Effectief verschil injectoren
- V300 register
- Verbannen
Tijdens het vervangen van de O-ringen van mijn injectoren heb ik een stommiteit begaan waardoor ik één van de injectoren beschadigd heb. Deze heb ik tijdelijk vervangen met een gebruikte injector (ook uit een 360) die ik gelukkig had liggen. Daarbij viel het me op dat de reserve-injector die ik had net een ander typenummer heeft, namelijk 0280150209 i.p.v. 0280150734.
Volgens Bosch is er een klein verschil tussen deze injectoren, namelijke een verschil in weerstand van 0.25 Ohm. Ook zien ze er iets anders uit, maar de vervanging is wel exact gelijk in lengte en diameter van de boven- en onderkant, hij past dus prima. Ook lijkt de motor er prima op te lopen.
Wel vroeg ik me af, is het nu zaak om snel een originele (0280150734) injector te vinden om eventuele problemen te voorkomen, of valt het verschil dusdanig binnen de marges dat er effectief geen verschil bestaat? Ik ben helaas geen injector-expert, dus een zinnig advies zou ik zeer waarderen!
Edit: Ik heb voor weinig een originele, nieuwe injector kunnen vinden op Ebay, maar gezien de levertijd blijft mijn vraag wel staan, kan ik met een gerust hart rijden of moet ik voorzichtig zijn en bijv. vollast vermijden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Ik vermoed namelijk dat die waarde hoog genoeg is om te kunnen zeggen dat het verschil verwaarloosbaar klein is. (Procentueel gezien)
Om het zeker te weten zou je aan de garage even om een viergasmeting zodat je weet dat de ECU de Labda waarde op ca 1 kan houden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter76;256073 schreef : Welke weerstand hebben de origineel in jouw 360 zittende injectoren?
Ik vermoed namelijk dat die waarde hoog genoeg is om te kunnen zeggen dat het verschil verwaarloosbaar klein is. (Procentueel gezien)
Om het zeker te weten zou je aan de garage even om een viergasmeting zodat je weet dat de ECU de Labda waarde op ca 1 kan houden.
De originele zijn de hogere waarde, die ook een iets grotere vulling onder vollast hebben. Mijn leken-aanname hier is dat de combinatie van de lagere weerstand en iets lagere vulwaarde elkaar min of meer zullen balanceren, wat op zich het probleemloos lopen zou verklaren, maar zoals ik in de update al gezegd heb, een nieuwe injector is onderweg. Ik ben er toch niet helemaal zeker op en wil dit niet te lang zo laten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volgens mij staat dat ergens op de injector.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De vervanger heeft een net iets lagere maximale flowrate. Dus die cilinder zal iets armer lopen. Ik vermijd vollast en euro 95 tot ik de vervanging heb, om pingelen te voorkomen.François;256081 schreef : Het lijkt me belangrijker dat de verschillende injectoren dezelfde opbrengst hebben.
Volgens mij staat dat ergens op de injector.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Je originele
Bestellnummer 0280150734
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 07/2010
Typformel EV-1.3-A
Artikelstatus Auslaufartikel
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 150,2 g
Gesamtwiderstand 15,90 Ohm
Wat je nu hebt
Handelsausführung (IAM) 0280150209
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 12/2007
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 141,8 g
Gesamtwiderstand 16,15 Ohm
Ersatznummer 0280155821
Tja. dat verschil in weerstand is m.i.z. verwaarloosbaar. Dat gaat je ECU niet merken. Het verschil in maximale flow is 6%. Ik vind het lastig om daar wat van te zeggen. Is het verschil bij een set 30 jaar oude injectoren misschien niet groter? Of eentje met wat vacuumlekjes overal (zoals vele 30+ volvo's) Of bij een carburateur in het algemeen? Ik geloof dat ik ooit hier heb gelezen dat de brandstofverdeling in een 1.4 340 niet bepaald gelijkmatig is. En dan heb je ook nog oudere volvo's met 2 carbs die heus niet elk jaar opnieuw worden afgeregeld.
Dan nog de incompleetheid van de specs: Hoe groot is het verschil in flow bij lagere rates? Want 100% duty cycle is een ding, hoe is het bij 'normaal gebruik'?
Deze lui schrijven dat 10% verschil niet vreemd is
performancefuelsystems.com/InjectorFlowMatching.htm
TLDR; Ik zou zelf ook 4 dezelfde willen, maar motorschade door dit verschil lijkt me ver gezocht.
Wouter76;256073 schreef : Om het zeker te weten zou je aan de garage even om een viergasmeting zodat je weet dat de ECU de Labda waarde op ca 1 kan houden.
De GLT heeft eigenlijk nooit een lambda sonde maar regelt 'open loop'.
Er zijn uitzonderingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Albert1;256093 schreef : De brandstofpomp draait overigens wel bij het lopen op LPG.
Ik heb geen ervaring met een injectie motor op LPG maar wat ik wel weet is dat de brandstofpomp het beste niet kan lopen als er op LPG gereden wordt.
Je bouwt toch een bepaalde druk op en als er iets een klein lekje heeft kan er alsnog benzine ingespoten worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
powerflux;256092 schreef : volgens meneer Bosch
Je originele
Bestellnummer 0280150734
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 07/2010
Typformel EV-1.3-A
Artikelstatus Auslaufartikel
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 150,2 g
Gesamtwiderstand 15,90 Ohm
Wat je nu hebt
Handelsausführung (IAM) 0280150209
Benennung Einspritzventil, Benzin
Fertigungseinstellung 12/2007
Durchfluss 3 bar/min, N-Heptan 141,8 g
Gesamtwiderstand 16,15 Ohm
Ersatznummer 0280155821
Tja. dat verschil in weerstand is m.i.z. verwaarloosbaar. Dat gaat je ECU niet merken. Het verschil in maximale flow is 6%. Ik vind het lastig om daar wat van te zeggen. Is het verschil bij een set 30 jaar oude injectoren misschien niet groter? Of eentje met wat vacuumlekjes overal (zoals vele 30+ volvo's) Of bij een carburateur in het algemeen? Ik geloof dat ik ooit hier heb gelezen dat de brandstofverdeling in een 1.4 340 niet bepaald gelijkmatig is. En dan heb je ook nog oudere volvo's met 2 carbs die heus niet elk jaar opnieuw worden afgeregeld.
Dan nog de incompleetheid van de specs: Hoe groot is het verschil in flow bij lagere rates? Want 100% duty cycle is een ding, hoe is het bij 'normaal gebruik'?
Deze lui schrijven dat 10% verschil niet vreemd is
performancefuelsystems.com/InjectorFlowMatching.htm
TLDR; Ik zou zelf ook 4 dezelfde willen, maar motorschade door dit verschil lijkt me ver gezocht.
De GLT heeft eigenlijk nooit een lambda sonde maar regelt 'open loop'.
Er zijn uitzonderingen.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik ben het wel met je conclusies eens. Ik hoor of voel ook geen enkel verschil, maar ik rij toch geruster als het weer 4 dezelfde zijn, ookal komt één nieuw uit de doos en zijn de andere 3 ruim 31 jaar en 73.000km oud. Wél met nieuwe pakkingen, dus vacuumlek zal gelukkig geen probleem zijn voorlopig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.