Andere Nokkenas

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2007 20:16 #626224 door V300 register
Andere Nokkenas is gemaakt door V300 register
Hopelijk kan ik binnenkort een andere nokkenas krijgen voor de B200*

Nu heb ik begrepen dat er verschillende assen zijn, nk: K, Y, L, en wie weet wat nog meer.
Weet iemand de verschillen en karakteristieken van de nokkenassen, ik ben benieuwd wat die andere as kan betekenen voor de auto.

En ook belangrijk, hoe herken je in hemelsnaam zo'n ding. Staat het er gewoon op? :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2007 20:20 #677218 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere Nokkenas
Ik geloof dat er ergens op het forum een overzicht rond zwerft.. Effe zoeken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2007 20:42 #677222 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere Nokkenas
Heb je weer een 360 dan???

ik ben nog een beetje in dat zonnige verhaal blijven hangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2007 21:32 #677228 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere Nokkenas
Ohja, dat heb ik nog niet verteld he...

Ik heb sinds een weekje of 2 weer een 360 ja.
Een hele nette, met een gestript interieur, verlaagd onderstel, en een uhm... "sperdifferentieel".

Foto's moeten nog volgen, maar heb er weinig tijd voor laatste weken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2007 22:49 #677238 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere Nokkenas
Heb je de vario nog?
Waneer kom je een keer langs mark?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2007 23:23 #677242 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere Nokkenas
toch leuk hey een 360:D:D:D

veel plezier ermee mark

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2007 23:31 #677243 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Andere Nokkenas
Het nokkenasnummer staat achterop de nokkenas (als je voro de auto staat).
Bij een 700 kun je de verdelerkap en achterplaat verwijderen om dat nummer met een spiegeltje te zien. Bij een 360 weet ik niet meer of je dat kunt zien omdat daar de verdelerkap niet zit.

Wat betreft de nokkenassen, zie bijlage!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-09-2008 17:52 #727223 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Andere Nokkenas
Even dit topic oprakelen; op marktplaats staat een nokkenas type A te koop, volgens de adverteerder voor 240/360/740/940. Klopt het dat deze A nokkenas ook voor de B200 geschikt is? Volgens het schema niet, toch? Is een A nokkenas beter(lees: sneller) dan een type V (die zit std toch in een B200?)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-09-2008 18:03 #727226 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere Nokkenas

Doeke Dobma;67639 schreef : Even dit topic oprakelen; op marktplaats staat een nokkenas type A te koop, volgens de adverteerder voor 240/360/740/940. Klopt het dat deze A nokkenas ook voor de B200 geschikt is? Volgens het schema niet, toch? Is een A nokkenas beter(lees: sneller) dan een type V (die zit std toch in een B200?)?


Een nokkenas die geschikt is voor een 940 is inderdaad sneller. Deze past ook in een 360 voor zover ik wel eens gehoord heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-09-2008 13:43 #727276 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere Nokkenas
A zit vaak in een B200 met injectie in 360 tenminste! Leuke as, goed voor turbogebruik en goede verbetering t.o.v een B230F M nokkenas in een 240/740/940. Breed bruikbaar vermogensgebied. Ook in B230 ET (mss ook B23ET?)

B nokkenas, volgens mij in B21 (welke precies weet ik niet) 1 stapje verder dan A nokkenas.

D nokkenas, B23A als ik het goed heb. Niet echt iets voor ons.

V, kun je vinden in B230E en B200E (met kjet, niet de 360 B200E!!!), goede as, goed voor N/A en ook nog wel te gebruiken voor Turbo.

VX3, eigenlijk zelfde als V behalve wat kleine aanpassingen. Geen optie voor turbogebruik meer.

Y en M zijn volgens mij zo goed als gelijk, goed voor verbruik, slecht als je meer dan 3500 RPM wilt kunnen draaien.

K B23E oid, goede nokkenas, beginit pas goed te werken vanaf 3500 toeren, merkbaar verlies van vermogen in lage toeren. In NL vaak slecht te vinden en daardoor duur.

H B23E oid, nog net iets beter dan K. Zeldzaam dus duur, wel nog nieuw verkrijgbaar bij de dealer als het goed is (VOC/Volvo original Cup gebruikt ze nog).

Zag net dat de lijst die Jeroen had geplaatst eigenlijk al behandelde in welke motoren de assen zijn te vinden.

Voor een 360 met injectie is een B/V misschien ook VX3 de beste optie. Voor een 360 met carburateur zou de A ook nog een goede mogelijkheid kunnen zijn.
Meer dan de V, bijvoorbeeld K/H zal het management waarschijnlijk niet kunnen verwerken. Is verre van adaptief en kan zelfs slechter gaan lopen door te veel lift.

Ook heeft het plaatsen van een andere nokkenas niet altijd nut als je andere zaken niet aanpast, grotere kleppen, grotere diameter inlaat, meer benzine. Ontsteking aanpassen en dergelijke. Ook copmpressie is erg belangrijk, zo werkt een K pas naar behoren op een atmosferische motor met een compressie van 1:10 maar bij voorkeur nog meer.

Met een andere as in een B200F/E/AE= 360 met injectie zou ik niet meteen voor teveel lift willen gaan, terughoudendheid door het oude prutmanagement is op zijn plaats.
B200K/carburateur (met standaard stromberg carb) zal door de kleine gasklep en het gebrek aan aanpassingsvermogen (grotere sproeier installeren) nauwelijks baat hebben bij een andere nokkenas, zou dan eerst een A proberen wellicht nog een B/V.

Mochten er mensen zijn die interesse hebben in een bepaalde nokkenas, wil ik best een groupbuy opzetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets