Vervolg op "Schokkend rijgedrag bij injectieblokken"
- V300 register
- Verbannen
-
Zie de volgende topics:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3957
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4924
Dit probleem ervaar ik al een tijdje met mijn 360 (GLE, B200E uit '86 met anderhalf ton op de teller). Het schudden wanneer je bijvoorbeeld 50 km/h rijdt in z'n vierde versnelling resulteert telkens weer in een wat schokkend, schudderig rijgedrag. Wanneer je wat gas geeft en weer afremt is het vaak even weg, en vervolgens ontstaat het weer.
Wanneer je googelt op het "LE-jetronic" of "L-jetronic" (de 'E' staat voor de Europese uitvoering van dit systeem) kom je veel topics tegen over de luchtmassameter, officieel is het een 'luchtstroommeter', in het Engels 'air flow meter'. Dit type luchtmassameter is onder andere veel toegepast in BMW's, Porsche's en Alfa Romeo's uit die tijd.
De luchtmassameter van dit type bestaat uit een temperatuurvoeler en mechanische klep. Wanneer de motor behoefte heeft aan veel brandstof gaat de klep door de zuigende werking open staan, en bij weinig gas zal de klep praktisch dicht staan. De stand van de klep wordt doormiddel van een vernuftige potentiometer (variabele weerstand) doorgegeven aan de stuureenheid (ECU). De ECU bepaalt aan de hand hiervan hoeveel brandstof de injectoren moeten inspuiten.
Het zwakke punt van de luchtmassameter is dat de contacten van de klep en connector (binnenin) gaan corroderen en hierdoor last krijgen van slecht contact. Dit gebeurd voornamelijk in het 'lage' gebied van de klep, oftewel in de lagere toerentallen. Vergelijk het slechte contact met het 'kraken' van een volumeknop op een oude stereo-installatie.
Een interessant topic:
www.ericthecarguy.com/kunena/common-prob...r-check-clean-fiddle
Kortom, wat heb ik vanmiddag gedaan... De luchtmassameter opengemaakt en de contacten schoongemaakt.
Het chassis gedeelte waar de hoofdconnector op aangesloten is, is gemakkelijk te demonteren door vier schroefjes los te draaien. Deze contacten heb ik opgepoetst door er met een wattenstaafje en alchohol overheen te poetsen. Je ziet dat je een aanslag wegpoetst. De contacten (lopertjes) van de klep zelf heb ik gepoetst door er een papiertje gedrenkt in alchohol tussendoor te halen.
Als laatste poets je ook het koolstofvlak, waar de arm van de klep overheen schuift, op met een wattenstaafje en alcohol.
Klusje van een paar minuten werk, maar het resultaat is geweldig! :y:
Het rijgedrag is werkelijk ongekend. Totaal niet meer schudden, gasreactie lijkt wat vlotter en soepeler te gaan. En zelfs het bekende 'hikje' wanneer je iets te onsubtiel gas geeft lijkt een stuk minder te zijn.
Wanneer je op YouTube zoekt naar 'bosch jetronic air flow meter' kom je veel interessante video's tegen;
www.youtube.com/results?search_query=bosch+jetronic+air+flow
Interessant filmpje over de werking van de luchtmassameter en rest van het LE-jetronic systeem:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-

Maar, seal de kap weer volledig want anders is je LMM geen lang leven gegeven. Vocht is vijand van electronica, hier is zelfs normale luchtvochtigheid een probleem. Als je deze unit niet 100% waterdicht hebt trekt er vocht naar binnen door de opwarming en vervolgens afkoeling van de electronica.
Tweede ding is dat je op internet de tip leest dat je de contacten van de wiper een milimeter naar binnen of buiten kan schuiven door de arm te buigen.
Doe dat niet! De druk komt zeer nauw. Bij te weinig druk blijft hij maar kort werken en bij te veel druk slijt hij als nooit te voren. De andere manier, het verplaatsen van het PCB, raad ik ook sterk af. Dat is een keramische print met opgedampte, lasergetrimde weerstanden. daar aan trekken, buigen of anders stressen (bijvoorbeeld het losdraaien van die schroeven) geeft een te grote kans op microscopische scheurtjes en dan is je LMM verknoeit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
powerflux;252146 schreef : Maar, seal de kap weer volledig want anders is je LMM geen lang leven gegeven. Vocht is vijand van electronica, hier is zelfs normale luchtvochtigheid een probleem. Als je deze unit niet 100% waterdicht hebt trekt er vocht naar binnen door de opwarming en vervolgens afkoeling van de electronica.
Inderdaad, vocht is de grootste bron van slecht contact in elektronica. Ik heb het kapje nu dicht geseald met PVC-isolatietape. Ik wou natuurlijk eerst weten of het geholpen had, in plaats van gelijk de boel weer dicht te kitten.
Uiteraard zal ik hem t.z.t weer netjes dichtkitten met siliconenkit.
powerflux;252146 schreef : Tweede ding is dat je op internet de tip leest dat je de contacten van de wiper een milimeter naar binnen of buiten kan schuiven door de arm te buigen.
Doe dat niet! De druk komt zeer nauw. Bij te weinig druk blijft hij maar kort werken en bij te veel druk slijt hij als nooit te voren. De andere manier, het verplaatsen van het PCB, raad ik ook sterk af. Dat is een keramische print met opgedampte, lasergetrimde weerstanden. daar aan trekken, buigen of anders stressen (bijvoorbeeld het losdraaien van die schroeven) geeft een te grote kans op microscopische scheurtjes en dan is je LMM verknoeit.
Precies, voorzichtig werken, niets gaan verbuigen o.i.d.
De binnenkant is fabrieks-af-aan gekalibreerd, dus ik zou hier ook zo min mogelijk mee stoeien.
Er zijn fanaten die de veer een aantal tandjes op het tandwiel verschuiven om zo 'een rijker mengsel' te geven. Hierover zijn ook de meningen verdeelt. Dus gewoon; niet aanzitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
-
Ik ben er ook mee bezig geweest om de LMM schoon te maken.
Maar de auto loopt weer niet steeds niet lekker stationair en start slecht op benzine.
Volgende stap is kijken naar de injectoren.
Kwam het volgende tegen.
Hallo allemaal,
Ik heb veel gelezen over het schudden van de motor bij stationair lopen. Had mijn 240 namelijk ook. Alles vervangen, zoals de meeste leden met dit probleem. Bougies, kabels, verdeelkapje en rotor. Luchtfilter en Luchtslangen gecontroleerd etc. etc. Maar niets hielp. Zoals bij de meeste leden.
Maaaaarrrrr.
Na het vervangen van de rubbertjes van de injectoren was het schudden opgelost en liep hij weer als nieuw (of als vanouds natuurlijk). Trok dus valse lucht via de injector rubbertjes. Kosten: 16 euro !!! en een kwartiertje werk.
volvolvo.nl/thread-3492.html
Zeker iets om na te kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=249810#post249810
Hier besteld:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.