Versnellingsbakken sterk genoeg ??
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-02-2006 17:25 #625242
door V300 register
Versnellingsbakken sterk genoeg ?? is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal, ik ben misschien van plan om m'n '91-er Renault Clio om te gaan bouwen naar RWD om het vermogen wat beter op de weg te kunnen krijgen en om af en toe wat te driften. ;)
Nu weet ik dat er in de Volvo 300 1.7 modellen een Renault motor ligt waarvan de bevestigingspunten overeenkomen met mijn onderblok.
Dat betekent dus dat in theorie de bak van een 1.7 zou moeten passen.
Nu is dus mijn vraag, weet iemand wat zo'n bak aan vermogen en koppel kan hebben?
Schakelt het een beetje fatsoenlijk, want als het net zo'n slechte bak is als van de gemiddelde Renault kan ik beter wat anders verzinnen.
Wat zijn trouwens de verhoudingen van zo'n bak?
Ik wil ergens in de buurt van de 3500 tpm bij 120 KM/h in de 5e versnelling rijden....
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen...
Nu weet ik dat er in de Volvo 300 1.7 modellen een Renault motor ligt waarvan de bevestigingspunten overeenkomen met mijn onderblok.
Dat betekent dus dat in theorie de bak van een 1.7 zou moeten passen.
Nu is dus mijn vraag, weet iemand wat zo'n bak aan vermogen en koppel kan hebben?
Schakelt het een beetje fatsoenlijk, want als het net zo'n slechte bak is als van de gemiddelde Renault kan ik beter wat anders verzinnen.
Wat zijn trouwens de verhoudingen van zo'n bak?
Ik wil ergens in de buurt van de 3500 tpm bij 120 KM/h in de 5e versnelling rijden....
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-02-2006 17:31 #654125
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
Leuk idee hoor Rob, maar waar wil je de as en die bak laten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-02-2006 17:36 #654126
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
Wat niet past wordt gelast....
De motor past er makkelijk in de lengte in, het schutbord en de middentunnel zullen wel wat ruimer gemaakt moeten worden....
De tank moet ik nog even bekijken en de achteras maken we gewoon custom bevestigingen voor.
De motor past er makkelijk in de lengte in, het schutbord en de middentunnel zullen wel wat ruimer gemaakt moeten worden....
De tank moet ik nog even bekijken en de achteras maken we gewoon custom bevestigingen voor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-02-2006 17:51 #654127
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
Hoi Rob,
Let er wel op dat de versnellingsbak van een 340 1.7 achterin ligt en met de motor verbonden wordt d.m.v. een aandrijsas. Gaat dit passen in de clio? Ik verwacht misschien problemen met de ruimte van de tunnel onder de auto.
Let er wel op dat de versnellingsbak van een 340 1.7 achterin ligt en met de motor verbonden wordt d.m.v. een aandrijsas. Gaat dit passen in de clio? Ik verwacht misschien problemen met de ruimte van de tunnel onder de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-02-2006 19:45 #654128
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
@Thomas: Ik denk dat je nu het differentieel en de versnellingsbak door elkaar haalt.
Bij een voowielaangedreven auto heb je de versnellingsbak met daarin het diffentieel gemonteerd.
Bij een achterwielaandrijver met de motor in de lengte voorin geplaatst, heb je de versnellingsbak aan de motor hangen. Daarvandaan loopt een aandrijfas naar het differentieel.
Over de ruimte maak ik me weinig zorgen, ik heb nu al een grote loze ruimte waar het reservewiel heeft gehangen, die hangt bij een Clio 1 altijd onder de auto. De hoogte van die ruimte zal ongeveer 18 cm zijn tot de onderkant van de bumper gok ik.
Bij een voowielaangedreven auto heb je de versnellingsbak met daarin het diffentieel gemonteerd.
Bij een achterwielaandrijver met de motor in de lengte voorin geplaatst, heb je de versnellingsbak aan de motor hangen. Daarvandaan loopt een aandrijfas naar het differentieel.
Over de ruimte maak ik me weinig zorgen, ik heb nu al een grote loze ruimte waar het reservewiel heeft gehangen, die hangt bij een Clio 1 altijd onder de auto. De hoogte van die ruimte zal ongeveer 18 cm zijn tot de onderkant van de bumper gok ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-02-2006 19:54 #654129
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-02-2006 23:27 #654130
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
Ja, John, mee eens, antwoorden om moeilijke vragen liggen vaak verborgen in de eenvoud.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-02-2006 00:10 #654131
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
Hoi Rob,
zoals al aangegeven hebben alle volvo 300 series een 'transaxle constructie' op de achteras. dit wil dus zeggen dat in de motorruimte alleen de motor zelf, en de koppeling aanwezig zijn. de versnellingsbak is geintegreerd met het differentieel en bevindt zich bij de achterwielen.
dit werd gedaan vanwege ruimtegebrek bij de motor, en een betere gewichtsverdeling tussen de voor-en achteras. Oorspronkelijk is de 3 serie ontworpen voor de variomatic, die moest zowieso achterin geplaatst worden (ook weer ruimtegebrek)
Groetjes Wouter
PS misschien kun je de bak ook wel kwijt aan de achterkant onder je clio?
zoals al aangegeven hebben alle volvo 300 series een 'transaxle constructie' op de achteras. dit wil dus zeggen dat in de motorruimte alleen de motor zelf, en de koppeling aanwezig zijn. de versnellingsbak is geintegreerd met het differentieel en bevindt zich bij de achterwielen.
dit werd gedaan vanwege ruimtegebrek bij de motor, en een betere gewichtsverdeling tussen de voor-en achteras. Oorspronkelijk is de 3 serie ontworpen voor de variomatic, die moest zowieso achterin geplaatst worden (ook weer ruimtegebrek)
Groetjes Wouter
PS misschien kun je de bak ook wel kwijt aan de achterkant onder je clio?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
04-02-2006 15:03 #654132
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-02-2006 19:27 #654133
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingsbakken sterk genoeg ??
ow, maar autos met achterwielaandrijving hebben ook meestal de bak direct aan de motor hangen, en achterin alleen het differentieel.
wat dat betreft is de 300 serie de uitzondering die de regel bevestigt!
wat dat betreft is de 300 serie de uitzondering die de regel bevestigt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets