Speling voorwiel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2006 09:11 #624227 door V300 register
Speling voorwiel is gemaakt door V300 register
Ik zit de laatste 2 weken met een brom vanaf het rechter voorwiel. Valt voornamelijk te horen bij snelwegritten, zodra ik naar links moet sturen begint het brommen. Nu heb ik voor de zekerheid maar even het wiel losgetrokken om de boel na te lopen, en ik kon duidelijk speling voelen. Het vreemde is echter dat die van de fuseekogel afkomstig was (dus niet in verticale richting maar horizontale speling). Nu heb ik al een nieuwe set fuseekogels besteld vanuit duitsland, maar ik ben er niet gerust op dat dit het hele probleem is.

Heb ook even de monteurs van volvo te Goes er telefonisch over geconsulteerd (best handig zo nu en dan), en deze vertelden mij dat ik de fuseekogel niet zou horen in de bochten waarin ze belast worden, en dat de brom waarschijnlijk een wiellager zal zijn.
Ik acht niets onmogelijk, maar wou toch even navragen wat jullie ervaringen hiermee zijn voordat ik ook geld tegen een nieuw wiellager aansmijt. Bij normaal rechtuitrijden heb ik er geen rare geluidjes van (oke...bij 140+km/h bromt ie wel weer).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2006 16:16 #640757 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Speling voorwiel
Ik heb een probleem gehad met het wiellager voor, gewoon een kwestie van afstellen en dan kijken wat er gebeurd. Mocht het probleem er dan nog zijn kun je de lagers vervangen. Een ander punt van aandacht kan je stuurkogel zijn, maar dat lijkt me uit je verhaal niet...

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 16:42 #640758 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Speling voorwiel
Een kromme remschijf kan ook nog.

Waarom bestel je de fusee kogels niet bij Jeroen van Bodegem? Die heeft een partij nieuwe liggen voor een zeer goede prijs. Scheelt ook weer verzending van uit Duitsland.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2006 21:34 #640759 door V300 register
volgens mij bleek jeroen alleen stuurkogels te hebben. Wel heeft ie de wiellagers liggen!

dat brommen is typisch iets van een wiellager trouwens, dus lijkt me duidelijk dat je het vooral daarin moet zoeken. speling mag niet dus die moet je eerst maar vervangen

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 23:16 #640760 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Speling voorwiel
Oh wacht de fusee zit op de draagarm toch? Ben ff in de war...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2006 08:51 #640761 door V300 register
Ja de fusee is dat onderste kogelgewricht..zit veel te veel speling op...verder is Jeroen even op vakantie, en was het op ebay duitsland bij elkaar iets van 32 euro incl verzending voor 2 stuks. Daar kan zelfs Jeroen niet tegenop concurreren. Ik heb in ieder geval maar een nieuw lager bij volvo laten bestellen door die vrind van me die dr werkt. Kost wel een smak geld meer, maar ik speel niet graag met mn leven. Totdat die fusee's uit duitsland aankomen zal ik nog even kijken of ik nog een goede van de 340 veerpoot in mn kelder kan afslopen.

Ik had altijd verwacht dat een versleten lager wel wat meer herrie zou geven zonder daarvoor belast te moeten zijn. We hebben het een poosje zonder stofkap over het lager moeten doen op het betreffende wiel dus ik geloof best dat het lager het opgegeven heeft. Morgenvroeg sta ik op de brug bij de volvodealer, gaat nog wel iets van 250km verder zijn totdat ik evt. een andere fusee kan monteren

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2006 08:25 #640762 door V300 register
Heb ondertussen de rechter fuseekogel en het rechter wiellager vervangen (en ff laten controleren door n echte volvo monteur ). Helaas pindakaas, het probleem is er niet minder van geworden. Heb nog steeds last van trillingen van de voorwielophanging.

Iemand nog ideeen? Ik haal vanmiddag het laatste onderdeeltje dat ik nog kan bedenken waar een beetje speling op te voelen was (axiaalkogel, ofwel binnenste stuurkogel). Deze heb ik vorig jaar al eens vervangen maar is nu alweer gaar.

Wat ik even wou navragen: Vorig jaar had ik ook al een keer het verkeerde type meegekregen van de automaterialenzaak, ben alleen vergeten welk type het nu moest zijn. Er is een versie met een draadeind eraan, en een versie met de schroefdraad erin getapt. De auto heeft stuurbekrachtiging, ik heb op een vage herinnering maar het type met gat ipv draadeind besteld.

Wanneer deze er eenmaal op zit komen er nog volledig nieuwe fuseekogels onder en nog de juiste rubbers voor de rechter torsiestang, dan breng ik de auto weg voor uitlijning denk ik. Wordt echt gek van die brom in de auto bij het sturen...voel me bepoaald niet veilig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2006 08:58 #640763 door V300 register
Laat er anders een keer een expert naar kijken, zo blijf je vervangen en misschien is de oplossing wel heel simpel... Een voorbeeld:

- speling rondom het hele wiel, lager afstellen
- spelling wanneer je het wiel verticaal kan bewegen, fuseekogel of toplager
- speling wanneer je het wiel horizontaal kan bewegen, stuurkogel of kogelgewricht

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2006 10:08 #640764 door V300 register
en wat in het geval van geen speling, wel bijgeluiden??

heb je al eens geprobeerd een ander wiel erop te zetten? kan zijn dat je onregelmatige slijtage aan de zijkant hebt..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2006 14:16 #640765 door V300 register
Ik ben zelf geen expert, maar ik weet genoeg van auto's om zelf zeker te kunnen stellen dat er geen speling meer is voordat ik dit soort dingen ga uitbesteden.

Ik sleutel wel ns bij een volvo dealer in het weekend en daar heb ik ook een monteur de lagerafstelling laten controleren. Dat lager was misschien een beetje voorbarig vervangen maar het kan geen kwaad. Destijds kon ik al speling voelen, en zelfs zien met het blote oog (vooral de fuseekogel rechts). Vandaar dat ik een reserve fuseekogel heb gebruikt...deze heeft geen speling, maar er is nog steeds wat horizontale speling op het wiel vanwege die stuurkogel. Komt op het oog van de binnenste stuurkogel in ieder geval.

Ik ga binnenkort overstappen op 8Jx13 velgen met een ET van 4 dus wil ik eerst even zeker stellen dat ie de extra belasting kan hebben.

En nogmaals: ik heb zo'n 3 sets velgen op de auto gehad sinds dit probleem er is, en het maakt geen verschil of ik nu met 15 inch slicks of 14 inch straatbandjes rij, allemaal zijn ze recht gesleten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC