Startprobleem 360 injectie
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2015 08:45 #633873
door V300 register
Startprobleem 360 injectie is gemaakt door V300 register
Hallo allen, ik wil ook eens een hulpvraag stellen. Ik ben de eigenaar van de rechtsgestuurde 360. Afgelopen zomer heb ik het merendeel van mijn auto's verkocht wegens de milieu- en belastingregels. Zinloos om 4 auto's te hebben als je vervolgens niet eens centrum Rotterdam in mag om te gaan winkelen. Alleen de 360 heb ik gehouden( natuurlijk....)
Om hem klaar te maken voor de APK wilde ik hem eerst even een wasbeurt geven en de boel eens nalopen. Helaas, een klik onder de motorkap en daar bleef het bij. De klik kwam van de startmotor, maar die ging niet rond.
OK, geen probleem.... lang stilgestaan misschien. Startkabel erbij en "klik", daar bleef het bij. Andere accu, zelfde verhaal. Ik heb heel het forum doorgezocht en een aantal dingen aangepast. Stekkertjes en zekeringen schoon geschuurd van het kastje achter de accu, massaverbinding nagelopen en uiteindelijk massakabel vervangen, stekkertjes op de startmotor( geel/blauwe draadjes) eraf en weer erop na schoonmaken, nieuwe startmotor, zekeringen kastje achter de accu weggeknipt en waterdichte zekeringen er tussen gesoldeerd. Sleutel om en JAWEL, hij werkte! Startte na 1 seconde en reed als een zonnetje. Zucht van verlichting. Omdat ik het zat was heb ik het merendeel van die zaken op een zaterdag achter elkaar gedaan, maar niet tussentijds gestart. Ik wilde gewoon alles aanpakken, ook wat het "mogelijk" zou kunnen zin.Volgende dag leuke rit gepland om het te vieren, instappen en klik, weer niks?????
Ik was door mijn opties heen.
Intussen zijn we weken verder en heb ik een boete van 130 voor het niet hebben van een APK, maar ik krijg hem niet van zijn plek......
Aanduwen werkt prima, na enkele meters slaat hij aan en loopt probleemloos. Maar omdat hij rechtsgestuurd is en alles andersom zit durft niemand achter het stuur te kruipen als ik duw. (los van het feit of ik dat vertrouw). Nu ben ik best ge?mancipeerd, maar mijn vrouw laten duwen gaat me te ver.
Omdat hij wel meteen start en goed rijdt na aanduwen, lijken dus benzine cq ontstekingsysteem en LMM etc in orde.
Ik vermoed dat er ergens iets in het elektrisch circuit niet goed werkt, maar heb niet de kennis en metertjes om bv het contactslot of andere zaken te testen. En kan ook niet zomaar ergens naar toe.....
Mag ik jullie vragen om suggesties om de oorzaak op te sporen, liefst puntsgewijs en in Jip en Janneke taal. Zo van: trek "dat" draadje eraf en doe "dat"... Als dan "dat" gebeurd ... kun je "dat" uitsluiten. Ga dan naar punt 2.
Ik zag geen sleuteldagen gepland staan, anders was dat natuurlijk mijn eerste optie.
Wie kan me helpen? Groet Arno Terschegget
Om hem klaar te maken voor de APK wilde ik hem eerst even een wasbeurt geven en de boel eens nalopen. Helaas, een klik onder de motorkap en daar bleef het bij. De klik kwam van de startmotor, maar die ging niet rond.
OK, geen probleem.... lang stilgestaan misschien. Startkabel erbij en "klik", daar bleef het bij. Andere accu, zelfde verhaal. Ik heb heel het forum doorgezocht en een aantal dingen aangepast. Stekkertjes en zekeringen schoon geschuurd van het kastje achter de accu, massaverbinding nagelopen en uiteindelijk massakabel vervangen, stekkertjes op de startmotor( geel/blauwe draadjes) eraf en weer erop na schoonmaken, nieuwe startmotor, zekeringen kastje achter de accu weggeknipt en waterdichte zekeringen er tussen gesoldeerd. Sleutel om en JAWEL, hij werkte! Startte na 1 seconde en reed als een zonnetje. Zucht van verlichting. Omdat ik het zat was heb ik het merendeel van die zaken op een zaterdag achter elkaar gedaan, maar niet tussentijds gestart. Ik wilde gewoon alles aanpakken, ook wat het "mogelijk" zou kunnen zin.Volgende dag leuke rit gepland om het te vieren, instappen en klik, weer niks?????
Ik was door mijn opties heen.
Intussen zijn we weken verder en heb ik een boete van 130 voor het niet hebben van een APK, maar ik krijg hem niet van zijn plek......
Aanduwen werkt prima, na enkele meters slaat hij aan en loopt probleemloos. Maar omdat hij rechtsgestuurd is en alles andersom zit durft niemand achter het stuur te kruipen als ik duw. (los van het feit of ik dat vertrouw). Nu ben ik best ge?mancipeerd, maar mijn vrouw laten duwen gaat me te ver.
Omdat hij wel meteen start en goed rijdt na aanduwen, lijken dus benzine cq ontstekingsysteem en LMM etc in orde.
Ik vermoed dat er ergens iets in het elektrisch circuit niet goed werkt, maar heb niet de kennis en metertjes om bv het contactslot of andere zaken te testen. En kan ook niet zomaar ergens naar toe.....
Mag ik jullie vragen om suggesties om de oorzaak op te sporen, liefst puntsgewijs en in Jip en Janneke taal. Zo van: trek "dat" draadje eraf en doe "dat"... Als dan "dat" gebeurd ... kun je "dat" uitsluiten. Ga dan naar punt 2.
Ik zag geen sleuteldagen gepland staan, anders was dat natuurlijk mijn eerste optie.
Wie kan me helpen? Groet Arno Terschegget
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2015 09:51 #959450
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Startprobleem 360 injectie
met aanduwen altijd succes, met de sleutel een klik maar geen ronddraaiende starter lijkt me dat het probleem de starter zelf is.
De startmotor wordt niet direct met de sleutel of een kleiner relais geschakeld, maar via dezelfde solenoid 'bendix' als waarmee het tandwiel op de starterkrans wordt geduwd. Ik denk dat deze niet naar voren komt en daarmee ook de starter niet van stroom voorziet.
jouw 'contact disc' kan dus vervuild zijn of de solenoide zit vast.
Of... en dat heb ik wel vaker gezien - het stekkertje in (zit er soms, soms ook niet)/de bedrading naar de solenoide is gaar en krijgt daarom geen spanning.
Heb je een multimeter, meet dan eens
- of er wel constante accuspanning op de starter staat (grote moer)
- of de massaverbinding van starter naar accu goed is. (andere grote moer)
- of er wel de accuspanning op de solenoide komt te staan bij sleutel omdraaien naar 'start' (klein stekkertje)
zo ja, dan starter vervangen.
P.S.
als die klik zeker weten van de starmotor komt en niet een relais in de motorruimte, dan is het 99% zeker de (solenoide van de) startmotor die kapot is.
P.P.S.
'bendix' is onjuist bij startmotoren met een pre-engaging solenoide zoals de onze, maar dat is hoe het systeem nog steeds bekend staat in de volksmond.
De startmotor wordt niet direct met de sleutel of een kleiner relais geschakeld, maar via dezelfde solenoid 'bendix' als waarmee het tandwiel op de starterkrans wordt geduwd. Ik denk dat deze niet naar voren komt en daarmee ook de starter niet van stroom voorziet.
jouw 'contact disc' kan dus vervuild zijn of de solenoide zit vast.
Of... en dat heb ik wel vaker gezien - het stekkertje in (zit er soms, soms ook niet)/de bedrading naar de solenoide is gaar en krijgt daarom geen spanning.
Heb je een multimeter, meet dan eens
- of er wel constante accuspanning op de starter staat (grote moer)
- of de massaverbinding van starter naar accu goed is. (andere grote moer)
- of er wel de accuspanning op de solenoide komt te staan bij sleutel omdraaien naar 'start' (klein stekkertje)
zo ja, dan starter vervangen.
P.S.
De klik kwam van de startmotor, maar die ging niet rond.
als die klik zeker weten van de starmotor komt en niet een relais in de motorruimte, dan is het 99% zeker de (solenoide van de) startmotor die kapot is.
P.P.S.
'bendix' is onjuist bij startmotoren met een pre-engaging solenoide zoals de onze, maar dat is hoe het systeem nog steeds bekend staat in de volksmond.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-11-2015 18:17 #959452
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Startprobleem 360 injectie
ik had precies hetzelfde bij mijn 460 een paar weken terug, de bendix bleek stuk (wat Floris ook al schrijft).
Startmotor laten reviseren, nieuwe lagers, ringen, koolborstels etc. en ook een nieuwe bendix erin, en klaar is kees
Oorzaak: vervuiling. Kosten: ja, wel prijzig... maar ik heb nu alles vers en nieuw en het gaat weer 25 jaar mee!
Startmotor laten reviseren, nieuwe lagers, ringen, koolborstels etc. en ook een nieuwe bendix erin, en klaar is kees

Oorzaak: vervuiling. Kosten: ja, wel prijzig... maar ik heb nu alles vers en nieuw en het gaat weer 25 jaar mee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2015 18:35 #959455
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 360 injectie
Dank voor de info alvast, maar zoals ik al schreef is elektronikakennis minimaal voorhanden evenals de meetapparatuur. Ook schreef ik in mijn stukje dat de startmotor intussen al in zijn geheel vervangen is. Dus het gedeelte wat aan de startmotor zit( "busje"" met contact disc) dus ook. Zowel de oude startmotor als de nieuwe heb ik bij de leverancier op de werkbank van spanning laten voorzien en de Bendix kwam eruit en wiel draaide. Desondanks de nieuwe aangeschaft omdat de oude onder belasting misschien minder goed werkt.( Zou kunnen na 29 jaar....) De 2 keer dat de auto wel startte en ik in hoerastemming was ging dat ook normaal via de nieuwe startmotor. Wat nu?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2015 18:43 #959456
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Startprobleem 360 injectie
Ik heb er overheen gelezen, excuses..
Dan zou ik toch kijken of je een multimeter kunt regelen om te kijken of de spanning op de solenoide wel gelijk is aan de accuspanning (en of die wel minstens 12v+ is). Als er ergens wat volts verloren raken dan trekt hij hem ook niet ver genoeg aan.
Dan zou ik toch kijken of je een multimeter kunt regelen om te kijken of de spanning op de solenoide wel gelijk is aan de accuspanning (en of die wel minstens 12v+ is). Als er ergens wat volts verloren raken dan trekt hij hem ook niet ver genoeg aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-11-2015 21:30 #959457
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Startprobleem 360 injectie
Ok helder Arno, ik verkeerde even in de veronderstelling dat je een gebruikte had gemonteerd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2015 14:02 #959460
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 360 injectie
ja ik ook.. en dan is het niet heel gek dat ie dezelfde kuren heeft.
Om eea uit te sluiten kun je een proeflampje aansluiten tussen de dunne draad naar de startmotor en de behuizing van de starter, en proberen te starten. (startmotor gewoon aangesloten, dus ook het dunne draadje)
Als het lampje gaat branden, moet het aan de startmotor liggen.
Als het lampje niet gaat branden, proeflampje aansluiten tussen de dunne draad en massa van de accu. Gaat het nu wel branden maakt je starter/blok geen goede massa.
Om eea uit te sluiten kun je een proeflampje aansluiten tussen de dunne draad naar de startmotor en de behuizing van de starter, en proberen te starten. (startmotor gewoon aangesloten, dus ook het dunne draadje)
Als het lampje gaat branden, moet het aan de startmotor liggen.
Als het lampje niet gaat branden, proeflampje aansluiten tussen de dunne draad en massa van de accu. Gaat het nu wel branden maakt je starter/blok geen goede massa.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-11-2015 15:18 #959462
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 360 injectie
Met dat proeflampje moet wel lukken! Ga ik maken. Verder ben ik hier de straat ingelopen en bij alle buren van wie ik het beroep nog niet wist uitgelegd wat ik zocht. En nu heb gevonden! Een HTS-er elektrotechniek MET multimeter. Morgen gaan we samen kijken of we een "lek" kunnen vinden. Dank alvast als ik iets vind zal ik het hier vermelden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-11-2015 15:16 #959465
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 360 injectie
Ben ik weer, het raadsel wordt groter.....
Ik hoop dat jullie willen meelezen en ook achter je oren krabben.
Omdat de startmotor nieuw is en vorige week wel gewerkt heeft zijn we zonder iets te wijzigen de bekabeling gaan testen..
Met techneut/ buurman samen hebben we ??n voor ??n de volgende stappen/controles doorlopen:
- Accu is geladen en levert aan de pool 12,2 volt, direct op de grote moer op de startmotor eveneens 12,2 volt. Is dus OK
- Massa verbinding naar chassis/blok/starter en andere componenten is getest en prima.
- Het dikke blauw/gele kabeltje van contactslot geeft elke keer (meermaals geprobeerd met kabeltje heen een weer bewogen.) goede spanning bij contactsleutel omdraaien.
Het schuifstekkertje klemt ook goed op de aansluiting op de startmotor.
-Op het schuifstekkertje aan de andere kant vd startmotor waar 2 dunnere blauwgele draadjes aan zitten staat geen spanning. Ik weet niet of dat wel zou moeten. Ik heb getracht te zien waar het draadje vandaan kwam cq naartoe gaat, maar dat is lastig te zien. In ieder geval ergens onder het inlaatspruitstuk...
Alles leek dus in orde, nog maar eens de sleutel omgedraaid en HIJ STARTTE METEEN!!
Volgens schoten we allebei in de lach omdat tijdens het meten de contactsleutel meermaals omgedraaid was om op diverse punten te meten en er toen alleen "de klik" was......
Nogmaals, er is geen draad of aansluiting veranderd, alleen gemeten!
Natuurlijk meteen "tig" keer gestart en elke keer een draad heen en weer bewogen op zoek naar breukjes oid. Dikke blauwgele losgetrokken en alleen dan start hij niet, stekker erop en dan weer wel.
- het stekkertje met de 2 dunnere blauwgele draadjes lijkt geen directe functie te hebben, zowel met het stekkertje erop als eraf start de auto.
Voordat ik de oude startmotor loshaalde heb ik een foto gemaakt van de kabeltjes en hij zat er echt op. Maar waarom vraag ik me nu af.
- Tot slot ,( nu met lopende motor ) dynamo gecheckt, geeft goede spanning van 14,4 volt, bij gas geven veranderd dat niet.
We zijn naar binnen gegaan om met koffie en het Haynes boek uit te pluizen waar de 2 dunne blauwgele draadjes voor zijn. Ik zie een aansluiting aan de injectie( waarschijnlijk die draad die eindigde onder het inlaatspruitstuk), maar verder kom ik niet.
Toen de koffie op was is "goede buur" naar huis gegaan, nu vraag ik mijn verre VOLVOvrienden om raad. Ik heb zojuist( uurtje later) nog een rondje gereden, starten ging dus goed.
Desondanks kan ik nog niet helemaal blij zijn, dit is zo'n onduidelijke storing dat ik bij wijze van spreken blijer zou zijn met een kapotte koppeling.
Tips?
Ik hoop dat jullie willen meelezen en ook achter je oren krabben.
Omdat de startmotor nieuw is en vorige week wel gewerkt heeft zijn we zonder iets te wijzigen de bekabeling gaan testen..
Met techneut/ buurman samen hebben we ??n voor ??n de volgende stappen/controles doorlopen:
- Accu is geladen en levert aan de pool 12,2 volt, direct op de grote moer op de startmotor eveneens 12,2 volt. Is dus OK
- Massa verbinding naar chassis/blok/starter en andere componenten is getest en prima.
- Het dikke blauw/gele kabeltje van contactslot geeft elke keer (meermaals geprobeerd met kabeltje heen een weer bewogen.) goede spanning bij contactsleutel omdraaien.
Het schuifstekkertje klemt ook goed op de aansluiting op de startmotor.
-Op het schuifstekkertje aan de andere kant vd startmotor waar 2 dunnere blauwgele draadjes aan zitten staat geen spanning. Ik weet niet of dat wel zou moeten. Ik heb getracht te zien waar het draadje vandaan kwam cq naartoe gaat, maar dat is lastig te zien. In ieder geval ergens onder het inlaatspruitstuk...
Alles leek dus in orde, nog maar eens de sleutel omgedraaid en HIJ STARTTE METEEN!!
Volgens schoten we allebei in de lach omdat tijdens het meten de contactsleutel meermaals omgedraaid was om op diverse punten te meten en er toen alleen "de klik" was......
Nogmaals, er is geen draad of aansluiting veranderd, alleen gemeten!
Natuurlijk meteen "tig" keer gestart en elke keer een draad heen en weer bewogen op zoek naar breukjes oid. Dikke blauwgele losgetrokken en alleen dan start hij niet, stekker erop en dan weer wel.
- het stekkertje met de 2 dunnere blauwgele draadjes lijkt geen directe functie te hebben, zowel met het stekkertje erop als eraf start de auto.
Voordat ik de oude startmotor loshaalde heb ik een foto gemaakt van de kabeltjes en hij zat er echt op. Maar waarom vraag ik me nu af.
- Tot slot ,( nu met lopende motor ) dynamo gecheckt, geeft goede spanning van 14,4 volt, bij gas geven veranderd dat niet.
We zijn naar binnen gegaan om met koffie en het Haynes boek uit te pluizen waar de 2 dunne blauwgele draadjes voor zijn. Ik zie een aansluiting aan de injectie( waarschijnlijk die draad die eindigde onder het inlaatspruitstuk), maar verder kom ik niet.
Toen de koffie op was is "goede buur" naar huis gegaan, nu vraag ik mijn verre VOLVOvrienden om raad. Ik heb zojuist( uurtje later) nog een rondje gereden, starten ging dus goed.
Desondanks kan ik nog niet helemaal blij zijn, dit is zo'n onduidelijke storing dat ik bij wijze van spreken blijer zou zijn met een kapotte koppeling.
Tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2015 16:11 #959466
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Startprobleem 360 injectie
heb je misschien een foto van de verzameling draadjes die bij je startmotor samenkomen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets