- Berichten: 4
Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Even kort het probleem: mijn 360 met B200EA start niet. De startmotor gaat rond, maar de brandstofpomp draait niet en de blauwe draad van de injectoren wordt niet aangestuurd. Dan zou je denken dat het stuurrelais stuk is, maar in een andere 360 werkt 'ie probleemloos. Ook naast de auto getest op de accu en dan klikt 'ie wel.
Als ik op de relaisvoet 30 doorverbind met 87b gaat de pomp draaien. Als ik 30 doorverbind met 87 komt er spanning op de injectoren. Op aanraden van andere forumleden heb ik wat dingen doorgemeten, maar ik kwam er niet uit. Ik ben daarop de Volvo Greenbooks over de systeemcontrole van de LE-Jetronic ingedoken en heb de volgende tests gedaan. Met een proeflampje, dus niet met de multimeter.
Bron controles: "Servicehandboek Lokaliseren van storingen, Hoofdgroep 2(23), LE-Jetronic 360, systeemcontrole stuurrelais, pagina 9, handeling A3"
1) Tussen + accu en klem 31 (bruine draad naar massa op spruitstuk). Lampje brandt, dus goed.
2) Tussen minpool accu en klem 30 (dit is een rode draad naar + accu). Lampje brandt, dus goed.
3) Contact aan: tussen minpool accu en klem 15 (bruine draad naar klem 15 van bobine). Lampje brandt, dus goed.
4) Tijdens het starten: tussen minpool accu en klem 50 (blauw-gele draad naar de startmotor). Lampje brandt, dus goed.
5) Tussen minpool accu en klem 1, lamp moet filtsen tijdens het starten. Lampje flitst niet tijdens het starten, dus niet goed.
Dan gaan we naar het "Servicebulletin maart '85 - aanvulling op Servicehandboek Lokaliseren van storingen, Hoofdgroep 2(23), LE-Jetronic 360, systeemcontrole stuurrelais, pagina 9, handeling A3". Daaruit komt de aanvullende test naar voren:
Sluit de zwarte draad van gereedschap 9933 (door mij vervangen door een simpel proeflampje) aan op klem 1 en de bruine draad op klem 15 van de stuurrelaisconnector (de groene draad wordt niet gebruikt). Laat de startmotor draaien: de gele led moet flitsen.
Uitslag: proeflampje blijft uit, gaat niet knipperen of constant branden.
Oplossing Servicebulletin: Indien de led niet flitst maar uit blijft of constant brandt, controleer dan de grijze draad van klem 1 naar de ontsteking en controleer de ontstekingsunit.
En daarmee eindigt het servicebulletin.... Dus na de lunch ga ik het maar zoeken in de ontstekingsunit. De weerstand van de krukassensor is 200 ohm en moet 220 +/- 60 ohm zijn, dus die is goed.
Als iemand tips heeft; ik hoor ze graag! Dit topic is bedoeld als naslagwerk voor toekomstige problemen met het injectiesysteem. Voor nu ben ik al erg blij dat ik na dagenlang stekkers controleren, schoonmaken en doormeten eindelijk iets gevonden heb! Nu de oplossing nog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
volvofiel;245264 schreef :
5) Tussen minpool accu en klem 1, lamp moet filtsen tijdens het starten. Lampje flitst niet tijdens het starten, dus niet goed.
Dan gaan we naar het "Servicebulletin maart '85 - aanvulling op Servicehandboek Lokaliseren van storingen, Hoofdgroep 2(23), LE-Jetronic 360, systeemcontrole stuurrelais, pagina 9, handeling A3". Daaruit komt de aanvullende test naar voren:
Sluit de zwarte draad van gereedschap 9933 (door mij vervangen door een simpel proeflampje) aan op klem 1 en de bruine draad op klem 15 van de stuurrelaisconnector (de groene draad wordt niet gebruikt). Laat de startmotor draaien: de gele led moet flitsen.
Uitslag: proeflampje blijft uit, gaat niet knipperen of constant branden.
Oplossing Servicebulletin: Indien de led niet flitst maar uit blijft of constant brandt, controleer dan de grijze draad van klem 1 naar de ontsteking en controleer de ontstekingsunit.
Je moet wel rekening houden dat een led veel minder stroom nodig heeft om te branden dan een gloeilampje.
Ik heb wat beelden toegevoegd over een wijziging van een B200E
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik heb ergens nog een hele oude analoge multimeter met een wijzer, ik kan eens proberen wat die doet.
Verder heb ik geen 12 V ledjes bij de hand, dus dat wordt lastig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
volvofiel;245267 schreef : Ok, dus ik zou het ook met een led moeten proberen?
als het kan wel
volvofiel;245267 schreef : Ik heb ergens nog een hele oude analoge multimeter met een wijzer, ik kan eens proberen wat die doet.
die kan je met je lampje vergelijken, maar je kan het wel proberen
volvofiel;245267 schreef : Verder heb ik geen 12 V ledjes bij de hand, dus dat wordt lastig.
inderdaad
Hier nog wat foto's van de relais
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
2 Fast 4 U;245269 schreef : als het kan wel
Hier nog wat foto's van de relais
Die fotos zijn van mijn solid state versie prototype en zijn gebaseerd op het relais van de 924. Verkeerde auto, ander relais maar met dezelfde werking en een exemplaar waar er maar 1 van op de wereld is, dus NVT

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Echter: tussen minpool accu en klem 1 op de relaisvoet gaat tijdens het starten het ledje nog steeds niet knipperen.
Tijdens de testjes (startmotor hoef je maar 1 a 2 sec te bedienen) slaat de motor overigens al bijna aan, hij slaat af en toe over

Benzinerestjes na mijn reeks testen van gisteren...
In ieder geval is nog steeds mijn conclusie dat ik het nu in de bobine/renix moet zoeken. Daar gaat een stekker heen met twee draden, deze is van de krukassensor. De andere stekker heeft drie draden: blauw, oranje en grijs.
Klopt het dat oranje de puls richting de toerenteller geeft, blauw de 12V vanaf het contactslot is en grijs de pulsen richting het relais zou moeten geven?
Maar wat is dan de massa van de bobine/renix?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
powerflux;245270 schreef : Die fotos zijn van mijn solid state versie prototype en zijn gebaseerd op het relais van de 924. Verkeerde auto, ander relais maar met dezelfde werking en een exemplaar waar er maar 1 van op de wereld is, dus NVT
niet geschoten is altijd mis :yesyes: :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
volvofiel;245271 schreef : gelukkig heb ik nog een ledje gevonden! Direct op de accu gaat 'ie branden dus de led werkt.
Echter: tussen minpool accu en klem 1 op de relaisvoet gaat tijdens het starten het ledje nog steeds niet knipperen.
Is op klem 1 een groene draad aangesloten? zo ja dan is deze voor het pulssignaal en komt van de elektronische ontsteking [H] en gaat naar klem 1 van de relais en naar klem 1 van de ECU [F]
volvofiel;245271 schreef : In ieder geval is nog steeds mijn conclusie dat ik het nu in de bobine/renix moet zoeken.
Dat denk ik ook als ik het schema bekijk, jij had al aangegeven dat de relais en de ECU bij een ander auto wel werkte, ik zou zeggen probeer een ander Renix als je er een heb of kan lenen.
volvofiel;245271 schreef : Daar gaat een stekker heen met twee draden, deze is van de krukassensor.
Klopt met een rood en wit draad
volvofiel;245271 schreef : De andere stekker heeft drie draden: blauw, oranje en grijs.
Klopt het dat oranje de puls richting de toerenteller geeft, blauw de 12V vanaf het contactslot is en grijs de pulsen richting het relais zou moeten geven?
Maar wat is dan de massa van de bobine/renix?
Nee de oranje draad is eigenlijk oranje / bruin en gaat naar de massa [0V]
De blauwe is een geschakelde plus [+12V]
De grijze [of groen?] draad gaat over naar een zwarte ergens in de kabelboom maar is zoals ik het zie ook een pulsdraad
De toerenteller heeft drie draden namelijk een zwart/rood [+12V], een bruine [massa / 0V] en een zwarte [puls van Renix] de groene draad van de renix gaat ergens over van groen naar zwart.
Verder dan dit gaat mijn kennis niet, het grote probleem is dat er van draadkleur wordt veranderd wat het storing zoeken niet makkelijker maakt.
Hopelijk heb je genoeg aan dit om jouw probleem op te lossen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.