje voor om dat makkelijk vast te kunnen stellen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-02-2006 17:46 #640519
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
Naar mijn idee is het gewoon het "wrikken" in een bocht. Als je stapvoets gaat, echt heel langzaam, is het niet maar als je iets harder gaat moet het rechterwiel (als je naar links stuurt) meer omwentelingen maken en dan krijg je zo'n geluid. Dat happende geluid is een soort slippen. Snapt iemand hem nog?
Volgens mij is het zo maar ik weet niet zeker. Bij mijn auto is vorige week namelijk alles nageken op rubbers en hij doet het bij mij ook nogsteeds. In die 2 maanden (!! !!) dat ik hem heb heeft hij dat steeds gedaan. Dusss.......
Volgens mij is het zo maar ik weet niet zeker. Bij mijn auto is vorige week namelijk alles nageken op rubbers en hij doet het bij mij ook nogsteeds. In die 2 maanden (!! !!) dat ik hem heb heeft hij dat steeds gedaan. Dusss.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-02-2006 13:29 #640520
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
Alle auto's hebben dat alleen is bij de 300 ten opzichte van voorwielaangedreven auto's een veel grotere stuuruitslag mogelijk. Het gevolg is bij ons op het erf zelfs zichtbaar door de sporen die het achterlaat.
De stuurdelen moeten zowel in de rechtuitstand zorgen dat de auto neutraal rechtuit rijdt en in het geval van een bocht zorgen dat elk van de voorwielen een hoek maakt die overeenkomt met de straal van bocht (deze straal is verschillend voor elk voorwiel vandaar dat het buitenste wiel altijd meer stuuruitslag heeft). Tot zekere stuuruitslag werkt dit perfect maar naarmate de stuuruitslag groter wordt, gaat als gevolg van technische beperkingen (ruimtegebrek) de hoek van de stuuruitslag en de hoek die het wiel als gevolg van de gewenste bocht moet maken steeds verder afwijken. Het wiel wordt in de uiterste stuuruitslag door de stuurdelen gedwongen om een andere lijn te volgen dan dat eigenlijk gewenst is en dat heeft schrapen tot gevolg. Omdat in deze situaties nooit snel kan wordt gereden, en de uiterste stuuruitslag ten opzichte van de totale gereden afstand nihil is, is dit geacepteerd.
stuuruitslag
stuuruitslag.bmp (9.6 k)
De stuurdelen moeten zowel in de rechtuitstand zorgen dat de auto neutraal rechtuit rijdt en in het geval van een bocht zorgen dat elk van de voorwielen een hoek maakt die overeenkomt met de straal van bocht (deze straal is verschillend voor elk voorwiel vandaar dat het buitenste wiel altijd meer stuuruitslag heeft). Tot zekere stuuruitslag werkt dit perfect maar naarmate de stuuruitslag groter wordt, gaat als gevolg van technische beperkingen (ruimtegebrek) de hoek van de stuuruitslag en de hoek die het wiel als gevolg van de gewenste bocht moet maken steeds verder afwijken. Het wiel wordt in de uiterste stuuruitslag door de stuurdelen gedwongen om een andere lijn te volgen dan dat eigenlijk gewenst is en dat heeft schrapen tot gevolg. Omdat in deze situaties nooit snel kan wordt gereden, en de uiterste stuuruitslag ten opzichte van de totale gereden afstand nihil is, is dit geacepteerd.
stuuruitslag
stuuruitslag.bmp (9.6 k)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-02-2006 15:53 #640521
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
o vandaaar dat onze auto's altijd zo fijn sturen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-02-2006 14:40 #640522
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Happende banden
Het was me inderdaad al opgevallen dat de 340 een echt kleine draaicirkel heeft. Op zich ideaal met inparkeren in kleine ruimtes, snel draaien etc.
Moet dus gewoon accepteren dat het 'happen' er bij hoort.
Moet dus gewoon accepteren dat het 'happen' er bij hoort.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets