Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
want, ik denk nu nog steeds precies hetzelfde:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ja, we hebben toen geprobeerd die koppeling af te stellen in Ermelo maar dat lukte niet. De moeren aan de kabel konden wel gedraaid worden, maar de kabel reageerde daar niet op o.i.d.
In ieder geval hebben we daar wel aan zitten draaien, maar het had geen effect.
Het is alleen wat lastig met opschakelen/terugschakelen; de koppeling moet geheel ingetrapt worden anders ga je tandenpoetsen, maar je kunt pas gas geven als je de koppeling helemaal los hebt anders heb je "henkie tussengas".
Dit zorgt voor relatief lange tussenpozen en schakelgangen. Schakelen kost heel veel tijd (en wegrijden vanuit stilstand is natuurlijk wat vervelend).
Graag zou ik dit veranderen

De pedaalhoogte is trouwens netjes 15 cm.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
volvofiel;185269 schreef : In 2008 is er een volledig nieuwe koppelingsset in geplaatst (origineel Volvo), toen zat er nog een vierbak onder, nu een vijfbak.
sinds die tijd 20.000 km gereden, maar hij doet dit al sinds aanschaf (en dus plaatsing van koppeling)
kan het niet intern aan de koppeling liggen? Dat er een set voor een vierbak in is gelegd, terwijl we er kort daarna een vijfbak onder hebben gehangen?
- V300 register
- Verbannen
-
dit is eigenlijk de enige reden die ik zo gauw kan verzinnen waardoor je koppeling pas heel hoog 'echt' aangrijpt, terwijl je niet normaal kunt schakelen als je het pedaal maar tot pakweg halverwege intrapt.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dat kan zeker wel anders afgesteld worden tot je aan het einde van het stelbereik van de koppelingskabel zit; dan pas moet er een nieuwe koppeling in. zoals je het nu hebt hebben ze bijna allemaal, maar het rijd niet fijn en je koppeling slijt veel sneller.General Custom;185287 schreef : Is de koppeling niet bijna op of zo? Bij mij komt de koppeling pas heel hoog op, en dat kan schijnbaar niet anders afgesteld worden omdat de koppeling bijna op is. Ik herken in elk geval precies wat jij beschrijft.
ik denk ook bij Joost toch echt nog steeds aan de kabel omdat je met een foute afstelling van die kabel de gekste dingen krijgt.
- hoe hoog zit je pedaal op het moment dat de auto begint te rollen in z'n 1
- 50kmh in z'n 4 en plankgas; evenredig toerental en snelheid omhoog of duidelijk meer toeren als snelheid omhoog?
hang de kabel voor de grap eens 0,5cm stellengte slapper en kijk wat dat voor effect heeft?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;185362 schreef :
ik denk ook bij Joost toch echt nog steeds aan de kabel omdat je met een foute afstelling van die kabel de gekste dingen krijgt.
- hoe hoog zit je pedaal op het moment dat de auto begint te rollen in z'n 1
- 50kmh in z'n 4 en plankgas; evenredig toerental en snelheid omhoog of duidelijk meer toeren als snelheid omhoog?
hang de kabel voor de grap eens 0,5cm stellengte slapper en kijk wat dat voor effect heeft?
We hebben er toen echt aan gesteld, maar dat hielp niet.
Afijn, ik ga 22 oktober naar de sleuteldag dus dan ga ik er nog eens naar kijken. Bedankt voor de hulp weer!
Ohja, 50 in z'n 4 en plankgas = prutprutprut, toerental stijgt evenredig met snelheid.
Wegrijden in z'n 3 lukt ook niet trouwens (dan slaat ie echt af), z'n 2 is al moeilijk (met trillende auto).
- V300 register
- Verbannen
-
Is de plaat nu versleten?
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Hierdoor zal het pedaal meer richting de vloer komen en sneller aangrijpen.
Nu maak je de slag juist langer, en slipt hij eerder.